Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Lubuskie: Jakich inwestycji kolejowych chcą radni wojewódzcy?

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Data publikacji:
23-09-2019
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Lubuskie: Jakich inwestycji kolejowych chcą radni wojewódzcy?
fot. P. Nisiewicz, CCA-SA-4.0
Rozszerzenie zakresu modernizacji tras prowadzących do CPK, rewitalizacja linii lokalnych oraz budowa szeregu nowych linii i łącznic – to postulaty Sejmiku Województwa Lubuskiego, zawarte w apelu do premiera. Nie zabrakło bardziej szczegółowych punktów, dotyczących budowy węzłów przesiadkowych, terminali intermodalnych czy bezkolizyjnych skrzyżowań z siecią drogową. Dokument można uważać za wizję docelowego kształtu sieci kolejowej w regionie w perspektywie 20 lat.

Pierwszą grupę postulowanych inwestycji stanowią te związane z trasami mającymi zapewniać dojazd do Centralnego Portu Komunikacyjnego. Województwo lubuskie, wraz z wielkopolskim i zachodniopomorskim, ma obsługiwać „szprycha” nr 9, złożona – między innymi – z ciągów komunikacyjnych Poznań – Zbąszynek – Gorzów Wielkopolski oraz Ostrów Wielkopolski – Leszno – Głogów – Zielona Góra. Choć plany dostosowania sieci kolejowej do obsługi CPK zakładają ich modernizację, w ocenie samorządowców działanie takie nie będzie wystarczające w stosunku do potrzeb regionu. Radni apelują więc o doprowadzenie całego ciągu z Wrocławia do Zielonej Góry (głównie tzw. Nadodrzanki – linii 273 – oraz linii 275 i 289 przez Legnicko-Głogowski Obszar Miedziowy) do stanu umożliwiającego rozwijanie prędkości co najmniej 160 km/h. Efektem miałby być czas przejazdu najszybszych pociągów Wrocław – Zielona Góra na poziomie 1 h 15 min (1 h 20 min w relacji przez LGOM) oraz 1 h 45 min Zielona Góra – Szczecin.

Twórcy apelu nie zapomnieli o kwestii przepustowości infrastruktury. Wzywają do budowy na modernizowanych stacjach torów dodatkowych o długości co najmniej 750 metrów oraz do zastosowania systemu ERTMS. Linia 289 miałaby otrzymać drugi tor. Wysunięto też postulaty budowy łącznic omijających m. in. stacje w Zielonej Górze i Kostrzynie.

Elektryfikacji potrzebne w regionie

Wspomniany wcześniej (i opisywany wyczerpująco na łamach "Rynku Kolejowego") odcinek Zbąszynek – Gorzów Wielkopolski (linia 367) powinien – zdaniem autorów pisma – zostać zelektryfikowany i również dostosowany do prędkości 160 km/h. Jeśli przy obecnym przebiegu torów okaże się to niemożliwe, alternatywą może być budowa nowej, równoległej linii. Radni Sejmiku upominają się też o wsparcie dla samorządów w budowie skrzyżowań bezkolizyjnych w newralgicznych punktach, m. in. na terenie Zielonej Góry, Kostrzyna, Gorzowa, Międzyrzecza oraz Nowej Soli.

Samorządowcy wysuwają także postulaty dotyczące innych linii głównych. Ciąg Piła – Krzyż – Gorzów – Kostrzyn (linia 203) powinien ich zdaniem doczekać się elektryfikacji i podniesienia prędkości do co najmniej 140 km/h. Radni oczekują też dużej poprawy parametrów linii 358: między Zbąszynkiem a Czerwieńskiem miałaby nastąpić odbudowa drugiego toru, podniesienie prędkości do 160 km/h oraz budowa przelotowego odgałęzienia do lotniska w Babimoście. W piśmie pojawia się też sugestia modernizacji i elektryfikacji odcinka Czerwieńsk – Gubin oraz jego połączenia z siecią kolei niemieckich.

Rewitalizacje linie o znaczeniu regionalnym

Długa lista oczekiwań w odniesieniu do modernizacji pozostałych linii obejmuje prace na odcinkach: Ostrów Wielkopolski – Leszno – Głogów – Tuplice (linia 14), 275 (Bieniów – Lubsko i Miłkowice – Żagań), 282 (Żary – Węgliniec i być może odbudowa Sieniawa Żarska – Jasień), 283 (Żagań – Zebrzydowa wraz z odbudową na nieistniejącym fizycznie odcinku Ławszowa – Żagań), 357 (Wolsztyn – Sulechów), 363 (Międzychód – Skwierzyna), 364 (Wierzbno – Międzyrzecz – Rzepin), 370 (na całej długości między Zieloną Górą a Żarami), 375 (na całej długości między Toporowem a Międzyrzeczem), 379 (Sulechów – Cigacice wraz z linią 393 do stacji Cigacice Port) i 389 (Żagań – Jankowa Żagańska). Odcinki Zielona Góra – Węgliniec i Ostrów Wlkp. – Głogów miałyby zostać zelektryfikowane. Radni Sejmiku proponują też rozważenie rewitalizacji tras Krosno Odrzańskie – Lubsko, Głogów – Sława – Wolsztyn i Gorzów Wlkp. – Lubniewice – Sulęcin.

W dalszej perspektywie, sięgającej roku 2040, autorzy apelu uznają za celowe budowę nowych linii KDP (o prędkości maksymalnej 250 km/h), które docelowo miałyby zostać przedłużone na terytorium Niemiec i wykorzystane jako element korytarza KDP Warszawa – Berlin. Mowa o odcinkach Poznań – Zielona Góra oraz Poznań – Gorzów Wlkp. „Zasadnicze znaczenie ma potrzeba włączenia do przyszłej sieci KDP stacji zarówno w Zielonej Górze, jak i w Gorzowie Wlkp. ze względu na ich znaczenie jako głównych zintegrowanych centrów komunikacyjnych w województwie” – argumentują. Tak powstała sieć miałaby zostać później uzupełniona o linię „południowej KDP” z Rzeszowa przez Wrocław i LGOM do Zielonej Góry oraz z Gorzowa do Szczecina.

Intermodal

Osobne punkty apelu dotyczą rozbudowy sieci kolejowych terminali intermodalnych, dostosowania sieci stacji i przystanków do sieci osadniczej, modernizacji dworców (w tym budowy centrów przesiadkowych w obu stolicach województwa) oraz dostosowania sieci kolejowej do przyszłej stopniowej automatyzacji transportu. Radni oczekują też włączenia linii 273, 283, 289 i 358 do sieci korytarzy międzynarodowych – w poszczególnych przypadkach chodzi o sieć bazową i uzupełniającą TEN-T, umowę AGC/AGTC oraz system europejskich korytarzy towarowych RFC.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Nowy harmonogram Rail Baltica. Do 2030 r. ma powstać tylko jeden tor

Infrastruktura

Nowy harmonogram Rail Baltica. Do 2030 r. ma powstać tylko jeden tor

Roman Czubiński 12 sierpnia 2025

KDP Warszawa – CPK: Wszystkie wnioski o decyzje lokalizacyjne już złożone

Infrastruktura

PKP PLK: Nowa linia w Łódzkiem? Czekamy na analizy

Infrastruktura

PKP PLK: Nowa linia w Łódzkiem? Czekamy na analizy

Roman Czubiński 01 sierpnia 2025

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Nowy harmonogram Rail Baltica. Do 2030 r. ma powstać tylko jeden tor

Infrastruktura

Nowy harmonogram Rail Baltica. Do 2030 r. ma powstać tylko jeden tor

Roman Czubiński 12 sierpnia 2025

KDP Warszawa – CPK: Wszystkie wnioski o decyzje lokalizacyjne już złożone

Infrastruktura

PKP PLK: Nowa linia w Łódzkiem? Czekamy na analizy

Infrastruktura

PKP PLK: Nowa linia w Łódzkiem? Czekamy na analizy

Roman Czubiński 01 sierpnia 2025

Zobacz również:

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij