Partnerzy serwisu:
Biznes

Magistrale wielkich możliwości

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

EIB
Kolster
SKODA
Exatel

Data publikacji:
14-01-2022
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

Ponad 200 zespołów prostownikowych firmy ABB zasila najważniejsze magistrale kolejowe w kraju. Wyprodukowane w Polsce urządzenia dbają o niezawodność zasilania i dostarczają większą moc, gdy zachodzi taka potrzeba, m.in. na liniach trakcyjnych, po których jeżdżą pociągi Pendolino.

Urządzenia zostały dostarczone w latach 2012-2021 w ramach Programu Modernizacji Układów Zasilania (MUZa), realizowanego przez PKP Energetyka. Jego celem jest rozwój infrastruktury zasilającej oraz podwyższanie stabilności i jakości zasilania dla kolei w Polsce. ABB uczestniczy w projekcie od jego pierwszej odsłony (MUZa I). Od 2012 r. firma dostarczała zespoły prostownikowe z serii Enviline – składające się z transformatora prostownikowego, prostownika diodowego, dławika wygładzającego i urządzenia przeciwprzepięciowego – do ponad 200 podstacji kolejowych ulokowanych w całym kraju. Głównym zadaniem prostowników jest zamiana energii prądu przemiennego na energię prądu stałego, z której, poprzez sieć trakcyjną, korzystają elektryczne pojazdy trakcyjne.

Z kolei w ponad 100 podstacjach pracują rozdzielnice trakcyjne prądu stałego ABB, które dbają o stabilny rozdział energii i bezpieczeństwo zasilania.

Niezawodność mierzona dostępnością, a także kompaktowa konstrukcja to główne czynniki, które były brane pod uwagę przy wyborze aparatury. – To technologia, która już wiele razy przeszła pozytywną weryfikację w instalacjach w różnych stronach świata: od słonecznej Australii, po mroźną Kanadę. Można więc powiedzieć, że polska kolej jest zasilana według najnowocześniejszych, międzynarodowych standardów – mówi Maciej Kordas, dyrektor ds. kluczowych klientów w biznesie Trakcji ABB w Polsce.

Co istotne, urządzenia z rodziny Enviline zostały od podstaw zaprojektowane i wyprodukowane w Polsce – wcześniej w fabryce ABB w Aleksandrowie Łódzkim, a od początku tego roku są wytwarzane w centrum produkcyjnym ABB w Bielsku-Białej, które w ramach Grupy ABB posiada globalną odpowiedzialność za rozwój i sprzedaż tego produktu, jest też wiodącym dostawcą rozdzielnic trakcyjnych DC.

ABB od lat 60. dostarcza prostowniki trakcyjne dla PKP. Przez dziesięciolecia technologia zasilająca zmieniała się wraz z taborem i oczekiwaniami pasażerów. Obecnie aparatura firmy zasila kluczowe magistrale kolejowe w Polsce. Przykładem jest linia E-65, należąca do Europejskiego Korytarza Transportowego, łączącego państwa nadbałtyckie z Bałkanami. W Polsce trasa przebiega m.in. przez Gdynię, Warszawę i Katowice. Od 2014 roku pasażerowie mogą po niej podróżować z prędkością 200 km/h dzięki składom ED250, bliżej znanym jako Pendolino. Z kolei modernizacja linii E-59, sprawiła , że pociągi kursujące na linii Wrocław-Poznań zaczęły jeździć z nieosiągalną wcześniej prędkością 160 km/h.

– Cieszymy się, że w ramach naszej współpracy z ABB możemy korzystać z najnowocześniejszych rozwiązań dostępnych na rynku. Kooperacja ta doskonale wpisuje się w misję realizowaną przez Grupę Kapitałową PKP Energetyka, która polega na wspieraniu rozwoju polskiej kolei – mówi Bartosz Wrzesień, Menedżer ds. Kategorii Zakupowych, Grupa Kapitałowa PKP Energetyka.

Intensywnie rozbudowywana siatka połączeń, a także tworzenie infrastruktury dla tras obsługiwanych przez kolej dużych prędkości to nowe wyzwania dla polskiego transportu kolejowego. W ramach modernizacji moc zasilająca trakcję została zwiększona dwukrotnie, powstały nowe linie zasilające oraz systemy do rozdzielania średniego i wysokiego napięcia. PKP Energetyka zainwestowała także w nowe obiekty, takie jak podstacja trakcyjna w Krakowie. Na potrzeby jej budowy ABB dostarczyła jedną z największych rozdzielnic prądu stałego w historii, mającą blisko 20 metrów długości.
Partnerzy działu

EIB
Kolster
SKODA
Exatel

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Suchoń (Polska2050): Kolej pasażerska w każdym 10-tysięcznym mieście

Prawo i polityka

Suchoń (Polska2050): Kolej pasażerska w każdym 10-tysięcznym mieście

Łukasz Malinowski 15 czerwca 2023

Marita Szustak: Oczekujemy równego traktowania dróg i kolei

Infrastruktura

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Suchoń (Polska2050): Kolej pasażerska w każdym 10-tysięcznym mieście

Prawo i polityka

Suchoń (Polska2050): Kolej pasażerska w każdym 10-tysięcznym mieście

Łukasz Malinowski 15 czerwca 2023

Marita Szustak: Oczekujemy równego traktowania dróg i kolei

Infrastruktura

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5