Nowy projekt władz Mazowsza zakłada budowę szybkiego połączenia kolejowego Płocka ze stolicą kraju - informuje "Gazeta Wyborcza". Przewidywany koszt przedsięwzięcia to 3 mld zł. Pierwsze pół miliona zostanie wydane na wstępne studium wykonalności jeszcze w tym roku.
Obecnie podróż koleją z Płocka do Warszawy zajmuje prawie 3 godziny. Wszystko przez to, że trzeba jechać naokoło, przez Kutno. Dlatego właśnie pojawił się pomysł budowy nowej linii kolejowej, która skróciłaby o połowę taki przejazd. Projekt lansują przede wszystkim działający na Mazowszu politycy Platformy Obywatelskiej. Popiera go też pochodzący z Płocka marszałek Mazowsza Adam Struzik. W najbliższych dniach władze województwa ogłoszą przetarg na wstępne studium tego połączenia, na które w tegorocznym budżecie zaplanowano pół miliona złotych. Urzędnicy chcą, by linia przechodziła koło planowanego lotniska w Modlinie i tuż obok łączyła się z istniejącą trasą kolejową Warszawa - Gdańsk. Nowe tory prowadziłyby wzdłuż Wisły, choć dokładny przebieg trasy nie jest jeszcze znany - czytamy w "GW".
- Jej wstępne studium dokładnie określi, który wariant jest najlepszy. Wskaże też możliwości sfinansowania budowy - planuje Piotr Szprendałowicz z zarządu województwa. Zdaniem Grzegorza Kostrzewy-Zorbasa, radnego Sejmiku Mazowieckiego, są duże szanse na dotację dla tej inwestycji w kolejnym budżecie unijnym na lata 2014-20. - To wtedy mogłaby powstać ta linia. Dzięki niej z Płocka można by się dostać szybko nie tylko do Warszawy, ale też na lotnisko w Modlinie - dodaje.
Wstępne koszty inwestycji są jednak gigantyczne. Wykup gruntów, budowa i kupno taboru pochłonęłyby blisko 3 mld zł. W związku z tym pojawiają się głosy, że to zwykła przedwyborcza obietnica, jakich wiele politycy przedstawiają, im bliżej do daty głosowania. Tym bardziej, że jest możliwość skrócenia obecnego czasu przejazdu, znaczniej mniejszym kosztem, bo "tylko" około 70 mln zł. Chodzi o remont torów pomiędzy Kutnem a Płockiem, gdzie stan infrastruktury jest w nie najlepszym stanie. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., proponowały już władzom województwa w 2006 roku takie rozwiązanie, jednak Mazowsze nie skorzystało.
Więcej