Partnerzy serwisu:
Biznes

Magazyny energii z Polski wzmocnią holenderską trakcję

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

EIB
Kolster
Elester
Harting
METRANS

Autor:

Redakcja

Data publikacji:
03-01-2022
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

Wyzwania z zasilaniem trakcji występują w wielu aglomeracjach, gdzie trudno o nową przestrzeń na rozbudowę infrastruktury. Tańszą alternatywą stają się magazyny energii, które wykorzystują nadmiar energii z hamowania pociągu. Takie rozwiązanie chcą wykorzystać Holendrzy, a konkretnie państwowa spółka ProRail. Technologię dostarczy ABB, a urządzenie zostanie wyprodukowane w fabryce firmy w Bielsku-Białej.

ProRail odpowiada za utrzymanie infrastruktury kolejowej w Holandii. To w sumie ponad 3000 km linii i kilkadziesiąt tysięcy obiektów. Spółka szacuje, że do 2040 r. zapotrzebowanie na usługi kolejowe w kraju wzrośnie o 30 proc. To oznacza nawet 25-45 proc. więcej pasażerów i 50-90 proc. ton więcej w przewożonych towarach . To też duże wyzwanie dla infrastruktury, która już teraz w wielu miejscach osiągnęła granicę przepustowości.

W Wierden na wschodzie kraju znajduje się podstacja łącząca kilka linii, zasilanych z oddalonych o kilka kilometrów stacji. Przez takie rozmieszczenie punktów zasilających, na podstacji dochodzi do znacznych wahań napięcia w sieci podczas hamowania i rozruchu pociągów. Stąd prosta droga do nieplanowanych postojów. Dlatego też ProRail zdecydowało się na instalację rozwiązania, które będzie kompensować nagłe spadki napięcia. W ramach pilotażowego projektu, ABB wdroży system Enviline ESS umożliwiający odzyskiwanie energii z hamujących pociągów, aby np. oddać ją z powrotem do sieci.

Hamowanie pociągu trwa sekundy, ale odbywa się setki razy dziennie. Wydajna rekuperacja energii z takiego hamowania wcale nie jest taka prosta. Zazwyczaj obciążenia w pojeździe i inne pociągi w pobliżu mogą odebrać niewielką część tej energii. Reszta jest rozpraszana w rezystorach. Bateryjne przytorowe systemy magazynowania są w takich przypadkach dobrym rozwiązaniem – „przejmują” energię z hamowania, aby potem przesłać ją do rozpędzającego się pociągu. W ten sposób oszczędności energii mogą sięgać nawet 30 proc.

W przypadku zamówienia dla ProRail, magazyn energii o pojemności 500 kWh zaprojektują inżynierowie ABB z Aleksandrowa Łódzkiego i Krakowa. Urządzenie wykorzystujące programowalny układ sterowania zostanie wyprodukowane w fabryce ABB w Bielsku-Białej.

– Podobnie jak w Wierden, również u operatora na przedmieściach Melbourne występowały zapady napięciowe. Udało się je skutecznie wyeliminować dzięki bardzo podobnemu rozwiązaniu, wykorzystującemu superkondensator – mówi Patrycjusz Antoniewicz z biznesu Elektryfikacji ABB w Polsce. – Problemy z zasilaniem kolei występują w wielu dużych miastach na świecie, gdzie infrastruktura jest ograniczona i stale rosną koszty zakupu gruntów pod budowę stosunkowo dużej stacji z zespołem prostowników zasilających. Kompaktowy magazyn energii jest więc tańszą i korzystną alternatywą.

System może również obniżać zapotrzebowanie na moc ze strony operatora sieci, pobierając energię z baterii np. w godzinach szczytu, gdy najwięcej pasażerów korzysta z kolei lub metra.

– Klient może mieć pewność co do wydajności i sprawności systemu, który będzie serwisowany przez ABB w całym okresie 20-letniej gwarancji. Przez pierwsze 5 lat będziemy także monitorować system, co pozwoli na jego poprawne skalibrowanie i uzyskanie najlepszych efektów. By zapewnić wszystkie funkcjonalności systemu, wykorzystamy baterię litowo-jonową o dużej pojemności, którą wymienimy po 10 latach użytkowania – dodaje Maciej Kordas, dyrektor ds. kluczowych klientów w biznesie Trakcji ABB.

W ostatnich latach system Enviline ESS został zainstalowany m.in. na odcinku centralnym II linii metra w Warszawie, a także u operatorów w Nowym Jorku, Los Angeles czy też wspomnianym Melbourne. Projektów trakcyjnych wykorzystujących magazyny energii będzie przybywać wraz z rozwojem transportu kolejowego w dużych aglomeracjach oraz coraz większą presją na zmniejszanie energochłonności i obniżanie śladu węglowego.

1. https://www.jaarverslagprorail.nl/verslag/profiel/organisatie-en-activiteiten
Partnerzy działu

EIB
Kolster
Elester
Harting
METRANS

Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

ABB dostarcza wyposażenie elektryczne do Flirtów KM

Tabor i technika

ABB dostarcza wyposażenie elektryczne do Flirtów KM

Roman Czubiński 14 marca 2025

ABB zamyka fabrykę pod Łodzią

Biznes

ABB zamyka fabrykę pod Łodzią

Roman Czubiński 15 maja 2024

Polacy pomogą w modernizacji europejskiego taboru

Innowacje

Polacy pomogą w modernizacji europejskiego taboru

Redakcja/inf. pras. 26 listopada 2022

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

ABB dostarcza wyposażenie elektryczne do Flirtów KM

Tabor i technika

ABB dostarcza wyposażenie elektryczne do Flirtów KM

Roman Czubiński 14 marca 2025

ABB zamyka fabrykę pod Łodzią

Biznes

ABB zamyka fabrykę pod Łodzią

Roman Czubiński 15 maja 2024

Polacy pomogą w modernizacji europejskiego taboru

Innowacje

Polacy pomogą w modernizacji europejskiego taboru

Redakcja/inf. pras. 26 listopada 2022

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij