Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

3 mld zł na modernizację linii kolejowych w południowo-wschodniej Polsce

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Kontron
Nokia
INTERCOR

Data publikacji:
11-08-2025
Ostatnia modyfikacja:
11-08-2025
Źródło:
Rynek Kolejowy/PKP PLK

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
3 mld zł na modernizację linii kolejowych w południowo-wschodniej Polsce
fot. PKP Polskie Linie Kolejowe, mat. pras.
PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały w dniu 8 sierpnia trzy umowy na prace na liniach kolejowych w południowo-wschodniej części kraju. Mowa o fragmentach Jasło – Krosno – Sanok – Nowy Zagórz, Stalowa Wola – Tarnobrzeg – Ocice – Padew wraz z odnogą do Sandomierza, a także kolejnym fragmencie trasy z Chabówki do Nowego Sącza przez Limanową.

Dzień 8 sierpnia przyniósł dobre wiadomości w kontekście rozwoju kolei w województwach małopolskim i podkarpackim. PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały bowiem aż trzy umowy na wykonanie prac na liniach kolejowych w tych regionach. Ich łączna wartość wynosi blisko 3 mld zł. – Udowadniamy dzisiaj, że kolej w Polsce jest kołem zamachowym rozwoju gospodarczego i społecznego. Kolejne miliardy złotych przeznaczamy na dostęp do sprawnej i szybkiej komunikacji dla tysięcy mieszkańców miejscowości w Małopolsce i na Podkarpaciu – komentuje cytowany w komunikacie prasowym wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak.

Największa pod względem wartości netto jest umowa z PORR na modernizację LK nr 108 na odcinku Jasło – Krosno – Sanok – Nowy Zagórz. Wykonawca otrzyma za realizację zadania ponad 1 mld zł. Efektem inwestycji będzie skrócenie czasu przejazdu aż o 25 minut, co oznacza wymierne korzyści w kontekście zapewnienia konkurencyjności międzygałęziowej kolei w tej części Polski. Po wykonaniu prac pociągi pasażerskie pojadą z prędkością 120 km/h, natomiast składy towarowe będą mogły rozpędzić się do 110 km/h. Dziś prędkości szlakowe na tym fragmencie oscylują w przedziale 30-80 km/h. Poprawa parametrów eksploatacyjnych będzie zatem skokowa.

W ramach przedsięwzięcia powstanie również aż 5 nowych przystanków osobowych (Jasło Sobniów, Krosno Huta, Krosno Guzikówka, Krosno Południe, Zagórz Przemysłowy), a także łącznica Jedlicze – Szebnie (wraz z p.o. Moderówka), która umożliwi skrócenie trasy z Rzeszowa do Krosna i Sanoka (choć nadal będzie ona znacznie wydłużona względem linii prostej, zwłaszcza w przypadku Sanoka). Cała inwestycja, która uzyskała dofinansowanie ze środków unijnych w ramach programu Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej 2021-2027 (podobnie jak kolejna inwestycja), ma zostać zrealizowana do 2029 roku.

W ramach kolejnego przedsięwzięcia, które zostanie zrealizowane w województwie podkarpackim do połowy roku 2028, zrealizowane zostaną prace na LK nr 25, 74 i 78, tworzących ciąg Stalowa Wola – Tarnobrzeg – Ocice – Padew wraz z odnogą do Sandomierza, czyli Sandomierz – Wielowieś – Grębów / Sobów. Także w tutaj maksymalna prędkość szlakowa dla pociągów pasażerskich wyniesie 120 km/h. W przypadku odnogi sandomierskiej zapewni to skrócenie czasu przejazdu z 13 do tylko 8 minut. Bezpośrednie pokonanie relacji Sandomierz – Padew zajmie ok. 35 minut, przy czym trzeba tu podkreślić, że dziś nie ma żadnych połączeń pomiędzy tymi stacjami kolejowymi. W przypadku relacji Stalowa Wola – Tarnobrzeg czas przejazdu ulegnie skróceniu tylko o 5 minut. Wykonawcą prac będzie Swietelsky Rail Polska. Otrzyma za to ok. 0,9 mld zł.

Z kolei w Małopolsce w ramach inwestycji o wartości netto 567 mln zł kompleksowo zmodernizowany zostanie odcinek LK nr 104 Rabka Zaryte – Mszana Dolna – Fornale (Kasina Wielka), stanowiący fragment trasy z Chabówki do Nowego Sącza. To część większej inwestycji, obejmującej przede wszystkim budowę nowego korytarza łączącego Podłęże z Piekiełkiem, co umożliwi radykalne skrócenie czasu przejazdu z Krakowa do Nowego Sącza i bardzo znaczące w przypadku relacji łączącej stolicę regionu z Zakopanem. Pociągi pasażerskie będą mogły rozpędzić się do 120 km/h. Warto tu dodać, że do tej pory kursowały one okazjonalnie z prędkością zaledwie 30 km/h. Odcinek zostanie także zelektryfikowany. Inwestycja, która będzie finansowana z budżetu państwa, ma zostać zrealizowana w ciągu 24 miesięcy. Zrealizuje ją konsorcjum PORR i Trakcja System.

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Szybciej z Pragi do Liberca? Nie tak szybko

Infrastruktura

Szybciej z Pragi do Liberca? Nie tak szybko

Mikołaj Kobryński 24 października 2025

Ważna linia kolejowa w kraju morawskośląskim do elektryfikacji

Infrastruktura

Ważna linia kolejowa w kraju morawskośląskim do elektryfikacji

Mikołaj Kobryński 14 października 2025

Bliżej budowy linii KDP z Brna w kierunku Wiednia

Infrastruktura

Bliżej budowy linii KDP z Brna w kierunku Wiednia

Mikołaj Kobryński 07 października 2025

Praga z nowym obejściem dla pociągów towarowych?

Infrastruktura

Praga z nowym obejściem dla pociągów towarowych?

Mikołaj Kobryński 04 października 2025

Milczarski kontra Rachwalski. Spór o prędkość na sieci KDP

Infrastruktura

Pierwsze nowe perony w Słupsku oddane do użytku [zdjęcia]

Infrastruktura

Pierwsze nowe perony w Słupsku oddane do użytku [zdjęcia]

Mikołaj Kobryński 29 września 2025

Zobacz również:

Szybciej z Pragi do Liberca? Nie tak szybko

Infrastruktura

Szybciej z Pragi do Liberca? Nie tak szybko

Mikołaj Kobryński 24 października 2025

Ważna linia kolejowa w kraju morawskośląskim do elektryfikacji

Infrastruktura

Ważna linia kolejowa w kraju morawskośląskim do elektryfikacji

Mikołaj Kobryński 14 października 2025

Bliżej budowy linii KDP z Brna w kierunku Wiednia

Infrastruktura

Bliżej budowy linii KDP z Brna w kierunku Wiednia

Mikołaj Kobryński 07 października 2025

Praga z nowym obejściem dla pociągów towarowych?

Infrastruktura

Praga z nowym obejściem dla pociągów towarowych?

Mikołaj Kobryński 04 października 2025

Milczarski kontra Rachwalski. Spór o prędkość na sieci KDP

Infrastruktura

Pierwsze nowe perony w Słupsku oddane do użytku [zdjęcia]

Infrastruktura

Pierwsze nowe perony w Słupsku oddane do użytku [zdjęcia]

Mikołaj Kobryński 29 września 2025

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij