NUMER 03/2022
NUMER 03/2022
Temat numeru:
Wojna w Ukrainie
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

Majewski: Trzeba postawić na duże inwestycje, bo kolej została w tyle

| GR 19.07.2021 2,7k

Majewski: Trzeba postawić na duże inwestycje, bo kolej została w tyle
Zdjęcie ilustracyjneFot. PKP Polskie Linie Kolejowe SA
– Musimy skupić się na budowie nowych linii. Nasi koledzy – drogowcy od dłuższego czasu stawiają na nową infrastrukturę, a kolej została w tyle – ocenił dr Jakub Majewski, prezes Fundacji ProKolej podczas debaty „kolei przyszłości”.
Debata została przeprowadzona w ramach 8. Kongresu Business Without Limits. Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i pełnomocnik rządu ds. przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu, ocenił, że „wszystkie inwestycje kolejowe, szczególnie te, które mają na celu radykalne podniesienie jakości infrastruktury, są obecnie oparte o innowacyjność”. – Wystarczy wspomnieć o nowych technologiach, jak rozjazdy w blokach wprowadzanych przez PKP PLK czy o pociągu hybrydowym Newagu (zaprezentowany w 2019 roku skład może kursować jako elektryczny lub spalinowy – aut.) – podał przykłady Bittel.

Arnold Bresch, członek zarządu i dyrektor ds. realizacji inwestycji w PKP Polskie Linie Kolejowe ocenił, że najwięcej innowacyjnych rozwiązań zastosowano w obszarze sterowania ruchem kolejowym. – Cały czas nadrabiamy zaległości: z jednej strony przywracamy parametry techniczne, jakie nasze linie miały po ich wybudowaniu; równolegle wymieniamy system sterowania ruchem, a tam, gdzie jest to możliwe staramy się zastosować nowe urządzenia w lokalnych centrach sterowania. Jesteśmy również na etapie zabudowy tzw. warstwy nadrzędnej ETCS nad systemami – powiedział. Jakie są koszty podejmowanych przez spółkę działań? – Na liniowe projekty, które zabudowują system nadrzędny przeznaczamy około 2 miliardy złotych (rocznie – aut.), a kolejne 2 mld są wydatkowane w ramach dużego projektu związanego z budową nowego systemu łączności za pomocą systemu GSM-R – szacował Bresch.

Prelegenci zastanawiali się także, czy w Polsce powinniśmy skupić się na projektach modernizacyjnych czy wdrażać daleko idące zmiany, jak budowa Kolei Dużych Prędkości. Doktor Jakub Majewski, adiunkt w Centrum Europejskich Studiów Regionalnych i Lokalnych (EUROREG) na Uniwersytecie Warszawskim i prezes Fundacji ProKolej ocenił, że powinniśmy postawić na większe zmiany i skoncentrować się na budowie nowych linii. – Nasi koledzy - drogowcy od dłuższego czasu stawiają na nową infrastrukturę, jest ona zupełnie innej jakości niż ta, do której byliśmy przyzwyczajeni w PRL-u czy latach 90-tych, a kolej została w tyle – skomentował i dodał, że „trzeba mieć nową infrastrukturę, żeby być konkurencyjnym względem innych gałęzi transportu”. Majewski zauważył, że „wreszcie zaczęliśmy w Polsce mówić o nowych odcinkach linii, nie tylko przy okazji Centralnego Portu Komunikacyjnego, ale też przy okazji programu „Kolej Plus”. – Ma on odbudować pochopnie rozebrane linie, których obecnie brakuje. To krok do przodu – ocenił.

Majewski zauważył, że pierwsza perspektywa unijna była okresem wychodzenia z zapaści inwestycyjnej. – Obecnie mamy kilka ciekawych projektów zaplanowanych na okres do 2023 roku. Następna perspektywa, która ruszyła wraz z programem Feniks, powinna być oparta o nowe projekty – spuentował.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Polska (46250)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Polska (46250)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 03/2022
NUMER 03/2022
Oddajemy w Państwa ręce wyjątkowy numer "Rynku Kolejowego". Tematem głównym miesięcznika po raz pierwszy jest bowiem wojna. Nie mogło być jednak inaczej, skoro ta tragiczna sytuacja wpływa nie tylko na naszych sąsiadów, ale i na nas, na tak wiele sposobów. W numerze podsumowaliśmy zarówno działania podejmowane przez polskie koleje, w tym przewóz uchodźców i pomocy, jak i niesamowitą odwagę i poświęcenie kolejarzy Ukrzaliznyci. Wiele uwagi poświęcamy też wpływowi wojny na logistykę i gospodarkę. W pozostałej części numeru szczególnie polecamy naszą rozmowę z prezesem PKP PLK i materiały o programie Kolej Plus.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5