Ponad pół roku temu weszła w życie ustawa, której celem była możliwość wsparcia zarządców kolei samorządowych i wąskotorowych przez spółki wywodzące się z Polskich Kolei Państwowych. Jednak z sygnału, jaki dotarł do „Rynku Kolejowego” wynika, że nowe prawo niewiele zmieniło. Jak informuje Ministerstwo Infrastruktury, sprawy związane z przekazywaniem zbędnego mienia indywidualnie rozpatrują organy spółek kolejowych.
Pierwszego czerwca tego roku weszła w życie nowelizacja Ustawy o transporcie kolejowym oraz Ustawy o komercjalizacji i restrukturyzacji przedsiębiorstwa państwowego „Polskie Koleje Państwowe", która miała pomóc m.in. organizacjom pozarządowym zaangażowanym w ochronę dziedzictwa kolejowego. Wsparcie miało polegać na możliwości nieodpłatnego przekazywania zbędnego mienia – pojazdów oraz materiałów staroużytecznych, odzyskanych podczas inwestycji w infrastrukturę kolejową. Więcej na temat zmian w przepisach można przeczytać
tutaj.
Jednak z informacji docierających do „Rynku Kolejowego” wynika, że przynajmniej na razie nowe przepisy nie zmieniły zbytnio rzeczywistości. Wystąpienia uprawnionych organizacji pozarządowych do wskazanych w ustawie zarządów spółek kolejowych nie przynoszą rezultatów.
MI: Nowe przepisy dały możliwość przekazywania zbędnego mienia
Zmiany w prawie uchwalone zostały z inicjatywy Ministra Infrastruktury. Szymon Huptyś, rzecznik prasowy w wymienionym resorcie, przypomina, że nowelizacja przepisów określiła procedurę przekazywania zbędnego mienia kolejowego wskazanym w ustawie podmiotom – jednostkom samorządu terytorialnego oraz organizacjom pozarządowym. Decyzje o skorzystaniu z możliwości, jakie dają przepisy art 39b, 39c Ustawy o komercjalizacji i restrukturyzacji PKP, podejmują spółki. – Zgodnie z ustawą z 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych właściwe kompetencje w zakresie gospodarowania mieniem tych spółek należą do organów statutowych. Z inicjatywy Ministerstwa Infrastruktury wprowadzone zostały do systemu prawa opisane w ww. przepisach rozwiązania umożliwiające przekazywanie i pozyskiwanie tego mienia przez jednostki samorządu terytorialnego lub organizacje pozarządowe zarządzające drogą kolejową. Pozyskiwanie to nie może być jednak przeprowadzane bez względu na interes spółek Skarbu Państwa – wyjaśnia. –Wprowadzone zmiany pozwalają spółkom kolejowym na przekazanie mienia, które nie jest obecnie wykorzystywane do prowadzenia ich działalności, natomiast stanowi obciążenie z uwagi na konieczność ponoszenia kosztów jego utrzymywania. Proces gospodarowania mieniem, o którym mowa w ustawie o komercjalizacji i restrukturyzacji PKP, odbywa się na zasadach racjonalnej gospodarki i każdy przypadek mający na celu zbycie mienia powinien być poprzedzony wnikliwą analizą zarówno podmiotu, który wnioskuje o przekazanie mienia, pod względem jego uwarunkowań statutowych, jak również samego przedmiotu darowizny – dodaje.
Mienie do wykorzystania zostaje w spółkach
Jak informuje rzecznik resortu infrastruktury, odzyskiwane materiały staroużyteczne (m.in. szyny, podkłady i rozjazdy nadające się do ponownego użytku) podczas inwestycji oraz prac utrzymaniono-naprawczych na sieci PKP Polskie Linie Kolejowe planowane są do ponownego wykorzystania. Dlatego spółka nie planuje "przekazywania znaczących ilości" takich materiałów organizacjom pozarządowym oraz innym zarządcom.
Zatem PKP PLK podtrzymuje stanowisko, jakie opublikowaliśmy na naszym portalu.Jak zaznacza Szymon Huptyś, dotychczas nie ma dużego zainteresowania pozyskiwaniem materiałów staroużytecznych od PKP SA i PKP PLK. – Od 22 marca 2018 r. do Spółki PKP PLK SA nie wpłynął żaden wniosek od zarządców infrastruktury kolejowej w sprawie przekazania materiałów staroużytecznych. Natomiast Spółka PKP SA prowadzi obecnie uzgodnienia z wnioskodawcą w zakresie przekazania określonego mienia – informuje.
W przyszłości kolejne zmiany w przepisach?
Jak deklaruje udzielający informacji „Rynkowi Kolejowemu”, resort z uznaniem przyjmuje zaangażowanie różnych podmiotów w ochronę dziedzictwa kolejowego. – Ministerstwo Infrastruktury wyraża zadowolenie z faktu, że podmioty wnioskujące o przekazanie mienia o charakterze historycznym są bardzo zaangażowane w kultywowanie lokalnych tradycji, jak również w podtrzymanie pamięci o zdarzeniach historycznych mających ścisły związek z kolejnictwem i zachowaniem pamięci o kolejarzach i kolejnictwie na kartach historii naszego kraju – podkreśla.
W powyższym kontekście brana jest pod uwagę zmiana obowiązujących przepisów. – Ministerstwo rozważa możliwość uszczegółowienia zasad przekazywania mienia, o którym mowa w art. 39 b, 39 c ustawy o komercjalizacji i restrukturyzacji PKP. Obecnie każda sprawa jest analizowana przez spółki indywidualnie – kończy rzecznik prasowy.
Polskie Linie Kolejowe przekazały zbędne mienie