NUMER 07-08/2021
NUMER 07-08/2021
Temat numeru:
Renesans nocnych pociągów
szukaj
Śledź nas:

Magazyn energii PKP Energetyki. „To innowacja w globalnej skali”

| Michał Szymajda 05.07.2021 2,5k

Magazyn energii PKP Energetyki. „To innowacja w globalnej skali”
Fot. PKP Energetyka
Pomysł na budowę innowacyjnego magazynu energii trakcyjnej, który właśnie powstał w Garbcach pod Żmigrodem, zrodził się w 2018 roku. PKP Energetyka uwierzyło w pomysł zielonogórskiej kadry naukowej i dzięki temu w naszym kraju powstał system pionierski na skalę światową.
O jego wyjątkowości mówił podczas otwarcia magazynu profesor Grzegorz Benysek, pomysłodawca projektu.

– W 2018 roku przyszliśmy do PKP Energetyka z pewną ideą. Zarządowi spółki należą się olbrzymie podziękowania za to, że uwierzył w projekt i za to, że go aktywnie wspierał. Bez waszego zaangażowania nie było by tych urządzeń – powiedział profesor Benysek, po czym wskazał na szczegóły techniczne, które dolnośląskie rozwiązanie czyni zupełnie innowacyjnym.

– System gromadzenia energii pozwala na stabilizację pracy sieci energetycznej. Ono jest unikalne pod względem funkcjonalnym jak i technologicznym. Konkurencyjne rozwiązanie japońskie w przypadku zaistnienia awarii zasilania pozwala tylko na to, aby pociąg zjechał z trasy. Nasze rozwiązania pozwala na znacznie więcej. Zastosowaliśmy unikalną na skalę światową technologię magazynowania energii. Opiera się ono na bateriach NMC - technologii, które umożliwiają prace z bardzo dużymi mocami. Nasze rozwiązania pozwala nie tylko na zwiększenie bezpieczeństwa zasilania sieci, ale obniża znacznie koszty przyszłych inwestycji w zasilanie, rozbudowę sieci, również w przypadku budowy kolei dużych prędkości – mówił Grzegorz Benysek.

Profesor zaznaczył, że obecnie olbrzymim problemem jest utrzymanie jakości (poziomu) napięcia w sieci trakcyjnej. Magazyny energii takie jak w Garbcach, podniosą efektywność pracy na podstacjach trakcyjnych, a więc przyczynią się więc do upłynnienia ruchu pociągów.

– Ten magazyn daje gwarancję ciągłości pracy, nawet w przypadku tak rzadkiego zdarzenia jak pożar. System został tak zaprojektowany i zabudowany, że w przypadku jakichkolwiek awarii inne moduły automatycznie przejmą jego obowiązki. W trybie on-line mamy dostęp do tysiąca parametrów pracy urządzeń, co więcej możemy ustawiać parametry i pobierać raporty z dowolnego miejsca na świecie – dodał Benysek.

Jak podkreślał Leszek Hołda, członek zarządu PKP Energetyka, docelowo magazyn ma gromadzić energię pochodzącą z odnawialnych źródeł energii. Polityka PKP Energetyki zakłada, że do 2030 roku, w ramach programu Zielona Kolej, 85% energii ma pochodzić z odnawialnych źródeł energii. Magazyn energii jest niezwykle ważnym narzędziem koniecznym do realizacji tego planu. A także poligonem doświadczalnym i sprawdzianem dla przyjętych rozwiązań, bowiem takich magazynów w Polsce ma powstać aż 300...

– Absolutnie unikalny i nowoczesny magazyn energii, który otwieramy dziś, daje podwaliny do tego, aby dalej ten system rozwijać. Lokalne odnawialne źródła energii, podłączone do sieci, wyprodukują prąd dla podstacji, który będziemy mogli także magazynować  – powiedział Piotr Obrycki, dyrektor Biura Badań i Rozwoju PKP Energetyka, zapowiadając kolejne inwestycje.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU


Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 07-08/2021
NUMER 07-08/2021
Europejska może niezbyt szybko, ale dość konsekwentnie zmierza w kierunku gospodarki przyjaznej dla środowiska i nieuzależnionej od paliw kopalnych. Oczywiście największe znaczenie mają tu zmiany w energetyce, ale i do transportu przykłada się bardzo dużą wagę. Stąd od lat realizowane są projekty promujące rozbudowę infrastruktury kolejowej czy rozwijające transport publiczny. Jednym z małych kroków prowadzących do ograniczenia emisji ma być także ograniczenie ruchu lotniczego na rzecz kolejowego – tam, gdzie jest to możliwe. Oczywiście na niektórych trasach „wystarczy” wybudować koleje dużych prędkości, ale przy większych odległościach alternatywą mają być pociągi nocne. Na razie pojawiają się pierwsze po latach nowe dalekobieżne nocne połączenia – plany są bardzo ambitne, ale czy okażą się skuteczne? 

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5