Partnerzy serwisu:
Warte uwagi

Lubelskie linie kolejowe – istniejące i niezrealizowane

Dalej Wstecz
Data publikacji:
09-10-2015
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
jar, Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

Krajowy Program Kolejowy do 2023 r. praktycznie pomija budowę nowych linii kolejowych. Budowa nowych „dróg żelaznych” wydaje się być uzasadniona także w województwie lubelskim, gdzie gęstość linii kolejowych jest jedną z najniższych w kraju. Co ciekawe, przez ostatnich ponad 100 lat na tym terenie planowano budowę wielu „dróg żelaznych”, jednak nie udało się ich zrealizować.

Przyjęty przez Radę Ministrów Krajowy Program Kolejowy na terenie województwa lubelskiego zakłada jedynie realizację prac na istniejących liniach kolejowych. Również władze samorządu nie przewidują budowy nowych linii kolejowych, czego potwierdzeniem jest chociażby wojewódzki plan zagospodarowania przestrzennego.

Jedynie Strategia Współpracy Transgranicznej Województwa Lubelskiego, Obwodu Wołyńskiego, Obwodu Lwowskiego i Obwodu Brzeskiego na lata 2014–2020 zakłada odtworzenie połączenia kolejowego Chełma z Brześciem przez Włodawę, co będzie wiązało się z budową mostu kolejowego na rzece Bug w Orchówku, oraz budowę linii kolejowej szerokotorowej z Włodawy do stacji Zawada przez Chełm, Rejowiec Fabryczny i Krasnystaw, czy (generalnie) wzdłuż istniejących linii kolejowych normalnotorowych.

Lubelskie jest za większą siecią linii kolejowych

Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego jest zwolennikiem inwestycji, które przyczyniłyby się do zwiększenia liczby linii kolejowych w regionie. Widzi jednak problem wykonania takich przedsięwzięć w ramach obowiązywania Krajowego PK.

– Biorąc pod uwagę gęstość sieci kolejowej na wschodzie kraju oraz jej układ (bardzo często niekorzystny i nieodpowiadający współczesnym kierunkom przemieszczania się pasażerów i ładunków) będący w wielu przypadkach spadkiem po czasach zaborów, każda próba niwelowania tych „upośledzeń” sieci kolejowej jest warta rozważenia. Należy jednak przede wszystkim zastanowić się, czy aktualnie możliwe jest zaprojektowanie i zbudowanie zupełnie nowej linii kolejowej w kilka lat, które zostały na wykorzystanie środków – poinformowała w ubiegłym miesiącu „Rynek Kolejowy” Beata Górka, rzecznik Marszałka Województwa Lubelskiego.

Sieć kolejowa po innych państwach

Większość linii kolejowych na terenie województwa lubelskiego odziedziczone została po zaborcach. Były one budowane głównie ze względów strategicznych – militarnych i dla realizacji innych potrzeb obcych państw. Stosunkowo niewiele dróg kolejowych zostało wybudowanych przez państwo polskie.

Największym przedsięwzięciem była budowa szerokotorowej Linii Hutniczo-Siarkowej w drugiej połowie lat 70., ale raczej nie była wykonana z myślą o zaspokajaniu potrzeb regionu. Ze zrealizowanych przez państwo polskie linii kolejowych należy wymienić położone na skrajach regionu odcinki linii nr 12 Skierniewice – Łuków, nr 66 Zwierzyniec Towarowy – Stalowa Wola Południe, nr 101 Werchrata – Hrebenne oraz trasy przygraniczne o wschodniej szerokości rozstawu szyn. Poprawiono także przebieg odcinka linii nr 68 między Lublinem a Kraśnikiem. W XXI wieku wybudowano linię kolejową nr 581 Świdnik – Świdnik Port Lotniczy o długości 2,2 km.

Niezrealizowane plany

Zasygnalizowany problem „upośledzonej” sieci kolejowej województwa lubelskiego został już zauważony w… XIX w. Zagadnienie to wracało również w okresach istnienia państwa polskiego. Większość zamierzeń pozostawało na etapie koncepcji i planów. Wśród postulowanych przedsięwzięć były drogi żelazne przez tereny, które do dziś pozostały w oddaleniu od transportu kolejowego.

Należały do nich linia Lublin – Tomaszów Lubelski przez Wysokie, Turobin, Zwierzyniec, Krasnobród oraz linie Włodawa – Bezwola i Parczew/ Milanów – Biała Podlaska, poprowadzone przez tereny Polesia Lubelskiego oraz południowej części Podlasia, znajdującego się obecnie w granicach województwa lubelskiego. Istniały również plany połączenia kolejowego Lublina z terenami obecnego województwa świętokrzyskiego.

Linia kolejowa miała mieć początek w Niedrzwicy, a potem przez Bełżyce i Chodel planowano ją budować w kierunku Ostrowca Świętokrzyskiego. Nie zrealizowano również linii kolejowej z Chełma do Bełżca (przez Zamość) oraz Chełm – Nowosiółki przez Hrubieszów. Mimo planów, kolej normalnotorowa nie dotarła również do Tyszowiec. Rozważano również powstanie linii wąskotorowej zapewniającej połączenie stolicy regionu z Bychawą.


Zapraszamy na V Kongres Kolejowy, który odbędzie się 28 października 2015 roku w Katowicach. W tym roku wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi analiza polskiego rynku kolejowego oraz kwestia przygotowania inwestycji w infrastrukturze kolejowej.

Więcej informacji o Kongresie znajdziesz TUTAJ.

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5