NUMER 06/2020
NUMER 06/2020
Temat numeru:
Zmiany na rynku taborowym
szukaj
Śledź nas:

Linia Chełm – Włodawa do rewitalizacji. Regionalny Program Operacyjny czy Kolej Plus?

| jar, Rynek Kolejowy 27.01.2020 110

Linia Chełm – Włodawa do rewitalizacji. Regionalny Program Operacyjny czy Kolej Plus?
fot. jar (2016)
Linia Chełm – Włodawa do rewitalizacji. Regionalny Program Operacyjny czy Kolej Plus?
Linia Chełm – Włodawa do rewitalizacji. Regionalny Program Operacyjny czy Kolej Plus?
W przyjętej przez rząd uchwale dotyczącej Programu „Kolej Plus”, proponuje się m.in. rewitalizację linii kolejowej nr 81. Może być to jedno z dwudziestu przedsięwzięć, dzięki którym ma zostać ograniczone wykluczenie komunikacyjne poprzez przywrócenie lokalnych połączeń kolejowych. PKP Polskie Linie Kolejowe oszacowały wartość projektu na 230 mln zł.
Linia przy wschodniej granicy

Linia kolejowa nr 81 Chełm – Włodawa położono jest we wschodniej części województwa lubelskiego na terenie powiatów: chełmskich (grodzkiego i ziemskiego) oraz włodawskiego. Trasa o długości ok. 45 km przecina tereny gmin: Chełm (14,6 tys. mieszkańców), Ruda Huta (4,6 tys.), Wola Uhruska (3,8 tys.) i Włodawa (6 tys). Obecnie na trasie znajduje się 10 przystanków osobowych. Nie licząc Chełma, największe obsługiwane miejscowości to Ruda Huta (ok. 1 tys. mieszkańców), Ochrówek (1 tys.), Uhrusk (0,5 tys.) i Wola Uhruska (1,7 tys.). Ponadto na trasie znajdują się przystanki (Majdan Stuleński, Okuninka Białe, Sobibór, Stulno), będące dobrym „punktem wypadowym” na szlaki piesze i turystyczne, prowadzące w pobliskie lasy, jeziora i nad rzekę Bug. Stacja końcowa znajduje się ok. 4 km od centrum Włodawy – miasta powiatowego liczącego ok. 13,3 tys. mieszkańców.

Linia kolejowa jest czynna. Są tam realizowane przewozy towarowe oraz sezonowe połączenia pasażerskie. Od reaktywacji trasy pociągi Przewozów Regionalnych kursują przez kilkanaście letnich i jesiennych weekendów w roku. W soboty i niedziele uruchomione są dwie pary pociągów. Układ połączeń jest taki, aby na stacji Chełm były zapewnione dogodne przesiadki na pociągi w/z kierunku Lublina. Decyzja o uruchomieniu połączeń zwykle zapada na wiosnę, dlatego na próżno szukać połączeń w obowiązującym rocznym rozkładzie jazdy.

Położona na terenach przygranicznych linia kolejowa znajduje się w niezadowalającym stanie technicznym. Świadczy o tym czas przejazdu między Chełmem a Włodawą, który w 2019 r. wynosił niespełna 80 minut. Z drugiej jednak strony staraniem PKP Polskich Linii Kolejowych w ostatnich latach wyremontowano kilka obiektów inżynieryjnych oraz wybudowano 3 nowe przystanki (Ruda Huta, Majdan Stuleński i Okuninka Białe). Na znacznym odcinku usunięto pasy roślinności przy torze, co ma wpłynąć na bezpieczeństwo przewozów – przed laty zdarzały się przypadki najechania pojazdu na powalone drzewa.

Wieloletnie zabiegi o rozwój linii – bez powodzenia

Należy zauważyć, że rozwojem trasą są zainteresowane władze różnych szczebli samorządu. Największa szansa upatrywana jest w uruchomieniu kolejowego przejścia granicznego w Orchówku, gdzie do 1939 r. linia Chełm – Brześć przecinała Bug. Przedsięwzięcie zostało wpisane do dokumentów o charakterze planistycznym i strategicznym. Bardziej ambitnym pomysłem była budowa nowej linii szerokotorowej. Pomysłodawcy wskazywali, że obok odbudowy mostu i rozbudowy stacji granicznej, należy wybudować nową linię z Włodawy do Chełma i dalej pod Zamość, aby połączyć ją z infrastrukturą spółki PKP LHS. Nie ma informacji, aby były podejmowane zabiegi w celu realizacji przedsięwzięć na linii nr 81.

W programie Kolej Plus, czy w Regionalnym Programie Operacyjnym? 

W ostatnich miesiącach pojawiła się nowa nadzieja dla linii nr 81. Została ona wymieniona w Programie Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej. – Program Kolej+ przyczyni się do eliminowania wykluczenia komunikacyjnego dzięki możliwości uzupełniania sieci kolejowej o nowe połączenia, które przede wszystkim zapewnią pasażerom dostęp do komunikacji międzywojewódzkiej. Zadania inwestycyjne będą mogły być sfinansowane w maksymalnie 85% ze środków Programu (dotyczy wydatków kwalifikujących się do wsparcia w ramach Programu), a w min. 15% ze środków samorządowych. Nabór projektów zgłaszanych przez samorządy będzie prowadzić PKP Polskie Linie Kolejowe SA. Spółka we współpracy z samorządami będzie realizować ww. przedsięwzięcia – w odpowiedzi na interpelację posłów PiS (zgłaszającymi byli Anna Dąbrowska-Banaszek, Marcin Duszek, Sławomir Skwarek, Beata Strzałka i Tomasz Zieliński – przyp. red.) w sprawie linii kolejowej nr 81 Chełm – Włodawa poinformował Andrzej Bittel, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury. W dalszej części pisma wskazał, że linia znalazła się w załączniku do programu. Zaznaczył jednocześnie, że katalog ma charakter otwarty i samorządy nie są zobligowane do realizacji inwestycji.

Jak dodaje wiceminister, w ramach prac planistycznych związanych z opracowaniem listy projektów inwestycyjnych do realizacji w przyszłej perspektywie finansowej UE 2021–2027, spółka PKP Polskie Linie Kolejowe zaproponowała marszałkowi województwa lubelskiego rozważenie możliwości rewitalizacji linii kolejowej nr 81 Chełm – Włodawa w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego. – Marszałek województwa lubelskiego wskazał, że w związku z potrzebą przeznaczenia części przyszłej alokacji na zakup taboru kolejowego, ww. inwestycja może być rozważana jako projekt rezerwowy w przyszłej perspektywie UE – podał Andrzej Bittel. 

Szczegóły inwestycji nie są znane

Jak wynika z odpowiedzi na interpelację, dotychczas nie ustalono docelowych parametrów techniczno-eksploatacyjnych omawianej linii. Będą one znane po przeprowadzeniu prac studialnych. Zatem zakres rewitalizacji linii Chełm – Włodawa w ramach ciągu Włodawa – Lublin nie jest jeszcze znany. W przyjętej przez rząd uchwale oszacowano koszt realizacji projektu na 230 mln zł.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 06/2020
NUMER 06/2020
W najnowszym raporcie poruszamy kwestię zmian na rynku taborowym, zastanawiamy się, czy standaryzowanie taboru ma sens, czym pojedziemy do CPK. Poruszamy również temat tramwajów, jakie będą zamawiane w przyszłości, prezentujemy polski tramwaj autonomiczny, który pierwsze testy ma już za sobą.

Nie zapominamy również o bogatych w aktualne kwestie rozmowach. W tym wydaniu prezentujemy wywiady z prezesem PKP Energetyka – Wojciechem Orzechem oraz Christianem Schlegelem, dyrektorem sprzedaży lokomotyw w Siemens Mobility. Pamiętamy również o kolejarzach na służbie, którzy w tym trudnym czasie pandemii są bez przerwy na posterunku – o pracy w niecodziennych warunkach związanych z COVID-19 opowiada Jan Marcinek, kierownik Centralnej Dyspozytury PKP Energetyka. Publikujemy również wspomnienie o pasjonacie kolei, pracowniku PKP Intercity – Krzysztofie Barańskim.

W dziale Zintegrowany transport znajdziecie galerię zdjęć nowo otwartych stacji metra na Wolę, które, jak zaznacza sam autor: „są ucztą dla oczu w trudnych czasach”.

W dziale historia przeczytacie niezwykle ciekawe zakończenie historii polskiego XIX-wiecznego wizjonera mobilności transportu intermodalnego – Piotra Steinkellera.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5