Partnerzy serwisu:
Prawo i polityka

Jak funkcjonują nowe przepisy dotyczące przekazywania zbędnego mienia?

Dalej Wstecz
Partner działu

Hanton

Data publikacji:
29-11-2018
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO I POLITYKA
Jak funkcjonują nowe przepisy dotyczące przekazywania zbędnego mienia?
fot. jar (2018)
Ponad pół roku temu weszła w życie ustawa, której celem była możliwość wsparcia zarządców kolei samorządowych i wąskotorowych przez spółki wywodzące się z Polskich Kolei Państwowych. Jednak z sygnału, jaki dotarł do „Rynku Kolejowego” wynika, że nowe prawo niewiele zmieniło. Jak informuje Ministerstwo Infrastruktury, sprawy związane z przekazywaniem zbędnego mienia indywidualnie rozpatrują organy spółek kolejowych.

Pierwszego czerwca tego roku weszła w życie nowelizacja Ustawy o transporcie kolejowym oraz Ustawy o komercjalizacji i restrukturyzacji przedsiębiorstwa państwowego „Polskie Koleje Państwowe", która miała pomóc m.in. organizacjom pozarządowym zaangażowanym w ochronę dziedzictwa kolejowego. Wsparcie miało polegać na możliwości nieodpłatnego przekazywania zbędnego mienia – pojazdów oraz materiałów staroużytecznych, odzyskanych podczas inwestycji w infrastrukturę kolejową. Więcej na temat zmian w przepisach można przeczytać tutaj.

Jednak z informacji docierających do „Rynku Kolejowego” wynika, że przynajmniej na razie nowe przepisy nie zmieniły zbytnio rzeczywistości. Wystąpienia uprawnionych organizacji pozarządowych do wskazanych w ustawie zarządów spółek kolejowych nie przynoszą rezultatów.

MI: Nowe przepisy dały możliwość przekazywania zbędnego mienia

Zmiany w prawie uchwalone zostały z inicjatywy Ministra Infrastruktury. Szymon Huptyś, rzecznik prasowy w wymienionym resorcie, przypomina, że nowelizacja przepisów określiła procedurę przekazywania zbędnego mienia kolejowego wskazanym w ustawie podmiotom – jednostkom samorządu terytorialnego oraz organizacjom pozarządowym. Decyzje o skorzystaniu z możliwości, jakie dają przepisy art 39b, 39c Ustawy o komercjalizacji i restrukturyzacji PKP, podejmują spółki. – Zgodnie z ustawą z 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych właściwe kompetencje w zakresie gospodarowania mieniem tych spółek należą do organów statutowych. Z inicjatywy Ministerstwa Infrastruktury wprowadzone zostały do systemu prawa opisane w ww. przepisach rozwiązania umożliwiające przekazywanie i pozyskiwanie tego mienia przez jednostki samorządu terytorialnego lub organizacje pozarządowe zarządzające drogą kolejową. Pozyskiwanie to nie może być jednak przeprowadzane bez względu na interes spółek Skarbu Państwa – wyjaśnia. –Wprowadzone zmiany pozwalają spółkom kolejowym na przekazanie mienia, które nie jest obecnie wykorzystywane do prowadzenia ich działalności, natomiast stanowi obciążenie z uwagi na konieczność ponoszenia kosztów jego utrzymywania. Proces gospodarowania mieniem, o którym mowa w ustawie o komercjalizacji i restrukturyzacji PKP, odbywa się na zasadach racjonalnej gospodarki i każdy przypadek mający na celu zbycie mienia powinien być poprzedzony wnikliwą analizą zarówno podmiotu, który wnioskuje o przekazanie mienia, pod względem jego uwarunkowań statutowych, jak również samego przedmiotu darowizny – dodaje.

Mienie do wykorzystania zostaje w spółkach

Jak informuje rzecznik resortu infrastruktury, odzyskiwane materiały staroużyteczne (m.in. szyny, podkłady i rozjazdy nadające się do ponownego użytku) podczas inwestycji oraz prac utrzymaniono-naprawczych na sieci PKP Polskie Linie Kolejowe planowane są do ponownego wykorzystania. Dlatego spółka nie planuje "przekazywania znaczących ilości" takich materiałów organizacjom pozarządowym oraz innym zarządcom. Zatem PKP PLK podtrzymuje stanowisko, jakie opublikowaliśmy na naszym portalu.

Jak zaznacza Szymon Huptyś, dotychczas nie ma dużego zainteresowania pozyskiwaniem materiałów staroużytecznych od PKP SA i PKP PLK. – Od 22 marca 2018 r. do Spółki PKP PLK SA nie wpłynął żaden wniosek od zarządców infrastruktury kolejowej w sprawie przekazania materiałów staroużytecznych. Natomiast Spółka PKP SA prowadzi obecnie uzgodnienia z wnioskodawcą w zakresie przekazania określonego mienia – informuje.

W przyszłości kolejne zmiany w przepisach?

Jak deklaruje udzielający informacji „Rynkowi Kolejowemu”, resort z uznaniem przyjmuje zaangażowanie różnych podmiotów w ochronę dziedzictwa kolejowego. – Ministerstwo Infrastruktury wyraża zadowolenie z faktu, że podmioty wnioskujące o przekazanie mienia o charakterze historycznym są bardzo zaangażowane w kultywowanie lokalnych tradycji, jak również w podtrzymanie pamięci o zdarzeniach historycznych mających ścisły związek z kolejnictwem i zachowaniem pamięci o kolejarzach i kolejnictwie na kartach historii naszego kraju – podkreśla.

W powyższym kontekście brana jest pod uwagę zmiana obowiązujących przepisów. – Ministerstwo rozważa możliwość uszczegółowienia zasad przekazywania mienia, o którym mowa w art. 39 b, 39 c ustawy o komercjalizacji i restrukturyzacji PKP. Obecnie każda sprawa jest analizowana przez spółki indywidualnie – kończy rzecznik prasowy.

Polskie Linie Kolejowe przekazały zbędne mienie

Jak wynika z komunikatu prasowego, PKP PLK przekazuje zbędne mienie do celów dydaktycznych i promocyjnych szkołom i organizacjom pozarządowym. Więcej o takich działaniach można przeczytać na stronie internetowej zarządcy narodowej sieci linii kolejowych.
Partner działu

Hanton

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Jest promesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego dla lotniska CPK

Infrastruktura

Świnoujście: Powstanie przejście pod torami w kierunku plaży

Pasażer

Świnoujście: Powstanie przejście pod torami w kierunku plaży

inf. prasowa Ministerstwa Infrastruktury 15 lipca 2023

KPK 2030 po konsultacjach. Większość uwag nieuwzględniona

Infrastruktura

Lubelskie: Materiały staroużyteczne trafiają na lokalne linie

Infrastruktura

Gdzie się podziały tamte podkłady?

Infrastruktura

Gdzie się podziały tamte podkłady?

Jakub Madrjas 29 czerwca 2018

Zobacz również:

Jest promesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego dla lotniska CPK

Infrastruktura

Świnoujście: Powstanie przejście pod torami w kierunku plaży

Pasażer

Świnoujście: Powstanie przejście pod torami w kierunku plaży

inf. prasowa Ministerstwa Infrastruktury 15 lipca 2023

KPK 2030 po konsultacjach. Większość uwag nieuwzględniona

Infrastruktura

Lubelskie: Materiały staroużyteczne trafiają na lokalne linie

Infrastruktura

Gdzie się podziały tamte podkłady?

Infrastruktura

Gdzie się podziały tamte podkłady?

Jakub Madrjas 29 czerwca 2018

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5