NUMER 07-08/2021
NUMER 07-08/2021
Temat numeru:
Renesans nocnych pociągów
szukaj
Śledź nas:

Medcom: Sprzedaż rośnie, perspektywy są dobre

| Łukasz Malinowski 26.07.2021 964

Medcom: Sprzedaż rośnie, perspektywy są dobre
Fot. Pesa
– Mimo zawirowań na światowym rynku energoelektroniki, które znacznie wpłynęły na terminy realizacji zamówień, 2020 rok zakończyliśmy wzrostem sprzedaży. Wszystko wskazuje na to, że w tym roku będzie podobnie i po raz kolejny powinniśmy zwiększyć sprzedaż – mówi Paweł Choduń, wiceprezes firmy Medcom.
Łukasz Malinowski, „Rynek Kolejowy”: Jak pandemia koronawirusa wpłynęła na funkcjonowanie Medcomu w roku 2020? W jaki sposób perturbacje na światowych rynkach przełożyły się na wyniki finansowe spółki?

Paweł Choduń, wiceprezes Medcom: Jeśli chodzi o funkcjonowanie samej organizacji, największą obawą było bezpieczeństwo naszych pracowników. Od początku pandemii na świecie, więc już w styczniu, wdrażaliśmy daleko idące środki ostrożności, łącznie z cotygodniowymi badaniami przesiewowymi. Dzięki takiemu zapobiegawczemu i rozsądnemu podejściu kadry udało nam się uniknąć ognisk choroby w firmie. Nie uniknęliśmy jednak komplikacji. Nie dotyczyły one jednak skali produkcji – ta nie została zmniejszona. Przede wszystkim odczuliśmy skutki pandemii w zakresie terminowości dostaw i ograniczonej dostępności komponentów do produkcji. Już na samym początku 2020 roku, kiedy produkcja w Chinach stanęła, mieliśmy problemy z dostawami niektórych, czasem dość banalnych, elementów. Kilku producentów, z którymi współpracowaliśmy, zbankrutowało. Rynek, na którym działamy, jest bardzo specjalistyczny. Co za tym idzie, znalezienie zamienników dla komponentów w niektórych przypadkach nie było możliwe i niemal z dnia na dzień musieliśmy przeprojektowywać część urządzeń. Do dzisiaj na rynku występują opóźnienia wygenerowane przez te bankructwa. Co ważne, kłopoty z dostępnością części jeszcze się nie skończyły. Patrząc na wskaźniki rynkowe, np. PMI, widzimy, że problemy z opóźnieniami i kosztami komponentów są coraz poważniejsze. Jeszcze rok temu trudno to było sobie wyobrazić, ale dzisiaj brakuje na całym świecie nawet podstawowych surowców, takich jak niektóre blachy do obudów czy plastiki.

Czy odczuliście zmiany w zakresie skali zamówień? Czy było tu jakieś zróżnicowanie pomiędzy transportem szynowym a rynkiem autobusowym?

Rynek pojazdów transportu publicznego charakteryzuje się długimi cyklami inwestycyjnymi zarówno w segmencie szynowym, jak i autobusowym. Tąpnięcia rynkowe znajdują swoje odzwierciedlenie w skali zamówień dopiero po kilkunastu, kilkudziesięciu miesiącach. Największymi problemami były opóźnienia w dostawach, które dotyczyły i nadal dotyczą wszystkich grup produktowych. Z jednej strony pandemia zachęciła wiele miast do położenia większego nacisku na rozwiązania ekologiczne, ale z drugiej ograniczyła też przychody i planowane inwestycje.

Czy w najbliższych latach spodziewacie się dalszego rozwoju transportu publicznego i rosnących zamówień?

Potencjalne kłopoty finansowe samorządów znajdą odbicie w przetargach i inwestycjach za dwa, trzy lata. W tym roku samorządy nie rezygnują z ambitnych planów w zakresie ekologicznego transportu i zwiększają swoje inwestycje infrastrukturalne, licząc się ze wzrostem zadłużenia. Mamy nadzieję, że nastąpi ożywienie gospodarcze dodatkowo wspierane unijnymi środkami na odbudowę i tak potrzebne miastom inwestycje długofalowo nie ucierpią w wyniku pandemii. Zarówno wieloletnie ramy finansowe, jak i unijnyFundusz Odbudowy jako jedno z wyzwań wskazują zrównoważony transport. Jest to bardzo dobra informacja dla branży i pasażerów.

Jakie będą główne trendy w najbliższych latach w segmentach kolejowym, tramwajowym, trolejbusowym, autobusowym?

Na rynku kolejowym będziemy obserwowali rozwój pojazdów hybrydowych elektryczno-spalinowych, ale także jeszcze bardziej nowoczesnych, wykorzystujących superkondensatory lub alternatywne źródła energii, takie jak wodór. W tym punkcie kierunek wyznaczają takie realizacje jak hybrydowy pojazd firmy Newag – Impuls 36WEh. Drugim trendem, który już obserwujemy, jest zwiększenie zakupów pojazdów wielosystemowych umożliwiających efektywny transport międzynarodowy. W segmencie tramwajów spodziewamy się dalszego rozwoju pojazdów w kierunku zmniejszenia zużycia energii. Upowszechniać się będzie technologia węglika krzemu w układach przetwarzania energii oraz systemy odzysku energii. Ciekawym trendem są również tramwaje zasilane z baterii, którymi interesują się kolejne miasta na całym świecie. Dobrym przykładem są tramwaje Siemens USA z systemem pokładowego zasobnika energii Medcom, które już w połowie lipca zostaną włączone do ruchu komercyjnego w Charlotte w Karolinie Północnej w USA. Rynek autobusów i trolejbusów, podobnie jak tramwajowy, będzie rozwijał się w kierunku zmniejszenia zużycia energii i stosowania alternatywnych napędów, np. wodorowych.

Czy pojawienie się wodoru jako alternatywy dla pojazdów bateryjnych to dla was zła czy dobra informacja? Czy będzie wymagała od was stworzenia nowej oferty?

Medcom ma wieloletnie doświadczenie zarówno w układach energoelektronicznych do pojazdów bateryjnych, jak i wodorowych. Spodziewamy się, że oba rozwiązania będą się rozwijały równolegle i w obu możemy zaoferować naszym klientom najnowocześniejsze urządzenia. Pojazdy bateryjne będą przez najbliższe kilka lat na pewno powszechniejsze, ze względu na korzystniejsze zaplecze infrastrukturalne. Rozwój pojazdów wodorowych przyspieszy dopiero wtedy, gdy przewoźnicy będą mieli pewność, że będą w stanie zapewnić dostawy wodoru odpowiedniej jakości i będą mieli dostęp do infrastruktury tankowania.

Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej na temat:

Medcom (45)
Rozwój (15)

Więcej z regionu:

Polska (45785)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Polska (45785)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 07-08/2021
NUMER 07-08/2021
Europejska może niezbyt szybko, ale dość konsekwentnie zmierza w kierunku gospodarki przyjaznej dla środowiska i nieuzależnionej od paliw kopalnych. Oczywiście największe znaczenie mają tu zmiany w energetyce, ale i do transportu przykłada się bardzo dużą wagę. Stąd od lat realizowane są projekty promujące rozbudowę infrastruktury kolejowej czy rozwijające transport publiczny. Jednym z małych kroków prowadzących do ograniczenia emisji ma być także ograniczenie ruchu lotniczego na rzecz kolejowego – tam, gdzie jest to możliwe. Oczywiście na niektórych trasach „wystarczy” wybudować koleje dużych prędkości, ale przy większych odległościach alternatywą mają być pociągi nocne. Na razie pojawiają się pierwsze po latach nowe dalekobieżne nocne połączenia – plany są bardzo ambitne, ale czy okażą się skuteczne? 

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5