NUMER 12/2022
NUMER 12/2022
Temat numeru:
Polska-Ukraina
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

Medcom: Wiemy, jak oszczędzać energię

| Łukasz Malinowski 02.12.2022 883

Medcom: Wiemy, jak oszczędzać energię
fot. Medcom
Najnowsze tramwaje Hyundai Rotem dla Warszawy zużywają o 30% mniej energii niż pojazdy starszej generacji, a Medcom udowadnia po raz kolejny, że potrafi odpowiedzieć na potrzeby swoich klientów i przewoźników. O zielonej transformacji europejskiego transportu publicznego, wyzwaniach rynkowych i kolejnych projektach polskiego producenta rozmawiamy z Pawłem Choduniem, wiceprezesem firmy Medcom.
Łukasz Malinowski, „Rynek Kolejowy”: Jaki był rok 2021 dla firmy Medcom? Jakimi wynikami finansowymi udało się go zamknąć i jakie były największe zrealizowane kontrakty w Polsce i na świecie? Jaką część sprzedaży stanowi eksport?

Paweł Choduń, wiceprezes firmy Medcom: Pomimo niestabilnego otoczenia gospodarczego osiągnęliśmy przychód w wysokości niemal 100 milionów euro; urośliśmy o 30% w porównaniu z rokiem poprzednim. Biorąc pod uwagę wszystkie czynniki, które utrudniają funkcjonowanie na rynku, jesteśmy zadowoleni z takich rezultatów. Niezwykle istotny był dla nas jak zawsze rynek krajowy, który wygenerował około 60% przychodów. Największym kontraktem były natomiast dostawy do nowych tramwajów Hyundai Rotem dla Warszawy. Zakończyliśmy kolejne duże dostawy do elektrycznych zespołów trakcyjnych Impuls 2 i lokomotyw Dragon 2, produkowanych przez Newag na rynek polski. Wspólnie z Pesą i Modertransem zrealizowaliśmy z sukcesem kolejne projekty tramwajowe. Natomiast z perspektywy naszej obecności na rynku międzynarodowym niezwykle cieszy nas współpraca z Siemens Mobility USA i dostawy przetwornic tramwajowych oraz wagonowych na rynki USA i Kanady. W 2021 roku produkowaliśmy również energoelektronikę do wagonów metra dla Londynu, Amsterdamu i Mexico City. Istotny był także segment autobusów elektrycznych. Zrealizowaliśmy kilka ważnych projektów w obszarze infrastruktury ładowania, w tym m.in. dla Oslo, a nasze napędy trafiły do kilkuset kolejnych e-busów Solarisa.

Czy udało się już ostatecznie przezwyciężyć problemy z czasu pandemii? Czy nadal są problemy z terminowością dostaw i dostępnością podzespołów?

Niestety, problemy z łańcuchem dostaw cały czas dają o sobie znać. Przed pandemią byliśmy w stanie zapewnić sobie dostawy znacznej części podzespołów w ciągu kilkunastu tygodni. Teraz w wielu wypadkach wydłużył się on nawet do kilkunastu miesięcy. W 2021 roku przygotowaliśmy się do tego wyzwania, odpowiednio wcześnie zwiększając nasze zapasy magazynowe. W dłuższej perspektywie nie jest to sytuacja komfortowa, ponieważ wymaga dużego zaangażowania logistycznego, a także dodatkowych nakładów finansowych. Jest to jednak jedyny sposób, aby zapewnić naszym klientom terminowość dostaw i utrzymać płynność produkcji.

Na ile wojna w Ukrainie wpłynęła na działanie Medcomu? Czy doprowadziła ona do znacznego wzrostu cen surowców?

Sytuacja za naszą wschodnią granicą pogłębiła wszystkie trudności zapoczątkowane pandemią. Pamiętajmy, że niektórzy producenci mają swoje zakłady w Ukrainie lub korzystają z materiałów tam wytwarzanych, a utrzymanie produkcji bądź jej przeniesienie nie jest w obecnych warunkach łatwe, a czasami wręcz niemożliwe. To prowadzi do kolejnych zawirowań. Medcom od wielu lat współpracuje m.in. z ukraińskim producentem wagonów KVSZ i dużym podziwem obserwujemy, jak nasz partner, mimo wszystkich przeciwności, kontynuuje projekty na rynku lokalnym i produkuje kolejne pojazdy. Z dużymi wahaniami cen surowców zmaga się cały europejski przemysł, nie tylko transport publiczny. Co prawda ceny aluminium czy stali nie są już tak wysokie jak w marcu br., ale ich duża zmienność nie sprzyja stabilizacji, podobnie jak rosnąca w całej UE inflacja oraz rosnące koszty transportu i energii. Będziemy musieli sobie z tym po prostu poradzić.

Jakie obecnie kontrakty realizuje Medcom i jak wygląda skala zamówień na najbliższe lata, zarówno w segmencie transportu szynowego, jak i autobusowego?

Kontynuujemy dotychczasowy kierunek rozwoju, a wyniki za rok 2022 powinny być podobne jak w 2021. Niezwykle ważny jest dla nas na pewno kontrakt na dostawę systemów napędowych do warszawskich wagonów metra produkowanych przez Škoda Transportation. Kluczowym dla nas kontraktem są dostawy wielosystemowych przetwornic do składów kolei wysokiej prędkości produkowanych przez Talgo dla Deutsche Bahn. Nasze rozwiązania trafiają również do nowych lokomotyw Newagu – Dragon 2, ale także kolejnej odsłony 4-osiowej, wielosystemowej lokomotywy pasażerskiej Griffin, produkowanej dla PKP Intercity. To bardzo ważny i niezwykle potrzebny projekt, ponieważ dzięki niemu polski przewoźnik zyska niezwykle nowoczesną lokomotywę, mogącą realizować połączenia kolejowe z Austrią, Niemcami, Czechami czy ze Słowacją. Jesteśmy bardzo aktywni na rynku wagonów pasażerskich. W produkcji są już m.in. przetwornice wagonowe dla FPS – Cegielski i dla Pesy. Jesteśmy gotowi do realizacji kolejnych zamówień w tym segmencie rynku. Tak jak wszyscy pozostali producenci, z uwagą obserwujemy kolejne duże przetargi, w tym na zakup piętrowych składów typu push-pull dla PKP Intercity oraz EZT-ów dla POLREGIO. Najbliższe lata powinny przynieść bardzo duże inwestycje w polski tabor kolejowy. Mamy nadzieję, że globalna sytuacja gospodarcza nie wpłynie na nie negatywnie, ponieważ rozwój kolei jako ekologicznego środka transportu jest po prostu niezbędny.

Jak idzie wdrażanie rozwiązań opartych o technologię węglika krzemu? Ile pojazdów w Polsce i na świecie korzysta już z tych rozwiązań?

Zrealizowaliśmy dostawy produktów w technologii SiC do ponad 1000 pojazdów: autobusów elektrycznych, trolejbusów, tramwajów, ale także lokomotyw. W większości były to pojazdy produkowane na rynek polski, co stawia nasz kraj w gronie liderów we wdrażaniu nowych ekologicznych rozwiązań w transporcie publicznym. Z uwagi na rosnące wymagania w zakresie energooszczędności, ale także coraz wyższe koszty energii liczba tego kontraktów będzie systematycznie rosnąć. Już teraz nasza firma potrafi zastosować komponenty z węglika krzemu we wszystkich typach pojazdach, w tym bateryjnych i wodorowych. W 2023 roku urządzenia SiC powinny stanowić około 50% produkcji Medcomu.

W jaki sposób nowe rozwiązania przyczyniają się do większej energooszczędności taboru?

Przynoszą wymierne oszczędności w trakcie codziennego użytkowania pojazdów, od pierwszego dnia na drodze czy torach. Dzięki urządzeniom z SiC jesteśmy w stanie zagwarantować klientom ekstremalnie wysoką sprawność urządzeń i obniżyć ich masę oraz gabaryty. Przekłada się to na zdecydowanie niższe zużycie energii i otwiera nowe możliwości konstrukcyjne. Technologia SiC jest przełomem na rynku, ale w obliczu ekstremalnie rosnących kosztów energii musimy wprowadzać w pojazdach dodatkowe rozwiązania i szukać kolejnych rezerw. W nowych tramwajach Hyundai Rotem dla Warszawy połączyliśmy technologię SiC, z superkondensatorowym systemem odzysku energii oraz zaprojektowanym pod kątem optymalizacji zużycia energii systemem TCMS. Pozwoliło to ograniczyć całkowite zużycie energii przez tramwaj o 30% w porównaniu z pojazdami starszej generacji. Potencjał superkondensatorów wykorzystuje również Newag, wprowadzając to rozwiązanie do najnowszej odsłony hybrydowego Impulsa 2. Zasobnik superkondensatorów wraz z układem odzysku energii jest w nim uzupełnieniem naszego systemu napędowego. Rozwiązanie Newagu pozwala hybrydowemu Impulsowi wyjechać ze stacji wyłącznie na czystej, zielonej energii odzyskanej w trakcie hamowania. Podobnych, nastawionych na redukcję strat energii, projektów będzie coraz więcej, ponieważ nowe technologie to jedyny skuteczny sposób przeciwdziałania rosnącym kosztom.

Wojna w Ukrainie pokazała, jak bardzo istotne jest porzucenie uzależnienia od paliw kopalnych. Jak dążenie do dekarbonizacji transportu wpływa na działania Medcomu?

Od wielu lat głównym celem rozwoju naszych urządzeń jest oszczędność energii. Pogłębiające się trudności na rynku paliw kopalnych, a w ślad za nimi coraz szybsza transformacja transportu publicznego, będą impulsem do badań nad kolejnymi nowymi rozwiązaniami, których jeszcze kilka lat temu nikt nawet nie brał pod uwagę. Ciekawym przykładem nowego podejścia do zarządzania energią są dwukierunkowe ładowarki w standardzie V2G do pojazdów elektrycznych. W myśl koncepcji Vehicle-to-Grid cała flota pojazdów elektrycznych uznawana jest za magazyn energii, który dzięki ładowarkom dwukierunkowym może stać się elementem stabilizującym w systemie elektroenergetycznym. Pierwsze instalacje tego typu zrealizowaliśmy w Japonii, a w tym roku zainstalowaliśmy pierwsze tego typu ładowarki w Polsce. Od wielu lat rozwijamy technologie, które redukują straty energii i optymalizują jej przetwarzanie. Mamy technologie, które już teraz pozwalają naszym klientom produkować nowoczesne pojazdy zasilane wyłącznie zieloną energią ze źródeł odnawialnych oraz wodorem.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Warszawa (5373)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Innowacje
PARTNER DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Warszawa (5373)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 12/2022
NUMER 12/2022
Tematem grudniowego numeru są polsko-ukraińskie relacje kolejowe. Analizujemy to, co dzieje się obecnie na granicy, a także perspektywy rozwoju transportu kolejowego dla dwóch krajów. Gratką numeru jest rozmowa z byłym prezesem Kolei Ukraińskich - Wojciechem Balczunem. Sporo miejsca w numerze poświęcamy trudnej sytuacji na rynku wykonawców, wobec ciągłego braku unijnych środków na modernizację infrastrukturę i taboru.

Wiele miejsca poświęcamy efektom debat na kolejnym listopadowym Kongresie Kolejowym. Rozmawiamy też z prezydentem Poznania o przyszłości transportu w tym mieście. Niezwykle ciekawy jest tekst Michała Szymajdy, który opisał eksperyment jaki miał miejsce na jednej z polskich uczelni, gdzie studenci próbowali kupować bilety kolejowe na rozmaite relacje z Polski za granicę. Jak im poszło?

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5