Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Malepszak: „Y” i CMK-Północ dwiema osiami komunikacyjnymi kraju

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
21-11-2019
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Malepszak: „Y” i CMK-Północ dwiema osiami komunikacyjnymi kraju
fot. Kasper Fiszer
Polska potrzebuje budowy nowych linii kolejowych – przekonuje prezes CPK. Program minimum to 800 km tras w osiach wschód – zachód (tzw. „Y”) i północ – południe (przedłużenie Centralnej Magistrali Kolejowej na północ). Bez takich inwestycji zdaniem Piotra Malepszaka nie jest możliwe znaczące zwiększenie roli kolei.

– Jeśli chcemy realnie rozwijać transport kolejowy i mówić o takich liczbach jak 660 mln pasażerów w 2030 r. przy znaczącym wzroście ruchu towarowego, musimy efektywnie inwestować w istniejącą infrastrukturę kolejową i budować nowe linie kolejowe, które dadzą nową jakość w szybkim ruchu pasażerskim – ocenił podczas Kongresu Kolejowego w Warszawie Piotr Malepszak, p.o. prezes Centralnego Portu Komunikacyjnego. Wskazywał także na konieczność separacji ruchu towarowego od pasażerskiego dalekobieżnego oraz szybkiego ruchu pasażerskiego od przewozów aglomeracyjnych. – Jeśli tego elementu nie stworzymy, w mojej ocenie parametry takie jak liczba pasażerokilometrów czy tonokilometrów będą na zbliżonym poziomie do dzisiejszego – ocenił.

Transport drogowy efektywny dzięki nowym odcinkom. Czas na kolej

– Program CPK to 1600 km nowych linii. Kluczowe trasy, które należałoby zbudować, to powrót do projektu tzw. „Y”, ale na osi z lotniskiem, i pomysł CMK-Północ – wskazywał. Przypomniał, że plany budowy takiej magistrali istnieją od lat 70. zeszłego stulecia. Wówczas powstały jedynie 224 km trasy na jej odcinku południowym.

Dwie wskazane przez Piotra Malepszaka magistrale miałyby stanowić osie komunikacyjne – równoleżnikową i południkową. Do realizacji tych planów konieczna byłaby bydowa ok. 800 km tras. Prezes CPK podkreślał, że to niewiele w porównaniu z długością powstających nowych dróg. W ciągu ostatnich kilku lat wybudowano już bowiem ok. 4 tys. km dróg krajowych i autostrad. – Widzimy, jak efektywny jest dzięki temu transport drogowy – stwierdził prelegent.

Inwestycje niezbędne także w aglomeracjach

Według niego budowa nowej infrastruktury drogowej przyczynia się bardzo do wzrostu znaczenia sektora drogowego. – W 2017 r. transport drogowy zyskał więcej pracy przewozowej niż cała kolej towarowa w naszym kraju – wskazywał. – Jeśli więc chcemy, by rozwojał się transport kolejowy, nie ma innej drogi niż wiele efektywnych działań w infrastrukturze, a budowa nowych linii jest jednym z koniecznych elementów – przekonywał.

Zaznaczył przy tym, że istotne jest nie tylko inwestowanie w osie komunikacyjne, ale także w węzły w dużych aglomeracjach, gdzie jest największy potencjał do przewożenia dużej liczby ludzi. – Drogi szybko się tam zapychają i kolej jest bardzo poważną alternatywą – tłumaczył. – Wiele do zrobienia jest także w zakresie utrzymania tego, co zbudujemy, ale jesteśmy tu na dobrej drodze – zakończył Piotr Malepszak.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

ERFA: Jak przejąć ruch towarowy z dróg?

Prawo i polityka

ERFA: Jak przejąć ruch towarowy z dróg?

Roman Czubiński 25 listopada 2022

Przewozy towarowe: Potrzeba więcej jednolitości w Europie

Prawo i polityka

PKP SA: 30 wniosków o waloryzację umów dworcowych

Prawo i polityka

PKP SA: 30 wniosków o waloryzację umów dworcowych

Roman Czubiński 17 listopada 2022

Zobacz również:

Jest promesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego dla lotniska CPK

Infrastruktura

Jest promesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego dla lotniska CPK

inf. pras. CPK 24 lipca 2023

CPK bliżej wyboru partnera strategicznego

Prawo i polityka

CPK bliżej wyboru partnera strategicznego

Łukasz Malinowski 06 lipca 2023

CPK z dofinansowaniem UE na linię Warszawa – Łódź

Infrastruktura

Pozostałe z wątku:

ERFA: Jak przejąć ruch towarowy z dróg?

Prawo i polityka

ERFA: Jak przejąć ruch towarowy z dróg?

Roman Czubiński 25 listopada 2022

Przewozy towarowe: Potrzeba więcej jednolitości w Europie

Prawo i polityka

PKP SA: 30 wniosków o waloryzację umów dworcowych

Prawo i polityka

PKP SA: 30 wniosków o waloryzację umów dworcowych

Roman Czubiński 17 listopada 2022

Zobacz również:

Jest promesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego dla lotniska CPK

Infrastruktura

Jest promesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego dla lotniska CPK

inf. pras. CPK 24 lipca 2023

CPK bliżej wyboru partnera strategicznego

Prawo i polityka

CPK bliżej wyboru partnera strategicznego

Łukasz Malinowski 06 lipca 2023

CPK z dofinansowaniem UE na linię Warszawa – Łódź

Infrastruktura

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5