NUMER 11/2022
NUMER 11/2022
Temat numeru:
Przewozy intermodalne
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

Jaka będzie przyszłość linii kolejowej Gorzów Wielkopolski – Zbąszynek?

| Michał Szymajda 06.08.2019 6,5k

Jaka będzie przyszłość linii kolejowej Gorzów Wielkopolski – Zbąszynek?
Stacja w Międzyrzecufot. Lokomtywa, CC BY-SA 3.0
Jak zauważa w swojej interpelacji posłanka Krystyna Sibińska, linia 367 łącząca Gorzów Wielkopolski ze Zbąszynkiem, mogłaby mieć większe znaczenie dla komunikacji Gorzowa z resztą kraju. Ze Zbąszynka można jechać do Poznania i Zielonej Góry, ale niewiele pociągów korzysta z tej możliwości.
Zdaniem posłanki linia kolejowa, po której składy wagonowe mogą jeździć z prędkością 80 km/h, a autobusy szynowe o 20 km/h szybciej, zyskałaby bardzo na dalszym podniesieniu parametrów i elektryfikacji.

– W ocenie instytucji i osób zgłaszających się do mojego biura poselskiego linia kolejowa 367 nie jest należycie wykorzystywana, a gdyby została zelektryfikowana, mogłaby stanowić najlepszy i najszybszy korytarz łączący Gorzów i północną część województwa lubuskiego z Poznaniem i Warszawą – pisze do Ministerstwa Infrastruktury posłanka i zadaje szereg pytań dotyczących jej przyszłości.

Rzeczywiście, linia nie jest mocno eksploatowana. Na przykład, obecnie kursuje po niej z Gorzowa Wielkopolskiego 5 autobusów szynowych, które kończą swój bieg dalej – w Zielonej Górze. Linia 367 to bowiem podstawowa trasa dla pociągów, które łączą dwie stolice jednego województwa (zdecydowanie dużo łatwiej podróżuje się między nimi autem czy nawet autobusem). W sezonie letnim 2019 z linii korzystają także dwa pociągi PKP Intercity, z których pierwszy, po dołączeniu lokomotywy elektrycznej, jedzie dalej w kierunku Poznania, Warszawy i Białegostoku, a drugi przez Poznań i Warszawę do Lublina.

– W obecnej perspektywie w ramach Krajowego Programu Kolejowego do 2023 roku nie są prowadzone żadne prace dotyczące elektryfikacji linii 367 na odcinku Zbąszynek – Gorzów Wielkopolski – odpowiada jednak Andrzej Bittel, podsekretarz stanu w resorcie infrastruktury. Zapowiada jednak prace w przyszłości.

– Sygnalizuję, że linia 367 Zbąszynek – Gorzów Wielkopolski jest wymieniona w Koncepcji CPK (…) przygotowania jako element szprych CPK – Gorzów Wielkopolski. Z uwagi na powyższe zakres ewentualnych prac inwestycyjnych na tej linii uzależniony będzie od dalszej realizacji ww. koncepcji. Realizacja prac w ramach CPK miałaby znacznie szerszy zakres niż ew. rewitalizacja i elektryfikacja linii kolejowej – poinformował minister.

Warto zaznaczyć, że podstawowym ciągiem transportowym w kierunku Warszawy jest wciąż dla Gorzowa Wielkopolskiego trasa przez Krzyż. Linia ta, na odcinku od Kostrzyna do Piły będzie modernizowana, o czym piszemy tutaj.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Lubuskie (500)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Lubuskie (500)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 12/2022
NUMER 12/2022
Tematem grudniowego numeru są polsko-ukraińskie relacje kolejowe. Analizujemy to, co dzieje się obecnie na granicy, a także perspektywy rozwoju transportu kolejowego dla dwóch krajów. Gratką numeru jest rozmowa z byłym prezesem Kolei Ukraińskich - Wojciechem Balczunem. Sporo miejsca w numerze poświęcamy trudnej sytuacji na rynku wykonawców, wobec ciągłego braku unijnych środków na modernizację infrastrukturę i taboru.

Wiele miejsca poświęcamy efektom debat na kolejnym listopadowym Kongresie Kolejowym. Rozmawiamy też z prezydentem Poznania o przyszłości transportu w tym mieście. Niezwykle ciekawy jest tekst Michała Szymajdy, który opisał eksperyment jaki miał miejsce na jednej z polskich uczelni, gdzie studenci próbowali kupować bilety kolejowe na rozmaite relacje z Polski za granicę. Jak im poszło?

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5