Partnerzy serwisu:
Biznes

Automatyczna kolejka w Los Angeles z magazynem energii Enviline ESS

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

EIB
Kolster
SKODA
Exatel

Autor:

Redakcja

Data publikacji:
03-01-2022
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

Wkrótce trzeci najbardziej ruchliwy port lotniczy na świecie, LAX w Los Angeles, będzie korzystać ze zautomatyzowanej kolejki elektrycznej. System usprawniający obsługę ponad 80 mln pasażerów rocznie zostanie wyposażony w rozwiązania firmy ABB zaprojektowane i wyprodukowane w Polsce.

Podniebny rejs z Londynu do Nowego Jorku i z powrotem generuje około 986 kg CO2 na pasażera1. Jednak mimo coraz większej świadomości ekologicznej, trudno spodziewać się, że ludzie zaczną masowo rezygnować z tej formy transportu. Na szczęście przemysł lotniczy dostrzega potrzebę angażowania się w zielone projekty. Przykładem jest warta ponad 5,5 mld USD inwestycja w Los Angeles.

Z ziemi polskiej do… Miasta Aniołów

W ostatnim przedpandemicznym roku Miasto Aniołów odwiedziła rekordowa liczba ponad 50 mln turystów. Większość z nich przyleciało samolotem. W sumie z tamtejszego portu lotniczego skorzystało 88 mln pasażerów. By usprawnić ich obsługę, zdecydowano się na stworzenie bezkolizyjnego systemu transportowego, w którym pociągi prowadzone są automatycznie.

APM, czyli Automated People Mover, ma ruszyć w 2023 roku. Pociągi bez maszynistów będą poruszać się po linii o długości około 3,6 kilometra i zatrzymywać się na 6 stacjach. Dzięki temu klienci portu będą mogli sprawnie przemieszczać się pomiędzy terminalami. Kolejka pozwoli również na szybką przesiadkę do linii metra.

Swoją niemałą cegiełkę w realizacji tego przedsięwzięcia będą mieli inżynierowie z Polski, których wesprą koledzy z kanadyjskiego oddziału ABB. APM będzie wykorzystywać trzy jednostki systemu magazynowania energii Enviline™ ESS o łącznej mocy 7MW. System nie tylko wpływa na bardziej efektywne wykorzystanie energii oraz obniżenie kosztów eksploatacji. Może również zapewnić dodatkowe zasilanie w przypadku awarii sieci i sprawić, że pociąg dojedzie do stacji docelowej, gdy nagle zabraknie prądu.

Jaka będzie rola ABB w Polsce? – Jesteśmy odpowiedzialni za dostarczenie konwerterów trakcyjnych dla trzech podstacji kolejki. To podobne rozwiązanie do tego, jakie zainstalowaliśmy na centralnym odcinku II linii warszawskiego metra, z tą różnicą, że to w Warszawie jest oparte na superkondensatorach, a to w Los Angeles będzie bazować na bateriach – mówi Patrycjusz Antoniewicz z biznesu Elektryfikacji ABB.

Głównym zadaniem systemu jest zapewnienie odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa i ciągłości działania całej kolejki. – Gdy bowiem nastąpi przerwa w dostawie prądu, będzie można wykorzystać zmagazynowaną energię, by rozwieźć pasażerów do terminali lotniska. Dzięki zasilaniu z systemu Enviline, pociągi będą jeździły jeszcze przez 40 minut – dodaje Maciej Kordas z ABB w Aleksandrowie Łódzkim.

W ostatnich latach system Enviline ESS firmy ABB został zainstalowany między innymi w metrze w Warszawie, Melbourne, a także w Nowym Jorku. Na potrzeby lotniska w Los Angeles, układ o zmienionej konstrukcji z dwiema szafami z obwodem mocy i jedną z układem sterowania zaprojektują inżynierowie ABB z Aleksandrowa Łódzkiego i Krakowa. System zostanie wyprodukowany w fabryce ABB w Bielsku-Białej, gdzie z Aleksandrowa Łódzkiego została przeniesiona linia produkcyjna rodziny Enviline. W bielskiej jednostce działa także centrum systemów do transportu szynowego, które obejmuje również produkcję m.in. rozdzielnic prądu stałego.

Lot w dobrą stronę

Badanie przeprowadzone przez organizację NATS (Aviation Index 2019) wykazało, że chociaż ludzie są coraz bardziej zaniepokojeni emisją szkodliwych substancji, jakie wynikają z rozwoju lotnictwa, nie są również specjalnie skłonni do zmniejszenia ilości podniebnych podróży. Jak twierdzą twórcy raportu, może to wynikać z normalizacji latania w społeczeństwie, co motywowane jest obniżeniem cen biletów, które w ujęciu realnym są średnio o 61% tańsze niż w 1998 r. (IATA).

Jednak, jak pokazali właściciele portu lotniczego w Los Angeles, redukcji emisji można szukać również na ziemi. Nowa, zautomatyzowana kolejka ma bowiem wyeliminować konieczność stosowania na pewnym obszarze pojazdów generujących CO2. LAX wyliczył, że chodzi nawet o 188 000 kilometrów samochodowych w skali roku. To już realna zmiana, która będzie rezonować nie tylko na komfort podróżujących, ale również na kondycję lokalnego środowiska.

1 Dane niemieckiej organizacji non-profit Atmosfair
Partnerzy działu

EIB
Kolster
SKODA
Exatel

Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Polacy pomogą w modernizacji europejskiego taboru

Innowacje

Polacy pomogą w modernizacji europejskiego taboru

Redakcja/inf. pras. 26 listopada 2022

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Polacy pomogą w modernizacji europejskiego taboru

Innowacje

Polacy pomogą w modernizacji europejskiego taboru

Redakcja/inf. pras. 26 listopada 2022

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5