Partnerzy serwisu:
Prawo i polityka

Małopolskie: Będziemy wnioskować o zmianę Krajowego Programu Kolejowego

Dalej Wstecz
Partner działu

Hanton

Data publikacji:
29-07-2015
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Dominik Lebda, Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO I POLITYKA
Małopolskie: Będziemy wnioskować o zmianę Krajowego Programu Kolejowego
Flagowa inwestycja kolejowa w województwie małopolskim planowana na najbliższe lata, czyli budowa nowej linii kolejowej Podłęże – Szczyrzyc – Tymbark/Mszana Dolna wraz z  modernizacją trasy Chabówka – Nowy Sącz znalazły się na liście rezerwowej Krajowego Programu Kolejowego. Województwo małopolskie deklaruje działania na rzecz zmiany KPK.

Analizując listę projektów inwestycyjnych planowanych do realizacji do 2023 roku i ujętych w Krajowym Programie Kolejowym można odnieść wrażenie, że wybór miejsca dla inwestycji na poszczególnych listach – rezerwowej bądź podstawowej – opiera się o jedną zasadę – województwa swoje, PKP swoje a rząd swoje. Taka zasada plasowania projektów listach wydaje się być sztandarową nie tylko w województwie małopolskim (choćby elektryfikacja szlaku Korsze – Ełk, wcześniej lista podstawowa, obecnie rezerwowa).

Wracając do małopolskiego, wszystkie projekty kolejowe, które miały być nowymi inwestycjami modernizacyjnymi lub rewitalizacyjnymi w tym województwie (choćby Skawina – Sucha Beskidzka – Chabówka – Zakopane) znajdują się na liście rezerwowej wspomnianego KPK. Brakuje również od lat postulowanej, popieranej przez samorządy lokalne oraz Stowarzyszenie Kolej Beskidzka, rewitalizacji trasy Żywiec – Sucha Beskidzka.

Podłęże – Piekiełko: rezerwa czyli marzenia?

Przypomnijmy, że obecnie w ramach prac nad studium wykonalności dla przedsięwzięcia pn. Budowa nowej linii kolejowej Podłęże – Szczyrzyc – Tymbark/Mszana Dolna oraz modernizacja istniejącej linii kolejowej nr 104 Chabówka – Nowy Sącz zakończone zostały prace nad analizą kosztów i korzyści (wykonywaną w ramach aktualizacji studium wykonalności dla przedsięwzięcia).

– Wybrany został wariant techniczny dla którego opracowywane są obecnie analizy uszczegóławiające. Po przeprowadzeniu przedmiotowych analiz sporządzony zostanie wniosek o dofinansowanie ze środków unijnych (planowany termin sporządzenia do końca 2015 roku) – poinformowało „Rynek Kolejowy” Biuro Prasowe Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego.

Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego potwierdza, że przygotowywanie wniosku o dofinansowanie unijne tego projektu, będącego na liście rezerwowej, może odbywać się bez przeszkód. Jak podkreśla UMWM, jest to możliwe, bowiem projekt może z listy rezerwowej zostać przeniesiony na podstawową. Czy tak będzie w przypadku linii Podłęże – Piekiełko?

Małopolskie będzie interweniowało

Projekt Krajowego Programu Kolejowego do 2023 roku opracowany został przez Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju. Do 11 sierpnia 2015 r. trwają konsultacje publiczne przedmiotowego dokumentu. W programie tym ujętych jest 15 projektów inwestycyjnych planowanych do realizacji na terenie województwa małopolskiego z czego na liście rezerwowej są: budowa nowej linii kolejowej Podłęże – Szczyrzyc – Tymbark/Mszana Dolna oraz modernizacja istniejącej linii kolejowej nr 104 Chabówka – Nowy Sącz w ramach projektu „Budowa nowej linii kolejowej Podłęże – Szczyrzyc – Tymbark /Mszana Dolna oraz modernizacja odcinka linii kolejowej Nowy Sącz – Muszyna – granica państwa i Chabówka – Nowy Sącz”; prace na linii kolejowej nr 94 na odcinku Kraków Płaszów – Skawina – Oświęcim oraz prace na liniach kolejowych nr 97, 98, 99 na odcinku Skawina – Sucha –  Beskidzka – Chabówka – Zakopane.

Lista podstawowa zawiera budowę łącznicy Kraków Zabłocie – Kraków Krzemionki, budowę drugiej pary torów na odcinku Kraków Główny – Kraków Bieżanów, modernizację trasy Katowice – Kraków, modernizację linii Kraków – Rzeszów etap III, prace na linii Trzebinia – Oświęcim – Czechowice Dziedzice. Dodatkowo lista projektów RPO objętych KPK zawiera projekty podstawowe: rewitalizacja linii kolejowej nr 117 Kalwaria Zebrzydowska Lanckorona – Wadowice – gr. województwa, oraz rezerwowe:  rozbudowa infrastruktury do obsługi Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej, rewitalizacja linii kolejowej nr 96 odc. Stróże – Muszyna, rewitalizacja linii kolejowej nr 97 Sucha Beskidzka – Żywiec i rewitalizacja linii kolejowej nr 108 odc. Stróże – granica województwa.

– Samorząd województwa aktywnie zabiega o możliwość zrealizowania w Małopolsce jak największej liczby inwestycji kolejowych, mających kluczowe znaczenie dla zwiększenia efektywności systemu kolei w regionie. W ramach trwających konsultacji Województwo Małopolskie zawnioskowało o wpisanie przedmiotowego zadania (projekt „Podłęże – Piekiełko” – red.) na listę podstawową ponieważ realizacja tego projektu jest kluczowym elementem stworzenia nowoczesnego sytemu transportu kolejowego w województwie i regionie zarówno w powiązaniach wewnątrz krajowych jak i transgranicznych. Uzupełnieni brakujące ogniwo korytarza TEN-T pomiędzy Polską i Słowacją, a tym samym zlikwiduje wąskie gardło na odcinku Morze Bałtyckie – Morze Czarne. Zwiększy także dostępność komunikacyjną południowej Małopolski oraz skróci czas podróży z Krakowa do Nowego Sącza niemal trzykrotnie – przekazało biuro prasowe UMWM.

Obszerny raport dotyczący Krajowego Programu Kolejowego znajdziesz w Monitorze. A w nim:
Żródła finansowania projektów
Analiza kryteriów realizacji programu
Tabele i zestawienia
Komentarz i dokumenty źródłowe


Zapraszamy na V Kongres Kolejowy, który odbędzie się 28 października 2015 roku w Katowicach. W tym roku wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi analiza polskiego rynku kolejowego oraz kwestia przygotowania inwestycji w infrastrukturze kolejowej.

Więcej informacji o Kongresie znajdziesz TUTAJ.

Partner działu

Hanton

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Ponad 1000 kilometrów linii do elektryfikacji w ramach KPK

Infrastruktura

Ponad 1000 kilometrów linii do elektryfikacji w ramach KPK

Jakub Rösler 10 marca 2025

MI: Nowy KPK to systemowe rozwiązanie finansowania inwestycji

Prawo i polityka

Uchwalono nowy (stary) Krajowy Program Kolejowy

Infrastruktura

Uchwalono nowy (stary) Krajowy Program Kolejowy

Michał Szymajda 16 sierpnia 2023

Aktualizacja KPK przyjęta przez Radę Ministrów

Infrastruktura

Aktualizacja KPK przyjęta przez Radę Ministrów

Michał Szymajda 20 kwietnia 2022

Merchel: Liczymy na aktualizację KPK do poziomu powyżej 70 mld zł

Infrastruktura

Zobacz również:

Ponad 1000 kilometrów linii do elektryfikacji w ramach KPK

Infrastruktura

Ponad 1000 kilometrów linii do elektryfikacji w ramach KPK

Jakub Rösler 10 marca 2025

MI: Nowy KPK to systemowe rozwiązanie finansowania inwestycji

Prawo i polityka

Uchwalono nowy (stary) Krajowy Program Kolejowy

Infrastruktura

Uchwalono nowy (stary) Krajowy Program Kolejowy

Michał Szymajda 16 sierpnia 2023

Aktualizacja KPK przyjęta przez Radę Ministrów

Infrastruktura

Aktualizacja KPK przyjęta przez Radę Ministrów

Michał Szymajda 20 kwietnia 2022

Merchel: Liczymy na aktualizację KPK do poziomu powyżej 70 mld zł

Infrastruktura

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij