NUMER 10/2020
NUMER 10/2020
Temat numeru:
Kolej Plus
szukaj
Śledź nas:

Ostrołęka: Czy kolej dotrze do centrum miasta?

| Roman Czubiński 14.10.2020 190

Ostrołęka: Czy kolej dotrze do centrum miasta?
fot. Patryk Kuręda, SM42.pl
Wykonawca studium modernizacji linii 29 rozważa budowę nowego dworca bliżej centrum Ostrołęki. Towarzyszyć ma temu budowa łącznic, wyprowadzających ruch w kierunku Tłuszcza, Szczytna, Siedlec i Łap. Trwa zbieranie opinii mieszkańców na temat tego wariantu inwestycyjnego.
Bolączką kolei w Ostrołęce, podobnie jak w wielu innych miejscowościach w dawnym zaborze rosyjskim, jest oddalenie głównej stacji od największych skupisk ludności. Wprawdzie bezpośrednio przy dworcu znajduje się tzw. osiedle Stacja, jednak położone nad Narwią śródmieście i historyczne centrum jest oddalone od niego o ok. 4 kilometry. Obie części miasta są rozdzielone pasem luźnej zabudowy i nieużytków. Zniechęca to wielu mieszkańców do podróżowania pociągami. Zamiast nich wielu wybiera odjeżdżające z dworca w ścisłym centrum autobusy PKS lub jazdę własnym samochodem (przez miasto przebiega droga krajowa 61 z Augustowa do Warszawy).

Szansę na zmianę tego stanu daje modernizacja linii kolejowej 29 Tłuszcz – Ostrołęka. Trwają konsultacje społeczne dwóch wariantów inwestycji. Jeden z nich zakłada wprowadzenie linii w pobliże centrum miasta i budowę nowego głównego dworca Ostrołęka Centrum we wspomnianym pasie między śródmieściem a osiedlem Stacja. W wariancie tym przewiduje się także budowę łącznic między liniami 29 i 34 oraz 35 oraz między liniami 36 i 900. Ich układ ma pozwolić na wyprawianie z nowej stacji pociągów we wszystkich istniejących kierunkach z wyjątkiem towarowej linii 900 (do Tłuszcza, Szczytna, Siedlec i Łap).

Opinie na temat inwestycji mieszkańcy mogą wyrażać opinię poprzez formularz konsultacyjny. Wykonawca studium planuje także zorganizować w tej sprawie spotkanie w formie wideokonferencji. Zapowiadany termin to koniec października.

Umowę na studium wykonalności modernizacji linii 29 PKP PLK podpisały z firmą BBF w czerwcu. Opracowanie ma być gotowe do końca 2022 r. Zakres dokumentu ma objąć także inne linie kolejowe: 13 (Krusze – Pilawa), 34 (Ostrołęka – Małkinia), 900 (do elektrowni Goworki) oraz łącznicę 513. PKP PLK wymaga też przeanalizowania zasadności ewentualnej budowy nowej łącznicy między liniami 34, 29 i 35, mającej umożliwić przejazd od strony Małkini w kierunku Ostrołęki bez zmiany czoła.

Deklarowany przez PKP PLK cel projektu to poprawa przepustowości linii kolejowych – między innymi – pod kątem przewozów do elektrociepłowni w Ostrołęce. Pod uwagę ma zostać wzięta też rola, jaką w przyszłości będzie odgrywała linia w dojazdach z północno-wschodniego Mazowsza do Centralnego Portu Komunikacyjnego (linia Tłuszcz – Ostrołęka ma być częścią „szprychy” nr 3).
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Ostrołęka (36)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Ostrołęka (36)

Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 10/2020
NUMER 10/2020
W najnowszym raporcie naszą uwagę kierujemy w stronę rządowego programu Kolej Plus. Mimo obaw, samorządy z całej Polski złożyły prawie 100 wniosków, pokazując, że cały czas rośnie świadomość znaczenia kolei lokalnej. W tekście autorstwa Jakuba Madrjasa warto przyjrzeć się mapie, która znakomicie prezentuje projekty zgłoszone do wspomnianego programu na tle projektów WPIK i KPK. Były prezes Kolei Śląskich, a obecnie wiceprezes Stowarzyszenia Kolej na Śląsk, Wojciech Dinges, podkreśla znaczenie Kolei Plus dla kolejowych inwestycji.

Jak zawsze zachęcamy do czytania rozmów z osobami na co dzień związanymi ze środowiskiem kolejowym. Tym razem na nasze pytania odpowiadają liczni rozmówcy, a wśród nich: Artur Fryczkowski, prezes Alstom Konstal; Bogusław Kowalski, prezes Olkolu; Mariusz Matejczyk, dyrektor zarządzający polskim oddziałem HARTING; Wiesław Nowak, prezes ZUE; były i obecny prezes Wytwórni Podkładów Strunobetonowych oraz Maciej Szłapczyński z Autocomp Management.

Nie mniej interesujące są również teksty dot. tramwajów w Szczecinie i Łodzi, czy artykuły autorstwa Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego – Ignacego Góry.

W dziale historia Włodzimierz Winek wprowadzi czytelników w bardzo ciekawy temat turystyki kolejowej sprzed 100 lat.

Gorąco polecamy!

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5