Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

Massel: Czym zastąpić napęd spalinowy na kolei?

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Rawag
Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
3M
Aste
R&G Plus

Data publikacji:
23-12-2020
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

TABOR I TECHNIKA
Massel: Czym zastąpić napęd spalinowy na kolei?
fot. Kasper FiszerPociąg spalinowy w Katruzach
Czym zastąpić silniki Diesla na kolei? Andrzej Massel wskazuje na dwie opcje: napęd hybrydowy bądź akumulatory. Które z tych rozwiązań bardziej pasuje do realiów polskich?

Jak mówił podczas konferencji zorganizowanej prze Instytut Kolejnictwa i Fundację ProKolej Andrzej Massel z IK, zarządcy sieci kolejowych, które są zelektryfikowane jedynie w nikłym stopniu, stają obecnie przed dużym wyzwaniem związanym z koniecznością stopniowego odchodzenia od silników Diesla. Choć wskazywał on na relatywnie wysoki poziom elektryfikacji w Polsce, wymieniał przykłady tras o dużym znaczeniu, które wciąż obsługiwane są wyłącznie trakcją spalinową, np. ok. 400-kilometrowa Linia Hutnicza Szerokotorowa. Mówił o możliwości jej elektryfikacji w systemie 25 kV prądu zmiennego zgodnie ze standardem ukraińskim bądź postawienia na rozwijaną dziś technologię napędu wodorowego.

Coraz więcej linii będzie elektryfikowanych?

– Mam nadzieję, że trend elektryfikacji kolejnych linii będzie kontynuowany i wkrótce pojawią się projekty obejmujące następne odcinki. Do sytuacji, w której 100 proc. sieci będzie zelektryfikowane, jest jednak jeszcze bardzo daleko. Trzeba więc mówić o rozwiązaniach dla pozostałych linii – przekonywał. Mówił o dwóch istniejących na rynku technologiach: napędzie wodorowym bądź opartym o akumulatory zainstalowane w pojeździe elektrycznym.

– Każde z tych rozwiązań ma swoje wady i zalety – zaznaczył. Wodór lepiej sprawdzi się w jego opinii w przypadku dłuższych odcinków niezelektryfikowanych – mających 100, 200 czy 300 km. – Takiego dystansu nie pokonamy na baterie – stwierdził. W przypadku odcinków relatywnie krótkich, np. odgałęzień od linii zelektryfikowanych, naturalnym zdaniem Andrzeja Massela wyjściem ma być zakup elektrycznych zespołów trakcyjnych wyposażonych w akumulatory.

Akumulatorowe EZT na polskich trasach

– Moje odczucie jest takie, że w warunkach polskich bardziej adekwatna jest ta wersja z bateriami – mówił przedstawiciel IK. Ma być to związane z dużym odsetkiem linii zelektryfikowanych, dzięki czemu pojazdy mogłyby pokonywać znaczną część trasy dzięki energii pobieranej z sieci trakcyjnej. Dodał jednak, że obie technologie są już stosowane z powodzeniem w Europie.

Spośród ok. 19400 km eksploatowanych linii normalnotorowych i szerokotorowych w Polsce ok. 12 tys. km jest zelektryfikowanych. Ok. 38 proc. tras pozostaje zatem dostępne wyłącznie dla pojazdów spalinowych bądź alternatywnych. Poziom elektryfikacji w Polsce jest więc wyższy niż średnia unijna (ok. 50 proc.). – Daleko brakuje nam natomiast do krajów, które są liderami w Europie, jak np. Luksemburg, Belgia czy Holandia – podkreślał Andrzej Massel.
Partnerzy działu

Rawag
Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
3M
Aste
R&G Plus

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Włochy: Stadler dostarczy pierwsze wąskotorowe pojazdy wodorowe

Tabor i technika

Włochy: Stadler dostarczy pierwsze wąskotorowe pojazdy wodorowe

Roman Czubiński 20 lipca 2023

PGE zapowiada drezynę na wodór

Innowacje

PGE zapowiada drezynę na wodór

inf. pras 29 czerwca 2023

Zobacz również:

Andrzej Massel mianowany p.o. dyrektora Instytutu Kolejnictwa

Innowacje

Andrzej Massel mianowany p.o. dyrektora Instytutu Kolejnictwa

Jakub Madrjas 27 października 2021

Massel: Brakuje elektryfikacji tras do terminali intermodalnych

Infrastruktura

Massel: Inwestycje muszą służyć przewozom, a nie być celem

Infrastruktura

Pozostałe z wątku:

Włochy: Stadler dostarczy pierwsze wąskotorowe pojazdy wodorowe

Tabor i technika

Włochy: Stadler dostarczy pierwsze wąskotorowe pojazdy wodorowe

Roman Czubiński 20 lipca 2023

PGE zapowiada drezynę na wodór

Innowacje

PGE zapowiada drezynę na wodór

inf. pras 29 czerwca 2023

Zobacz również:

Andrzej Massel mianowany p.o. dyrektora Instytutu Kolejnictwa

Innowacje

Andrzej Massel mianowany p.o. dyrektora Instytutu Kolejnictwa

Jakub Madrjas 27 października 2021

Massel: Brakuje elektryfikacji tras do terminali intermodalnych

Infrastruktura

Massel: Inwestycje muszą służyć przewozom, a nie być celem

Infrastruktura

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5