szukaj
Śledź nas:

Jak funkcjonują nowe przepisy dotyczące przekazywania zbędnego mienia?

| jar, Rynek Kolejowy 29.11.2018 17

Jak funkcjonują nowe przepisy dotyczące przekazywania zbędnego mienia?
fot. jar (2018)
Ponad pół roku temu weszła w życie ustawa, której celem była możliwość wsparcia zarządców kolei samorządowych i wąskotorowych przez spółki wywodzące się z Polskich Kolei Państwowych. Jednak z sygnału, jaki dotarł do „Rynku Kolejowego” wynika, że nowe prawo niewiele zmieniło. Jak informuje Ministerstwo Infrastruktury, sprawy związane z przekazywaniem zbędnego mienia indywidualnie rozpatrują organy spółek kolejowych.
Pierwszego czerwca tego roku weszła w życie nowelizacja Ustawy o transporcie kolejowym oraz Ustawy o komercjalizacji i restrukturyzacji przedsiębiorstwa państwowego „Polskie Koleje Państwowe", która miała pomóc m.in. organizacjom pozarządowym zaangażowanym w ochronę dziedzictwa kolejowego. Wsparcie miało polegać na możliwości nieodpłatnego przekazywania zbędnego mienia – pojazdów oraz materiałów staroużytecznych, odzyskanych podczas inwestycji w infrastrukturę kolejową. Więcej na temat zmian w przepisach można przeczytać tutaj.

Jednak z informacji docierających do „Rynku Kolejowego” wynika, że przynajmniej na razie nowe przepisy nie zmieniły zbytnio rzeczywistości. Wystąpienia uprawnionych organizacji pozarządowych do wskazanych w ustawie zarządów spółek kolejowych nie przynoszą rezultatów.

MI: Nowe przepisy dały możliwość przekazywania zbędnego mienia

Zmiany w prawie uchwalone zostały z inicjatywy Ministra Infrastruktury. Szymon Huptyś, rzecznik prasowy w wymienionym resorcie, przypomina, że nowelizacja przepisów określiła procedurę przekazywania zbędnego mienia kolejowego wskazanym w ustawie podmiotom – jednostkom samorządu terytorialnego oraz organizacjom pozarządowym. Decyzje o skorzystaniu z możliwości, jakie dają przepisy art 39b, 39c Ustawy o komercjalizacji i restrukturyzacji PKP, podejmują spółki. – Zgodnie z ustawą z 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych właściwe kompetencje w zakresie gospodarowania mieniem tych spółek należą do organów statutowych. Z inicjatywy Ministerstwa Infrastruktury wprowadzone zostały do systemu prawa opisane w ww. przepisach rozwiązania umożliwiające przekazywanie i pozyskiwanie tego mienia przez jednostki samorządu terytorialnego lub organizacje pozarządowe zarządzające drogą kolejową. Pozyskiwanie to nie może być jednak przeprowadzane bez względu na interes spółek Skarbu Państwa – wyjaśnia. –Wprowadzone zmiany pozwalają spółkom kolejowym na przekazanie mienia, które nie jest obecnie wykorzystywane do prowadzenia ich działalności, natomiast stanowi obciążenie z uwagi na konieczność ponoszenia kosztów jego utrzymywania. Proces gospodarowania mieniem, o którym mowa w ustawie o komercjalizacji i restrukturyzacji PKP, odbywa się na zasadach racjonalnej gospodarki i każdy przypadek mający na celu zbycie mienia powinien być poprzedzony wnikliwą analizą zarówno podmiotu, który wnioskuje o przekazanie mienia, pod względem jego uwarunkowań statutowych, jak również samego przedmiotu darowizny – dodaje.

Mienie do wykorzystania zostaje w spółkach

Jak informuje rzecznik resortu infrastruktury, odzyskiwane materiały staroużyteczne (m.in. szyny, podkłady i rozjazdy nadające się do ponownego użytku) podczas inwestycji oraz prac utrzymaniono-naprawczych na sieci PKP Polskie Linie Kolejowe planowane są do ponownego wykorzystania. Dlatego spółka nie planuje "przekazywania znaczących ilości" takich materiałów organizacjom pozarządowym oraz innym zarządcom. Zatem PKP PLK podtrzymuje stanowisko, jakie opublikowaliśmy na naszym portalu.

Jak zaznacza Szymon Huptyś, dotychczas nie ma dużego zainteresowania pozyskiwaniem materiałów staroużytecznych od PKP SA i PKP PLK. – Od 22 marca 2018 r. do Spółki PKP PLK SA nie wpłynął żaden wniosek od zarządców infrastruktury kolejowej w sprawie przekazania materiałów staroużytecznych. Natomiast Spółka PKP SA prowadzi obecnie uzgodnienia z wnioskodawcą w zakresie przekazania określonego mienia – informuje.

W przyszłości kolejne zmiany w przepisach?

Jak deklaruje udzielający informacji „Rynkowi Kolejowemu”, resort z uznaniem przyjmuje zaangażowanie różnych podmiotów w ochronę dziedzictwa kolejowego. – Ministerstwo Infrastruktury wyraża zadowolenie z faktu, że podmioty wnioskujące o przekazanie mienia o charakterze historycznym są bardzo zaangażowane w kultywowanie lokalnych tradycji, jak również w podtrzymanie pamięci o zdarzeniach historycznych mających ścisły związek z kolejnictwem i zachowaniem pamięci o kolejarzach i kolejnictwie na kartach historii naszego kraju – podkreśla.

W powyższym kontekście brana jest pod uwagę zmiana obowiązujących przepisów. – Ministerstwo rozważa możliwość uszczegółowienia zasad przekazywania mienia, o którym mowa w art. 39 b, 39 c ustawy o komercjalizacji i restrukturyzacji PKP. Obecnie każda sprawa jest analizowana przez spółki indywidualnie – kończy rzecznik prasowy.

Polskie Linie Kolejowe przekazały zbędne mienie

Jak wynika z komunikatu prasowego, PKP PLK przekazuje zbędne mienie do celów dydaktycznych i promocyjnych szkołom i organizacjom pozarządowym. Więcej o takich działaniach można przeczytać na stronie internetowej zarządcy narodowej sieci linii kolejowych.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Polska (42534)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Prawo i polityka
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Polska (42534)

Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 11/2018
NUMER 11/2018
W numerze: Rozmowy z R. Masiulisem (minister transportu Litwy), K. Zgorzelskim (Przewozy Regionalne), Ł. Frankiem (ZIKiT) • Polska zmierza ku elektromobilności • Spółka celowa wybuduje Centralny Port Komunikacyjny • Polska może być poważnym hubem logistycznym Europy • Grupa PKP na InnoTrans: jedność i otwarcie na świat • Dlaczego opłata dworcowa • Wien Hauptbahnhof – tak kolej tworzy miasto.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5