
| jar, Rynek Kolejowy ⚫ 09.10.2015 ⚫
353
Przyjęty przez Radę Ministrów Krajowy Program Kolejowy na terenie województwa lubelskiego zakłada jedynie realizację prac na istniejących liniach kolejowych. Również władze samorządu nie przewidują budowy nowych linii kolejowych, czego potwierdzeniem jest chociażby wojewódzki plan zagospodarowania przestrzennego.
Jedynie Strategia Współpracy Transgranicznej Województwa Lubelskiego, Obwodu Wołyńskiego, Obwodu Lwowskiego i Obwodu Brzeskiego na lata 2014–2020 zakłada odtworzenie połączenia kolejowego Chełma z Brześciem przez Włodawę, co będzie wiązało się z budową mostu kolejowego na rzece Bug w Orchówku, oraz budowę linii kolejowej szerokotorowej z Włodawy do stacji Zawada przez Chełm, Rejowiec Fabryczny i Krasnystaw, czy (generalnie) wzdłuż istniejących linii kolejowych normalnotorowych.
Lubelskie jest za większą siecią linii kolejowych
Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego jest zwolennikiem inwestycji, które przyczyniłyby się do zwiększenia liczby linii kolejowych w regionie. Widzi jednak problem wykonania takich przedsięwzięć w ramach obowiązywania Krajowego PK.
– Biorąc pod uwagę gęstość sieci kolejowej na wschodzie kraju oraz jej układ (bardzo często niekorzystny i nieodpowiadający współczesnym kierunkom przemieszczania się pasażerów i ładunków) będący w wielu przypadkach spadkiem po czasach zaborów, każda próba niwelowania tych „upośledzeń” sieci kolejowej jest warta rozważenia. Należy jednak przede wszystkim zastanowić się, czy aktualnie możliwe jest zaprojektowanie i zbudowanie zupełnie nowej linii kolejowej w kilka lat, które zostały na wykorzystanie środków – poinformowała w ubiegłym miesiącu „Rynek Kolejowy” Beata Górka, rzecznik Marszałka Województwa Lubelskiego.
Sieć kolejowa po innych państwach
Większość linii kolejowych na terenie województwa lubelskiego odziedziczone została po zaborcach. Były one budowane głównie ze względów strategicznych – militarnych i dla realizacji innych potrzeb obcych państw. Stosunkowo niewiele dróg kolejowych zostało wybudowanych przez państwo polskie.
Największym przedsięwzięciem była budowa szerokotorowej Linii Hutniczo-Siarkowej w drugiej połowie lat 70., ale raczej nie była wykonana z myślą o zaspokajaniu potrzeb regionu. Ze zrealizowanych przez państwo polskie linii kolejowych należy wymienić położone na skrajach regionu odcinki linii nr 12 Skierniewice – Łuków, nr 66 Zwierzyniec Towarowy – Stalowa Wola Południe, nr 101 Werchrata – Hrebenne oraz trasy przygraniczne o wschodniej szerokości rozstawu szyn. Poprawiono także przebieg odcinka linii nr 68 między Lublinem a Kraśnikiem. W XXI wieku wybudowano linię kolejową nr 581 Świdnik – Świdnik Port Lotniczy o długości 2,2 km.
Niezrealizowane plany
Zasygnalizowany problem „upośledzonej” sieci kolejowej województwa lubelskiego został już zauważony w… XIX w. Zagadnienie to wracało również w okresach istnienia państwa polskiego. Większość zamierzeń pozostawało na etapie koncepcji i planów. Wśród postulowanych przedsięwzięć były drogi żelazne przez tereny, które do dziś pozostały w oddaleniu od transportu kolejowego.
Należały do nich linia Lublin – Tomaszów Lubelski przez Wysokie, Turobin, Zwierzyniec, Krasnobród oraz linie Włodawa – Bezwola i Parczew/ Milanów – Biała Podlaska, poprowadzone przez tereny Polesia Lubelskiego oraz południowej części Podlasia, znajdującego się obecnie w granicach województwa lubelskiego. Istniały również plany połączenia kolejowego Lublina z terenami obecnego województwa świętokrzyskiego.
Linia kolejowa miała mieć początek w Niedrzwicy, a potem przez Bełżyce i Chodel planowano ją budować w kierunku Ostrowca Świętokrzyskiego. Nie zrealizowano również linii kolejowej z Chełma do Bełżca (przez Zamość) oraz Chełm – Nowosiółki przez Hrubieszów. Mimo planów, kolej normalnotorowa nie dotarła również do Tyszowiec. Rozważano również powstanie linii wąskotorowej zapewniającej połączenie stolicy regionu z Bychawą.
Zapraszamy na V Kongres Kolejowy, który odbędzie się 28 października 2015 roku w Katowicach. W tym roku wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi analiza polskiego rynku kolejowego oraz kwestia przygotowania inwestycji w infrastrukturze kolejowej.
Więcej informacji o Kongresie znajdziesz TUTAJ.
Więcej z regionu:
Lubelskie (1122)Wrocław w weekendy wyłącznie z tramwajami z niską podłogą
720
Zintegrowany transport MPK Wrocław ma już wystarczającą liczbę nowych pojazdów, by w weekendy na tory wyjeżdżały wyłącznie tramwaje przynajmniej częściowo niskopodłogowe. W efekcie w weekendy z zajezdni Ołbin nie będą wyjeżdżać liniowo żadne tramwaje.
Zabrze: Torowisko w Zaborzu do modernizacji. Jest umowa
413
Zintegrowany transport To ostatni niezmodernizowany odcinek torowiska tramwajowego między centrum Zabrza a granicą z Rudą Śląską. Czterokilometrowy fragment wydzielonego toru zostanie gruntownie zmodernizowany. W czwartek 31 marca podpisana została umowa z generalnym wykonawcą prac.
Olsztyn odebrał ostatnią Panoramę
1,3k
Zintegrowany transport Komplet dwunastu tramwajów Panorama jest już na stanie MPK Olsztyn. Miasto odebrało formalnie ostatni pojazd, który do stolicy Warmii i Mazur przyjechał w połowie lutego.
Warszawa: Porządki po budowie II linii metra na Targówku
788
Zintegrowany transport Wykonawca II linii metra na Targówku rozpoczyna odtwarzanie jezdni po budowie podziemnej kolei. Na piątek, 1 kwietnia, zaplanował start prac na ulicach Rolanda i św. Wincentego. Oznacza to zmiany w ruchu i kursowaniu autobusów.
Wrocław: Fani Śląska pomalowali za zgodą MPK jeden z tramwajów
1,6k
Zintegrowany transport Kibice Śląska Wrocław pomalowali jeden z miejskich tramwajów. Wyjątkowy pojazd powstał w ramach współpracy fanów WKS-u, MPK oraz klubu. – Gramy w jednej drużynie – mówi prezes MPK Wrocław Krzysztof Balawejder.
Rusza kolejna Autobusowa Linia Dowozowa w Małopolsce
1,1k
Pasażer Od 1 kwietnia 2022 roku, na zlecenie Marszałka Województwa Małopolskiego, zostanie uruchomiona nowa Autobusowa Linia Dowozowa A7. Autobus zapewni połączenie Proszowic oraz Nowego Brzeska z Niepołomicami i przystankiem kolejowym Podłęże.
Łódź: Początek prac na linii konstantynowskiej jeszcze w tym roku. Plany ZIM na 2022 r.
1,9k
Zintegrowany transport Zarząd Inwestycji Miejskich Urzędu Miasta Łodzi przedstawił swoje plany remontowe na rok 2022. Rozpocząć mają się ważne inwestycje obejmujące miejskie odcinki sieci tramwajowej, m.in. w ciągu ul. Przybyszewskiego czy Śmigłego-Rydza. Zainaugurowane ma zostać także wspólne przedsięwzięcie władz Łodzi i Konstantynowa mające na celu odtworzenie przejezdności trasy wybiegającej ze stolicy aglomeracji do miasta satelickiego.
MPK Wrocław wymieni rozjazd na skrzyżowaniu Piłsudskiego i Stawowej
427
Zintegrowany transport Wrocławski przewoźnik tramwajowy ogłosił przetarg na wymianę rozjazdu tramwajowego na skrzyżowaniu Piłsudskiego i Stawowej. Prawem opcji objęto wykonanie nowej podbudowy.
Łódź: Od kwietnia remont torów na Teofilowie
720
Zintegrowany transport Pomimo opóźnienia względem pierwotnych założeń łódzki samorząd nie rezygnuje z remontu torowiska w ciągu ul. Aleksandrowskiej. Prace na trasie biegnącej na os. Teofilów będą największym tegorocznym zleceniem infrastrukturalnym magistratu dla Zakładu Torów i Sieci MPK-Łódź. Miejski przewoźnik wykonał już kilka mniejszych napraw w innych rejonach miasta.
Rzeszów: Dwie nowości w letniej siatce i ponad 20 tras
888
Pasażer Ponad 20 tras, dwanaście krajów i przeszło 60 rotacji tygodniowo. Tak wygląda w sezonie letnim siatka połączeń z portu lotniczego Rzeszów - Jasionka. Nowością są wakacyjne połączenia LOT do Wenecji i Wizz Air do Burgas.
jar, Rynek Kolejowy - dziennikarz "Rynku Kolejowego"
Wiecej z regionu:
Lubelskie (1122)
Oferty pracy w branżach infrastrukturalnych >