NUMER 12/2020
NUMER 12/2020
Temat numeru:
Kolej walczy z pandemią
szukaj
Śledź nas:

Massel: Czym zastąpić napęd spalinowy na kolei?

| Kasper Fiszer 23.12.2020 137

Massel: Czym zastąpić napęd spalinowy na kolei?
Pociąg spalinowy w Katruzachfot. Kasper Fiszer
Czym zastąpić silniki Diesla na kolei? Andrzej Massel wskazuje na dwie opcje: napęd hybrydowy bądź akumulatory. Które z tych rozwiązań bardziej pasuje do realiów polskich?
Jak mówił podczas konferencji zorganizowanej prze Instytut Kolejnictwa i Fundację ProKolej Andrzej Massel z IK, zarządcy sieci kolejowych, które są zelektryfikowane jedynie w nikłym stopniu, stają obecnie przed dużym wyzwaniem związanym z koniecznością stopniowego odchodzenia od silników Diesla. Choć wskazywał on na relatywnie wysoki poziom elektryfikacji w Polsce, wymieniał przykłady tras o dużym znaczeniu, które wciąż obsługiwane są wyłącznie trakcją spalinową, np. ok. 400-kilometrowa Linia Hutnicza Szerokotorowa. Mówił o możliwości jej elektryfikacji w systemie 25 kV prądu zmiennego zgodnie ze standardem ukraińskim bądź postawienia na rozwijaną dziś technologię napędu wodorowego.

Coraz więcej linii będzie elektryfikowanych?

– Mam nadzieję, że trend elektryfikacji kolejnych linii będzie kontynuowany i wkrótce pojawią się projekty obejmujące następne odcinki. Do sytuacji, w której 100 proc. sieci będzie zelektryfikowane, jest jednak jeszcze bardzo daleko. Trzeba więc mówić o rozwiązaniach dla pozostałych linii – przekonywał. Mówił o dwóch istniejących na rynku technologiach: napędzie wodorowym bądź opartym o akumulatory zainstalowane w pojeździe elektrycznym.

– Każde z tych rozwiązań ma swoje wady i zalety – zaznaczył. Wodór lepiej sprawdzi się w jego opinii w przypadku dłuższych odcinków niezelektryfikowanych – mających 100, 200 czy 300 km. – Takiego dystansu nie pokonamy na baterie – stwierdził. W przypadku odcinków relatywnie krótkich, np. odgałęzień od linii zelektryfikowanych, naturalnym zdaniem Andrzeja Massela wyjściem ma być zakup elektrycznych zespołów trakcyjnych wyposażonych w akumulatory.

Akumulatorowe EZT na polskich trasach

– Moje odczucie jest takie, że w warunkach polskich bardziej adekwatna jest ta wersja z bateriami – mówił przedstawiciel IK. Ma być to związane z dużym odsetkiem linii zelektryfikowanych, dzięki czemu pojazdy mogłyby pokonywać znaczną część trasy dzięki energii pobieranej z sieci trakcyjnej. Dodał jednak, że obie technologie są już stosowane z powodzeniem w Europie.

Spośród ok. 19400 km eksploatowanych linii normalnotorowych i szerokotorowych w Polsce ok. 12 tys. km jest zelektryfikowanych. Ok. 38 proc. tras pozostaje zatem dostępne wyłącznie dla pojazdów spalinowych bądź alternatywnych. Poziom elektryfikacji w Polsce jest więc wyższy niż średnia unijna (ok. 50 proc.). – Daleko brakuje nam natomiast do krajów, które są liderami w Europie, jak np. Luksemburg, Belgia czy Holandia – podkreślał Andrzej Massel.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Polska (45090)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Tabor i technika
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Polska (45090)

Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 12/2020
NUMER 12/2020
Wielkimi krokami zbliża się koniec roku, za to końca pandemii na razie nie widać. Mierzą się z nią również wszyscy przewoźnicy kolejowi. Temu tematowi był poświęcony również ostatni Kongres Kolejowy. W bieżącym raporcie zebraliśmy teksty, które pokazują, jak kolejarze radzą sobie z pandemią, w jaki sposób wpływa ona na przewozy pasażerskie i towarowe i jakie będą jej konsekwencje dla kolei w przyszłości.

W numerze prezentujemy dwie niezwykle ciekawe rozmowy − z Pawłem Siwkiem, dyrektorem zarządzającym Alstom Konstal oraz Cezarym Lewandowskim, członkiem zarządu odpowiedzialnym za finanse w Kolejach Mazowieckich.

W bieżącym wydaniu poruszamy również bardzo gorący i aktualny temat, jakim jest Ustawa o czasie pracy maszynistów. Ważny głos w tej sprawie zabiera Prezes UTK, Ignacy Góra. Z kolei Paweł Rydzyński poddaje dogłębnej analizie nowy grudniowy rozkład jazdy. Zastanawiamy się, kiedy ruszą dogodne połączenia z Łodzi do Kielc i opisujemy, w jaki sposób lubelskie samorządy zmieniają otoczenie kolei. Ekspert ds. metra prezentuje aktualny stan budowy warszawskiego metra.

 Te i wiele innych tematów znajdą Państwo w najnowszym wydaniu „Rynku Kolejowego”.

Gorąco polecamy!

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5