Partnerzy serwisu:
Biznes

Magazyny energii z Polski wzmocnią holenderską trakcję

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

EIB
Kolster
SKODA
Exatel

Autor:

Redakcja

Data publikacji:
03-01-2022
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

Wyzwania z zasilaniem trakcji występują w wielu aglomeracjach, gdzie trudno o nową przestrzeń na rozbudowę infrastruktury. Tańszą alternatywą stają się magazyny energii, które wykorzystują nadmiar energii z hamowania pociągu. Takie rozwiązanie chcą wykorzystać Holendrzy, a konkretnie państwowa spółka ProRail. Technologię dostarczy ABB, a urządzenie zostanie wyprodukowane w fabryce firmy w Bielsku-Białej.

ProRail odpowiada za utrzymanie infrastruktury kolejowej w Holandii. To w sumie ponad 3000 km linii i kilkadziesiąt tysięcy obiektów. Spółka szacuje, że do 2040 r. zapotrzebowanie na usługi kolejowe w kraju wzrośnie o 30 proc. To oznacza nawet 25-45 proc. więcej pasażerów i 50-90 proc. ton więcej w przewożonych towarach . To też duże wyzwanie dla infrastruktury, która już teraz w wielu miejscach osiągnęła granicę przepustowości.

W Wierden na wschodzie kraju znajduje się podstacja łącząca kilka linii, zasilanych z oddalonych o kilka kilometrów stacji. Przez takie rozmieszczenie punktów zasilających, na podstacji dochodzi do znacznych wahań napięcia w sieci podczas hamowania i rozruchu pociągów. Stąd prosta droga do nieplanowanych postojów. Dlatego też ProRail zdecydowało się na instalację rozwiązania, które będzie kompensować nagłe spadki napięcia. W ramach pilotażowego projektu, ABB wdroży system Enviline ESS umożliwiający odzyskiwanie energii z hamujących pociągów, aby np. oddać ją z powrotem do sieci.

Hamowanie pociągu trwa sekundy, ale odbywa się setki razy dziennie. Wydajna rekuperacja energii z takiego hamowania wcale nie jest taka prosta. Zazwyczaj obciążenia w pojeździe i inne pociągi w pobliżu mogą odebrać niewielką część tej energii. Reszta jest rozpraszana w rezystorach. Bateryjne przytorowe systemy magazynowania są w takich przypadkach dobrym rozwiązaniem – „przejmują” energię z hamowania, aby potem przesłać ją do rozpędzającego się pociągu. W ten sposób oszczędności energii mogą sięgać nawet 30 proc.

W przypadku zamówienia dla ProRail, magazyn energii o pojemności 500 kWh zaprojektują inżynierowie ABB z Aleksandrowa Łódzkiego i Krakowa. Urządzenie wykorzystujące programowalny układ sterowania zostanie wyprodukowane w fabryce ABB w Bielsku-Białej.

– Podobnie jak w Wierden, również u operatora na przedmieściach Melbourne występowały zapady napięciowe. Udało się je skutecznie wyeliminować dzięki bardzo podobnemu rozwiązaniu, wykorzystującemu superkondensator – mówi Patrycjusz Antoniewicz z biznesu Elektryfikacji ABB w Polsce. – Problemy z zasilaniem kolei występują w wielu dużych miastach na świecie, gdzie infrastruktura jest ograniczona i stale rosną koszty zakupu gruntów pod budowę stosunkowo dużej stacji z zespołem prostowników zasilających. Kompaktowy magazyn energii jest więc tańszą i korzystną alternatywą.

System może również obniżać zapotrzebowanie na moc ze strony operatora sieci, pobierając energię z baterii np. w godzinach szczytu, gdy najwięcej pasażerów korzysta z kolei lub metra.

– Klient może mieć pewność co do wydajności i sprawności systemu, który będzie serwisowany przez ABB w całym okresie 20-letniej gwarancji. Przez pierwsze 5 lat będziemy także monitorować system, co pozwoli na jego poprawne skalibrowanie i uzyskanie najlepszych efektów. By zapewnić wszystkie funkcjonalności systemu, wykorzystamy baterię litowo-jonową o dużej pojemności, którą wymienimy po 10 latach użytkowania – dodaje Maciej Kordas, dyrektor ds. kluczowych klientów w biznesie Trakcji ABB.

W ostatnich latach system Enviline ESS został zainstalowany m.in. na odcinku centralnym II linii metra w Warszawie, a także u operatorów w Nowym Jorku, Los Angeles czy też wspomnianym Melbourne. Projektów trakcyjnych wykorzystujących magazyny energii będzie przybywać wraz z rozwojem transportu kolejowego w dużych aglomeracjach oraz coraz większą presją na zmniejszanie energochłonności i obniżanie śladu węglowego.

1. https://www.jaarverslagprorail.nl/verslag/profiel/organisatie-en-activiteiten
Partnerzy działu

EIB
Kolster
SKODA
Exatel

Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5