Ponad miesiąc po likwidacji postojów pociągów dalekobieżnych na przystanku Mława Miasto Ministerstwo Infrastruktury powtarza argumenty przytaczane za ich przeniesieniem na stację Mława. Choć do naszej redakcji dotarły głosy pasażerów niezadowolonych ze zmiany, podróżni nie składali w tej sprawie wniosków do resortu finansującego połączenia. Wszystko wskazuje więc na to, że nowe rozwiązanie zostanie wprowadzone na stałe.
31 sierpnia weszła w życie budząca kontrowersje
decyzja o zmianie lokalizacji postojów na terenie Mławy. Dotowane z kasy Ministerstwa Infrastruktury pociągi spółki PKP Intercity przestały obsługiwać położony relatywnie blisko centrum przystanek Mława Miasto. W zamian zatrzymują się na bardziej oddalonej stacji Mława. Korektę krytykowała m. in. posłanka partii Razem Paulina Matysiak.
Do ministerstwa pisali głównie niezadowoleni z pilotażu
Negatywnie o przeniesieniu postojów wypowiadała się także część lokalnej społeczności. Wśród przytaczanych argumentów poza odległością od ważnych generatorów ruchu pojawiała się także kwestia nieukończonego pilotażu. Pociągi zatrzymywały się bowiem na mławskiej stacji już wcześniej – do grudnia 2024 r. Wówczas
postoje przeniesiono na przystanek Mława Miasto, by zbadać wpływ lokalizacji zatrzymań na frekwencję. Początkowo rozkład jazdy zakładał utrzymanie testowanego modelu przynajmniej do grudnia tego roku.
– Resort określa jednak okres zakończonego pilotażu jako pełny. – Uzyskane wyniki wskazały, że zatrzymania pociągów dalekobieżnych na stacji Mława Miasto nie przyniosły oczekiwanych korzyści zarówno pod względem liczby pasażerów, jak i wpływu na efektywność przewozów – ocenia Anna Szumańska, rzecznik prasowy Ministerstwa Infrastruktury. Zaznacza, że już niedługo po rozpoczęciu testów MI otrzymało sygnały o braku akceptacji rozwiązania przez większość podróżnych.
Teraz trudno dojść na pociąg pieszo
Do naszej redakcji dotarły listy od czytelników, którzy już po ponownej zmianie lokalizacji postoju zauważyli pogorszenie swojej sytuacji komunikacyjnej. Stacja Mława leży bowiem poza zasięgiem dojścia pieszego od ich domostw. Dodatkowo w pojedynczych przypadkach składy pociągów PKP Intercity są
nieznacznie dłuższe niż perony w nowej lokalizacji, zaś na przystanku Mława Miasto mieściły się w całości.
– W okresie pomiędzy 31 sierpnia a 26 września nie odnotowaliśmy wniosków, zapytań czy sygnałów dotyczących powrotu do zatrzymania pociągów na stacji Mława Miasto, w tym dotyczących długości peronów – stwierdza natomiast przedstawicielka MI. Zapowiada też, że po kwartale funkcjonowania nowego układu resort przeanalizuje wyniki frekwencji. W kontekście aktualnego stanowiska ministerstwa ewentualne przywrócenie postojów bliżej centrum wydaje się jednak mało realne.