Flagowa inwestycja kolejowa w województwie małopolskim planowana na najbliższe lata, czyli budowa nowej linii kolejowej Podłęże – Szczyrzyc – Tymbark/Mszana Dolna wraz z modernizacją trasy Chabówka – Nowy Sącz znalazły się na liście rezerwowej Krajowego Programu Kolejowego. Województwo małopolskie deklaruje działania na rzecz zmiany KPK.
Analizując listę projektów inwestycyjnych planowanych do realizacji do 2023 roku i ujętych w Krajowym Programie Kolejowym można odnieść wrażenie, że wybór miejsca dla inwestycji na poszczególnych listach – rezerwowej bądź podstawowej – opiera się o jedną zasadę – województwa swoje, PKP swoje a rząd swoje. Taka zasada plasowania projektów listach wydaje się być sztandarową nie tylko w województwie małopolskim (choćby elektryfikacja szlaku Korsze – Ełk, wcześniej lista podstawowa, obecnie rezerwowa).
Wracając do małopolskiego, wszystkie projekty kolejowe, które miały być nowymi inwestycjami modernizacyjnymi lub rewitalizacyjnymi w tym województwie (choćby Skawina – Sucha Beskidzka – Chabówka – Zakopane) znajdują się na liście rezerwowej wspomnianego KPK. Brakuje również od lat postulowanej, popieranej przez samorządy lokalne oraz Stowarzyszenie Kolej Beskidzka, rewitalizacji trasy Żywiec – Sucha Beskidzka.
Podłęże – Piekiełko: rezerwa czyli marzenia?
Przypomnijmy, że obecnie w ramach prac nad studium wykonalności dla przedsięwzięcia pn. Budowa nowej linii kolejowej Podłęże – Szczyrzyc – Tymbark/Mszana Dolna oraz modernizacja istniejącej linii kolejowej nr 104 Chabówka – Nowy Sącz zakończone zostały prace nad analizą kosztów i korzyści (wykonywaną w ramach aktualizacji studium wykonalności dla przedsięwzięcia).
– Wybrany został wariant techniczny dla którego opracowywane są obecnie analizy uszczegóławiające. Po przeprowadzeniu przedmiotowych analiz sporządzony zostanie wniosek o dofinansowanie ze środków unijnych (planowany termin sporządzenia do końca 2015 roku) – poinformowało „Rynek Kolejowy” Biuro Prasowe Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego.
Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego potwierdza, że przygotowywanie wniosku o dofinansowanie unijne tego projektu, będącego na liście rezerwowej, może odbywać się bez przeszkód. Jak podkreśla UMWM, jest to możliwe, bowiem projekt może z listy rezerwowej zostać przeniesiony na podstawową. Czy tak będzie w przypadku linii Podłęże – Piekiełko?
Małopolskie będzie interweniowało
Projekt Krajowego Programu Kolejowego do 2023 roku opracowany został przez Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju. Do 11 sierpnia 2015 r. trwają konsultacje publiczne przedmiotowego dokumentu. W programie tym ujętych jest 15 projektów inwestycyjnych planowanych do realizacji na terenie województwa małopolskiego z czego na liście rezerwowej są: budowa nowej linii kolejowej Podłęże – Szczyrzyc – Tymbark/Mszana Dolna oraz modernizacja istniejącej linii kolejowej nr 104 Chabówka – Nowy Sącz w ramach projektu „Budowa nowej linii kolejowej Podłęże – Szczyrzyc – Tymbark /Mszana Dolna oraz modernizacja odcinka linii kolejowej Nowy Sącz – Muszyna – granica państwa i Chabówka – Nowy Sącz”; prace na linii kolejowej nr 94 na odcinku Kraków Płaszów – Skawina – Oświęcim oraz prace na liniach kolejowych nr 97, 98, 99 na odcinku Skawina – Sucha – Beskidzka – Chabówka – Zakopane.
Lista podstawowa zawiera budowę łącznicy Kraków Zabłocie – Kraków Krzemionki, budowę drugiej pary torów na odcinku Kraków Główny – Kraków Bieżanów, modernizację trasy Katowice – Kraków, modernizację linii Kraków – Rzeszów etap III, prace na linii Trzebinia – Oświęcim – Czechowice Dziedzice. Dodatkowo lista projektów RPO objętych KPK zawiera projekty podstawowe: rewitalizacja linii kolejowej nr 117 Kalwaria Zebrzydowska Lanckorona – Wadowice – gr. województwa, oraz rezerwowe: rozbudowa infrastruktury do obsługi Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej, rewitalizacja linii kolejowej nr 96 odc. Stróże – Muszyna, rewitalizacja linii kolejowej nr 97 Sucha Beskidzka – Żywiec i rewitalizacja linii kolejowej nr 108 odc. Stróże – granica województwa.
– Samorząd województwa aktywnie zabiega o możliwość zrealizowania w Małopolsce jak największej liczby inwestycji kolejowych, mających kluczowe znaczenie dla zwiększenia efektywności systemu kolei w regionie. W ramach trwających konsultacji Województwo Małopolskie zawnioskowało o wpisanie przedmiotowego zadania (projekt „Podłęże – Piekiełko” – red.) na listę podstawową ponieważ realizacja tego projektu jest kluczowym elementem stworzenia nowoczesnego sytemu transportu kolejowego w województwie i regionie zarówno w powiązaniach wewnątrz krajowych jak i transgranicznych. Uzupełnieni brakujące ogniwo korytarza TEN-T pomiędzy Polską i Słowacją, a tym samym zlikwiduje wąskie gardło na odcinku Morze Bałtyckie – Morze Czarne. Zwiększy także dostępność komunikacyjną południowej Małopolski oraz skróci czas podróży z Krakowa do Nowego Sącza niemal trzykrotnie – przekazało biuro prasowe UMWM.
Obszerny raport dotyczący Krajowego Programu Kolejowego znajdziesz w Monitorze. A w nim:
Żródła finansowania projektów
Analiza kryteriów realizacji programu
Tabele i zestawienia
Komentarz i dokumenty źródłowe
Zapraszamy na V Kongres Kolejowy, który odbędzie się 28 października 2015 roku w Katowicach. W tym roku wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi analiza polskiego rynku kolejowego oraz kwestia przygotowania inwestycji w infrastrukturze kolejowej.
Więcej informacji o Kongresie znajdziesz TUTAJ.