NUMER 12/2022
NUMER 12/2022
Temat numeru:
Polska-Ukraina
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

Ostrołęka: Czy kolej dotrze do centrum miasta?

| Roman Czubiński 14.10.2020 7,1k

Ostrołęka: Czy kolej dotrze do centrum miasta?
fot. Patryk Kuręda, SM42.pl
Wykonawca studium modernizacji linii 29 rozważa budowę nowego dworca bliżej centrum Ostrołęki. Towarzyszyć ma temu budowa łącznic, wyprowadzających ruch w kierunku Tłuszcza, Szczytna, Siedlec i Łap. Trwa zbieranie opinii mieszkańców na temat tego wariantu inwestycyjnego.
Bolączką kolei w Ostrołęce, podobnie jak w wielu innych miejscowościach w dawnym zaborze rosyjskim, jest oddalenie głównej stacji od największych skupisk ludności. Wprawdzie bezpośrednio przy dworcu znajduje się tzw. osiedle Stacja, jednak położone nad Narwią śródmieście i historyczne centrum jest oddalone od niego o ok. 4 kilometry. Obie części miasta są rozdzielone pasem luźnej zabudowy i nieużytków. Zniechęca to wielu mieszkańców do podróżowania pociągami. Zamiast nich wielu wybiera odjeżdżające z dworca w ścisłym centrum autobusy PKS lub jazdę własnym samochodem (przez miasto przebiega droga krajowa 61 z Augustowa do Warszawy).

Szansę na zmianę tego stanu daje modernizacja linii kolejowej 29 Tłuszcz – Ostrołęka. Trwają konsultacje społeczne dwóch wariantów inwestycji. Jeden z nich zakłada wprowadzenie linii w pobliże centrum miasta i budowę nowego głównego dworca Ostrołęka Centrum we wspomnianym pasie między śródmieściem a osiedlem Stacja. W wariancie tym przewiduje się także budowę łącznic między liniami 29 i 34 oraz 35 oraz między liniami 36 i 900. Ich układ ma pozwolić na wyprawianie z nowej stacji pociągów we wszystkich istniejących kierunkach z wyjątkiem towarowej linii 900 (do Tłuszcza, Szczytna, Siedlec i Łap).

Opinie na temat inwestycji mieszkańcy mogą wyrażać opinię poprzez formularz konsultacyjny. Wykonawca studium planuje także zorganizować w tej sprawie spotkanie w formie wideokonferencji. Zapowiadany termin to koniec października.

Umowę na studium wykonalności modernizacji linii 29 PKP PLK podpisały z firmą BBF w czerwcu. Opracowanie ma być gotowe do końca 2022 r. Zakres dokumentu ma objąć także inne linie kolejowe: 13 (Krusze – Pilawa), 34 (Ostrołęka – Małkinia), 900 (do elektrowni Goworki) oraz łącznicę 513. PKP PLK wymaga też przeanalizowania zasadności ewentualnej budowy nowej łącznicy między liniami 34, 29 i 35, mającej umożliwić przejazd od strony Małkini w kierunku Ostrołęki bez zmiany czoła.

Deklarowany przez PKP PLK cel projektu to poprawa przepustowości linii kolejowych – między innymi – pod kątem przewozów do elektrociepłowni w Ostrołęce. Pod uwagę ma zostać wzięta też rola, jaką w przyszłości będzie odgrywała linia w dojazdach z północno-wschodniego Mazowsza do Centralnego Portu Komunikacyjnego (linia Tłuszcz – Ostrołęka ma być częścią „szprychy” nr 3).
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Ostrołęka (42)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Ostrołęka (42)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 12/2022
NUMER 12/2022
Tematem grudniowego numeru są polsko-ukraińskie relacje kolejowe. Analizujemy to, co dzieje się obecnie na granicy, a także perspektywy rozwoju transportu kolejowego dla dwóch krajów. Gratką numeru jest rozmowa z byłym prezesem Kolei Ukraińskich - Wojciechem Balczunem. Sporo miejsca w numerze poświęcamy trudnej sytuacji na rynku wykonawców, wobec ciągłego braku unijnych środków na modernizację infrastrukturę i taboru.

Wiele miejsca poświęcamy efektom debat na kolejnym listopadowym Kongresie Kolejowym. Rozmawiamy też z prezydentem Poznania o przyszłości transportu w tym mieście. Niezwykle ciekawy jest tekst Michała Szymajdy, który opisał eksperyment jaki miał miejsce na jednej z polskich uczelni, gdzie studenci próbowali kupować bilety kolejowe na rozmaite relacje z Polski za granicę. Jak im poszło?

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5