NUMER 01-02/2019
NUMER 01-02/2019
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
Konkurencja na kolei
szukaj
Śledź nas:

MI dostrzega problem braku maszynistów. Będzie ustawa o czasie pracy

| Jakub Madrjas 12.03.2018 173

MI dostrzega problem braku maszynistów. Będzie ustawa o czasie pracy
Fot. Tomek, sm42.pl
Problem braku rąk do pracy na kolei, w tym prowadzących pojazdy, odbija się coraz głośniejszym echem. Ministerstwo Infrastruktury zapewnia, że dostrzega problem i zapowiada prace nad odkładaną od lat ustawą o czasie pracy maszynistów.
O braku maszynistów coraz głośniej mówią przewoźnicy kolejowi. Od dawna zwraca na to uwagę Urząd Transportu Kolejowego. Jak przyznaje rzecznik resortu Szymon Huptyś, realizowany obecnie program modernizacji linii kolejowych, a także program taborowy wymagają wykształconych kadr dla kolejnictwa o wielu specjalnościach. – Ministerstwo Infrastruktury dostrzega problem luki pokoleniowej na kolei. Dotyczy ona wielu specjalności na różnych poziomach kształcenia, w tym maszynistów kolejowych. Jest to tematem prac m.in. w ramach międzyresortowego Zespołu Trójstronnego ds. Kolejnictwa – zapewnia rzecznik.

Według danych Urzędu Transportu Kolejowego w ciągu najbliższych lat rynek kolejowy może opuścić prawie 3,5 tys. maszynistów. W bieżącym roku możliwość przejścia na emeryturę zyska ponad 700 maszynistów. Najwięcej – ponad 900 – będzie mogło odejść z zawodu w 2020 r. W ciągu minionego roku liczba osób pracujących na stanowiskach związanych z prowadzeniem pojazdów kolejowych zwiększyła się o ponad 500 osób – wciąż za mało, żeby uzupełnić lukę pokoleniową.

Resort liczy na korzystny efekt ustawy

Jak zapewnia resort, obecnie zapisy ustawy o transporcie kolejowym ułatwiają zdobycie zawodu maszynisty absolwentom szkół kolejowych. Z obowiązku odbycia szkolenia na licencję maszynisty zwolnieni są kandydaci, którzy posiadają dyplom potwierdzający kwalifikacje w zawodach, w których programy kształcenia zawierają zagadnienia z zakresu budowy pojazdów szynowych, ruchu kolejowego i sygnalizacji kolejowej lub ukończyli studia wyższe na kierunkach związanych z tymi zagadnieniami. – Zostały one uwzględnione w profilach nauczania szkół kształcących w zawodach technika transportu kolejowego oraz technika elektroenergetyka transportu szynowego – informuje rzecznik.

Zdaniem resortu, pozytywny wpływ na zwiększenie dostępności zawodu maszynisty dla młodych absolwentów kolejowych szkół średnich może mieć prowadzone modyfikowanie podstaw programowych kształcenia. Na większą dostępność zawodu maszynisty wpływa także współpraca przewoźników kolejowych ze szkołami o profilu kolejowym (takie działania podjęło ostatnio np. OT Logistics). – Umożliwia to dostosowanie kształcenia do potrzeb przewozowych oraz szybkie reagowanie na potrzeby rynku. Dla młodzieży jest szansą kontaktu z nowoczesnym taborem kolejowym i związane może być z pomocą stypendialną – komentuje Huptyś.

Będzie ustawa o czasie pracy maszynistów

Resort podkreśla, że bezpieczeństwo na liniach kolejowych wymaga, aby na wszystkich etapach kształcenia w zawodzie maszynisty kolejowego, zagwarantowana była wysoka jakość szkolenia. – Dla zapewnienia godziwych warunków pracy i bezpieczeństwa, w celu przyciągnięcia większej liczby młodzieży do wykonywania zawodu maszynisty w Ministerstwie Infrastruktury, prowadzone są prace legislacyjne nad założeniami projektu ustawy o czasie pracy maszynistów – informuje rzecznik.

Jak dodaje, został opracowany przez Podzespół ds. Bezpieczeństwa przy Zespole Trójstronnym ds. Kolejnictwa. W jego skład weszli przedstawiciele związków zawodowych, spółek kolejowych ówczesnego Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa oraz Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej. W posiedzeniach Podzespołu brali udział przedstawiciele Głównego Inspektora Pracy Państwowej Inspekcji Pracy oraz Urzędu Transportu Kolejowego. – Po przyjęciu projektu założeń przez Radę Ministrów w Ministerstwie Infrastruktury rozpoczną się prace legislacyjne nad opracowaniem projektu ustawy o czasie pracy maszynistów – podaje Huptyś. O braku ustawy, mimo wieloletnich obietnic mówił szef Związku Zawodowego Maszynistów Leszek Miętek.

Jak wyjaśnia przedstawiciel ministerstwa, w tej szczególnej regulacji ustawowej dotyczącej czasu pracy maszynistów zawarte będą jednolite normy i wymiar czasu pracy maszynistów, obowiązki pracodawców i podmiotów korzystających z maszynistów wraz z określeniem katalogu sankcji za nieprzestrzeganie przepisów ustawy. – Projektowana regulacja zapewni przestrzeganie norm czasu pracy przez maszynistów wykonujących czynności na podstawie umowy o pracę lub umów cywilnoprawnych w tym również przez tych, którzy wykonują czynności u różnych przewoźników kolejowych. Unormowanie warunków pracy maszynistów wszystkich przewoźników kolejowych w Polsce pozwoli wyeliminować zjawiska związane z czasem pracy maszynistów, które negatywnie wpływają na bezpieczeństwo ruchu kolejowego. W naszej ocenie wpłynie to pozytywnie na zwiększenie liczby młodzieży chętnej do wykonywania tego zawodu – podsumowuje.

Już w następnym numerze miesięcznika „Rynek Kolejowy” obszerny raport na temat problemu braku maszynistów.
Zaprenumeruj już teraz!
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Polska (42654)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Prawo i polityka
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Polska (42654)

Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 01-02/2019
NUMER 01-02/2019
W najnowszym numerze miesięcznika podsumowujemy 2018 rok na kolei i jak zawsze – stawiamy pytania o przyszłość. Wspólnie z RBF piszemy o konkurencji kolei, a także o potrzebie waloryzacji kontraktów na budowach. Rozmawiamy m. in. z J. Malinowskim, prezesem ŁKA i K. Magierowskim, prezesem KZŁ. Zapraszamy do lektury!

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5