Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Majewski: Trzeba postawić na duże inwestycje, bo kolej została w tyle

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Autor:

GR

Data publikacji:
19-07-2021
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Majewski: Trzeba postawić na duże inwestycje, bo kolej została w tyle
Fot. PKP Polskie Linie Kolejowe SAZdjęcie ilustracyjne
– Musimy skupić się na budowie nowych linii. Nasi koledzy – drogowcy od dłuższego czasu stawiają na nową infrastrukturę, a kolej została w tyle – ocenił dr Jakub Majewski, prezes Fundacji ProKolej podczas debaty „kolei przyszłości”.

Debata została przeprowadzona w ramach 8. Kongresu Business Without Limits. Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i pełnomocnik rządu ds. przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu, ocenił, że „wszystkie inwestycje kolejowe, szczególnie te, które mają na celu radykalne podniesienie jakości infrastruktury, są obecnie oparte o innowacyjność”. – Wystarczy wspomnieć o nowych technologiach, jak rozjazdy w blokach wprowadzanych przez PKP PLK czy o pociągu hybrydowym Newagu (zaprezentowany w 2019 roku skład może kursować jako elektryczny lub spalinowy – aut.) – podał przykłady Bittel.

Arnold Bresch, członek zarządu i dyrektor ds. realizacji inwestycji w PKP Polskie Linie Kolejowe ocenił, że najwięcej innowacyjnych rozwiązań zastosowano w obszarze sterowania ruchem kolejowym. – Cały czas nadrabiamy zaległości: z jednej strony przywracamy parametry techniczne, jakie nasze linie miały po ich wybudowaniu; równolegle wymieniamy system sterowania ruchem, a tam, gdzie jest to możliwe staramy się zastosować nowe urządzenia w lokalnych centrach sterowania. Jesteśmy również na etapie zabudowy tzw. warstwy nadrzędnej ETCS nad systemami – powiedział. Jakie są koszty podejmowanych przez spółkę działań? – Na liniowe projekty, które zabudowują system nadrzędny przeznaczamy około 2 miliardy złotych (rocznie – aut.), a kolejne 2 mld są wydatkowane w ramach dużego projektu związanego z budową nowego systemu łączności za pomocą systemu GSM-R – szacował Bresch.

Prelegenci zastanawiali się także, czy w Polsce powinniśmy skupić się na projektach modernizacyjnych czy wdrażać daleko idące zmiany, jak budowa Kolei Dużych Prędkości. Doktor Jakub Majewski, adiunkt w Centrum Europejskich Studiów Regionalnych i Lokalnych (EUROREG) na Uniwersytecie Warszawskim i prezes Fundacji ProKolej ocenił, że powinniśmy postawić na większe zmiany i skoncentrować się na budowie nowych linii. – Nasi koledzy - drogowcy od dłuższego czasu stawiają na nową infrastrukturę, jest ona zupełnie innej jakości niż ta, do której byliśmy przyzwyczajeni w PRL-u czy latach 90-tych, a kolej została w tyle – skomentował i dodał, że „trzeba mieć nową infrastrukturę, żeby być konkurencyjnym względem innych gałęzi transportu”. Majewski zauważył, że „wreszcie zaczęliśmy w Polsce mówić o nowych odcinkach linii, nie tylko przy okazji Centralnego Portu Komunikacyjnego, ale też przy okazji programu „Kolej Plus”. – Ma on odbudować pochopnie rozebrane linie, których obecnie brakuje. To krok do przodu – ocenił.

Majewski zauważył, że pierwsza perspektywa unijna była okresem wychodzenia z zapaści inwestycyjnej. – Obecnie mamy kilka ciekawych projektów zaplanowanych na okres do 2023 roku. Następna perspektywa, która ruszyła wraz z programem Feniks, powinna być oparta o nowe projekty – spuentował.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Nowy harmonogram Rail Baltica. Do 2030 r. ma powstać tylko jeden tor

Infrastruktura

Nowy harmonogram Rail Baltica. Do 2030 r. ma powstać tylko jeden tor

Roman Czubiński 12 sierpnia 2025

KDP Warszawa – CPK: Wszystkie wnioski o decyzje lokalizacyjne już złożone

Infrastruktura

PKP PLK: Nowa linia w Łódzkiem? Czekamy na analizy

Infrastruktura

PKP PLK: Nowa linia w Łódzkiem? Czekamy na analizy

Roman Czubiński 01 sierpnia 2025

Zobacz również:

Budowa nowej linii do Wielunia rozpocznie się w 2027 r.

Infrastruktura

Budowa nowej linii do Wielunia rozpocznie się w 2027 r.

Kasper Fiszer 08 maja 2025

Ogromne zainteresowanie przetargiem na trasę do portu morskiego w Policach

Infrastruktura

Linia kolejowa między Turcją a Irakiem nabiera kształtów

Infrastruktura

Pozostałe z wątku:

Nowy harmonogram Rail Baltica. Do 2030 r. ma powstać tylko jeden tor

Infrastruktura

Nowy harmonogram Rail Baltica. Do 2030 r. ma powstać tylko jeden tor

Roman Czubiński 12 sierpnia 2025

KDP Warszawa – CPK: Wszystkie wnioski o decyzje lokalizacyjne już złożone

Infrastruktura

PKP PLK: Nowa linia w Łódzkiem? Czekamy na analizy

Infrastruktura

PKP PLK: Nowa linia w Łódzkiem? Czekamy na analizy

Roman Czubiński 01 sierpnia 2025

Zobacz również:

Budowa nowej linii do Wielunia rozpocznie się w 2027 r.

Infrastruktura

Budowa nowej linii do Wielunia rozpocznie się w 2027 r.

Kasper Fiszer 08 maja 2025

Ogromne zainteresowanie przetargiem na trasę do portu morskiego w Policach

Infrastruktura

Linia kolejowa między Turcją a Irakiem nabiera kształtów

Infrastruktura

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij