W Zawadzie tworzone jest lokalne centrum sterowania, które ma przejąć zarządzanie ruchem na Zamojszczyźnie. Toczą się prace torowe. W najbliższym czasie rozpocznie się natomiast budowa samego gmachu LCS.
W ubiegłym roku rozpoczęła się inwestycja, której głównym elementem jest
utworzenie nowego lokalnego centrum sterowania (LCS) Zawada. Ma ono przejąć zarządzanie ruchem na kilku odcinkach sieci kolejowej we wschodniej części województwa lubelskiego. Będzie on zatem prowadzony w sposób scentralizowany, co ma pozwolić na efektywniejsze podejmowanie decyzji. Wykorzystanie nowych urządzeń komputerowych ma zaś zapewnić większą bezawaryjność.
Te zastąpią wyeksploatowane systemy mechaniczne. Na razie roboty koncentrowały się jednak głównie na naprawach torowisk i wymianie rozjazdów na stacjach, które zostaną objęte zasięgiem lokalnego centrum sterowania. Od początku roku toczyły się one w samej Zawadzie, a także w Zamościu, Zamościu Szopinku, Werbkowicach, Hrubieszowie, Zamościu Bortatyczach, Jarosławcu i na kilku bocznicach.
Jaki plan na drugą połowę roku?
– Realizujemy również zadania związane z budową ciągów kablowych – mówi Dorota Szalacha z Zespołu Prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych. Powstają one wzdłuż linii 69 Rejowiec – Hrebenne, 72 Zawada – Hrubieszów Miasto i 83 Zawada – Zamość Bortatycze. Prace toczące się na terenie województwa lubelskiego mają w założeniach m. in. usprawnić ruch międzynarodowy na Ukrainę prowadzony przez przejście Hrebenne – Rawa Ruska.
W drugiej połowie roku wykonawca ma montować nowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym na stacjach, na których teraz wymieniane są rozjazdy. – W najbliższym czasie planujemy także budowę nowego budynku LCS – zapowiada nasza rozmówczyni. Łączny koszt inwestycji to ok. 129 mln zł. Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami ma ona zakończyć się w przyszłym roku.
Środki z Krajowego Planu Odbudowy
– Wykonawcą przedsięwzięcia finansowanego z KPO jest Przedsiębiorstwo Budownictwa Inżynieryjnego i Kolejowego – usłyszeliśmy od Doroty Szalachy. Przypomnijmy, że przejście graniczne w Hrebennem przez wiele lat nie było wykorzystywane w ruchu pasażerskim. Pociągi relacji Warszawa – Rawa Ruska kursują tam od 2023 r. Wówczas zainaugurowano
kurs obsługiwany przez SKPL Cargo w porozumieniu z Kolejami Ukraińskimi (Ukrzaliznycia, UZ). Rok później wspólne połączenie uruchomiły zaś
PKP Intercity i UZ.