Do problemów ze spalinowymi Impulsami wyprodukowanymi przez Newag dla województwa lubuskiego odniósł się samorząd tego województwa. Przedstawił kroki, które zamierza podjąć w celu wyegzekwowania właściwego poziomu sprawności pojazdów. Newag zapowiedział doprowadzenie pojazdów "do porządku" do końca czerwca.
Województwo Lubuskie zakupiło dwa nowoczesne trójczłonowe spalinowe zespoły trakcyjne 36WEhd w ramach projektu pn. "Zakup pasażerskich pojazdów kolejowych", o wartości całkowitej ponad 43 mln zł. Zakup pojazdów uzyskał wsparcie środków finansowych z RPO. Zakupione pojazdy odebrano od producenta w dniu 13 listopada 2020 i udostępniono spółce Polregio. Spółka zwraca uwagę na awaryjność pojazdów. W efekcie przestojów zespołów trakcyjnych część kursów była w ostatnich tygodniach anulowana, bądź zastępowana autobusami,
o czym pisaliśmy tutaj.
Trójczłonowe Pojazdy są przeznaczone do realizacji połączeń pasażerskich na zlecenie na linii Kostrzyn – Gorzów Wlkp. – Krzyż – Poznań Gł, gdzie występują największe potoki podróżnych w ruchu regionalnym.
– Od początku użytkowania pojazdów 36WEhd odnotowujemy liczne usterki, które na bieżąco są zgłaszane przez Polregio do producenta. Newag przyznaje, że awaryjność tego taboru wynika z faktu, iż pojazdy dla województwa lubuskiego zostały wyprodukowane jako pierwsze w nowym typie 36WEhd. 5 maja odbyło się spotkanie, w którym uczestniczyły trzy strony: producent pojazdów, użytkownik oraz właściciel. Newag przedstawiła plan działań związany z usuwaniem konkretnych usterek – napisał Wojciech Majdański odpowiadający za kolej w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Lubuskiego.
Przedstawiciel urzędu zwraca uwagę, że zgodnie z zapisami umowy na dostawę pojazdów wykonawca udzielił gwarancji na prawidłową pracę każdego z nich przez okres 24 miesięcy. Deklaruje ponadto, że pojazdy są wolne od wad konstrukcyjnych, wykonawczych, materiałowych i montażowych, a uzyskane parametry techniczne są zgodne z wymaganiami technicznymi określonymi w specyfikacji zamówienia.
– Newag ponosi zatem odpowiedzialność za wady pojazdów powstałe w okresie gwarancji z jego winy, spowodowane niewłaściwą jakością wykonanych prac, w tym za zastosowanie niewłaściwych materiałów i niewłaściwych technologii. Przywołana umowa przewiduje możliwość naliczenia spółce Newag kar umownych, m.in. za zaniżenie współczynnika niezawodności. W tym kontekście województwo lubuskie wystąpiło do użytkownika pojazdów, pismem z dnia 21 maja, o wyznaczenie tego współczynnika. W przypadku, gdy spełniony zostanie wyżej wskazany warunek, naliczone zostaną kary umowne (…). Należy przy tym wspomnieć, że Newag proponuje przeprowadzenie akcji serwisowej w swojej siedzibie w Nowym Sączu dla obu
lubuskich pojazdów. Polregio oczekuje udostępnienia taboru zastępczego na czas realizacji tej akcji – wyjaśnił obszernie Wojciech Majdański.