W ramach prowadzonej modernizacji linii nr 7 PKP Polskie Linie Kolejowe odzyskały liczne elementy infrastruktury. Po uprzednim sprawdzeniu, są wbudowywane w inne trasy, zwykle w trakcie robót utrzymaniowo- naprawczych oraz awaryjnych. Dotyczy to głównie szyn i podkładów. Zastosowanie znajdują również inne materiały staroużyteczne.
Odzyskane elementy do ponownego wykorzystaniaW ramach prowadzonych przebudów linii kolejowych, odzyskiwane są różne elementy infrastruktury. Dotyczy to także modernizacji linii nr 7, która przecież odznaczała się dobrym stanem technicznym. Przypomnijmy, że przed rozpoczęciem kompleksowej modernizacji generalnie dla pociągów pasażerskich obowiązywała tam prędkość maksymalna 120 km/h, a po niektórych szlakach składy mogły przemieszczać się jeszcze szybciej. Jak informuje „Rynek Kolejowy” Magdalena Janus z Zespołu Prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., materiały staroużyteczne, po ich sprawdzeniu, są wykorzystywane na innych odcinkach sieci kolejowej. - PKP Polskie Linie Kolejowe na bieżąco wykorzystują pozostające w dobrym stanie elementy pozyskane podczas realizacji inwestycji, głównie do napraw awaryjnych i robót utrzymaniowo-naprawczych, które są realizowane na całej sieci kolejowej. Wszystkie odzyskiwane materiały wymagają szczegółowej oceny i kwalifikacji do ponownego wykorzystania, co zapewnia użycie tylko dobrych i sprawdzonych materiałów – zapewnia Magdalena Janus.
Szyny, podkłady, słupy, radiotelefony w nowych lokalizacjach
Elementy odzyskane podczas modernizacji linii nr 7 są wykorzystywane na innych drogach kolejowych regionu. Rozmówczyni „Rynku Kolejowego” informuje, że szyny i podkłady zostały użyte do poprawy linii: nr 30 odcinek Parczew - Lubartów, nr 7 odcinki Rejowiec - Chełm i Chełm Wschodni – Wólka Okopska, nr 66 odcinek Biłgoraj - Stalowa Wola Południe, nr 69 odcinek Krasnystaw – Zawada i Zwierzyniec – Bełżec, nr 72 odcinek Miączyn – Werbkowice oraz na szlaku Lublin – Lublin Tatary. - Słupy oświetleniowe wraz z oprawami wykorzystano podczas remontu stacji Dorohusk, Werbkowice, Hrubieszów Miasto, Lublin. Ponadto uzyskano kilka radiotelefonów wykorzystywanych na linii nr 7, które zastąpią stare i wyeksploatowane urządzenia telekomunikacyjne obsługujące łączność radiową na terenie województwa – wylicza Magdalena Janus.
Odzyskane ssp trafią na linie nr 72 i nr 26
W kolejnych lokalizacjach wykorzystane mają zostać urządzenia samoczynnej sygnalizacji przejazdowej, również odzyskane z linii nr 7. PKP Polskie Linie Kolejowe rozstrzygnęły postępowanie przetargowe pn. „Opracowanie dokumentacji i dokonanie przeprogramowania urządzeń samoczynnej sygnalizacji przejazdowej typu RASP4 Ft odzyskanych z linii nr 7 Warszawa - Dorohusk w km. 72,944, 88,940, 90,,043, 98,004 celem wymiany wyeksploatowanych urządzeń przejazdowych na linii nr 72 Zawada - Hrubieszów Miasto w km. 16,914, 59,260, 60,453 oraz linii nr 26 Łuków - Radom w km. 41,675”. Wykonawcą zadania jest spółka Zakłady Automatyki Kombud z Radomia. Za wykonanie usługi firma zaoferowała cenę 664 200 zł. Została ona zaakceptowana przez narodowego zarządcę infrastruktury kolejowej.