Partnerzy serwisu:
Prawo i polityka

Lubelski kontrakt terytorialny dla kolei

Dalej Wstecz
Partner działu

Hanton

Data publikacji:
14-01-2015
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
jar, Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO I POLITYKA
Lubelski kontrakt terytorialny dla kolei
W ubiegłym miesiącu Minister Infrastruktury i Rozwoju oraz Zarząd Województwa Lubelskiego zawarli porozumienie w sprawie kontraktu terytorialnego. Znalazły się w nim zarówno od dawna zapowiadane inwestycje takie jak modernizacja drogi żelaznej łączącej stolicę regionu z Warszawą, jak i dość nieoczekiwane przedsięwzięcia jak na przykład poprawa stanu technicznego odcinka linii nr 72.

Kontrakt dla Lubelskiego

Kontrakt terytorialny to nowy instrument polityki rozwoju, który powstał w celu uzgodnienia przez rząd i samorządy wojewódzkie najważniejszych celów i przedsięwzięć w tym zakresie. W celu koordynacji działań obie strony podpisują umowę cywilnoprawną. W przypadku województwa lubelskiego porozumienie zawarto 5 grudnia 2014 r.

Na liście wspólnych celów do osiągnięcia znalazł się m.in. rozwój infrastruktury transportowej. Obie strony deklarują działania na rzecz lepszych połączeń największych ośrodków miejskich oraz wspieranie ich powiązań z europejskim systemem transportowym oraz z ośrodkami subregionalnymi. Dla osiągnięcia założeń przewidziano takie przedsięwzięcia jak rozbudowa i modernizacja powiązań kolejowych z sąsiednimi województwami oraz unowocześnianie i poprawa funkcjonowania regionalnych połączeń kolejowych. Nie bez znaczenia jest także zobowiązanie do poprawy powiązań komunikacyjnych między ośrodkami subregionalnymi oraz ich powiązań z Lublinem, a także poprawa wybranych powiązań komunikacyjnych ośrodków mających funkcje ponadlokalne z ośrodkami subregionalnymi.

Nie należy zapominać, że rozwój komunikacji można powiązać z innymi celami, wskazanymi w kontrakcie terytorialnym dla województwa lubelskiego. Lepsze połączenia transportowe mogą przyczynić się do poprawy dostępu do usług społecznych, zwiększenia aktywności społecznej i realizacji polityki na rzecz osób znajdujących się najbardziej niekorzystnej sytuacji na rynku pracy.

Przedsięwzięcia podstawowe

W dokumencie przewidziano do realizacji 45 przedsięwzięć. Umieszczono je na dwóch listach. Wśród przedsięwzięć podstawowych w zakresie transportu kolejowego obie strony zadeklarowały wykonanie prac na kilku liniach kolejowych.

Strona rządowa zakłada realizację prac na liniach kolejowych położonych w północnej części regionu. Planowana jest kontynuacja trwającej od lat modernizacji linii kolejowej E20. W ramach trzeciego etapu inwestycji ma powstać LCS Terespol. Ponadto przewidywane są roboty inwestycyjne na linii C-E 20 odcinek od Skierniewic do Łukowa. Źródłem finansowania obu inwestycji ma być instrument finansowy Connecting Europe Facility (CEF).
Dodatkowo strona rządowa zadeklarowała wykonanie prac w innych częściach regionu. Są to modernizacje linii kolejowej nr 7 z Warszawy do Lublina oraz linii Nr 68 na odcinku Lublin – granica województwa - Stalowa Wola Rozwadów. W przypadku drugiego z przedsięwzięć w ramach modernizacji zakłada się jej elektryfikację. Obie inwestycje mają być dofinansowane ze środków przydzielonych w ramach krajowych programów operacyjnych. Co istotne, przy realizacji projektu modernizacji linii nr 7 nie jest wykluczone, że zostanie zapewniona podstawowa przejezdność odcinka Parczew - Łuków linii kolejowej Nr 30. Jednak warunkiem wykonania niezbędnych prac ma być zgoda Komisji Europejskiej na przygotowanie linii objazdowej. Przedsięwzięcie to wyceniono na 80 mln zł.

Strona samorządowa zadeklarowała kontynuację modernizacji linii kolejowej nr 30 poprzez wykonanie prac między Lubartowem a Parczewem.

Lista warunkowa

Na liście warunkowej, gdzie realizacja inwestycji jest uzależniona od uzyskania dodatkowych środków finansowych (np. w konkursach) znalazło się kilka kolejnych zadań. Na szczególną uwagę zasługują modernizacje dwóch dróg żelaznych – linii kolejowej nr 69 Rejowiec – Hrebenne oraz odcinka Zawada – Zamość linii nr 72. W dokumencie wskazano, że źródłem finansowania obu przedsięwzięć ma być regionalny program operacyjny. Jednak ich wykonanie jest uzależnione od ostatecznego kształtu lubelskiego RPO.

Na „liście rezerwowej” znalazły się także inwestycje związane wyłącznie z transportem towarowym. Są to: Budowa terminala przeładunkowego materiałów sypkich i gabarytowych na stacji Zamość Bortatycze LHS oraz stacji Zamość – Majdan oraz Budowa Kolejowego Terminala Przeładunkowego w ramach Strategicznych Inwestycji Terytorialnych Chełma. Realizacja obu zadań jest także uzależniona od ostatecznego kształtu jednego z krajowych programów operacyjnych UE, pomyślnego przejścia procedur konkursowych oraz odpowiedniej ilości środków.

Wykonanie wskazanych inwestycji powinno poprawić infrastrukturę kolejową w regionie. Jednak czy na tyle, aby transport szynowy był bardziej konkurencyjny dla komunikacji samochodowej? Raczej nie, bo w kontrakcie przewidziano sporo inwestycji drogowych, w tym nowe odcinki dróg ekspresowych, które pobiegną równolegle do modernizowanych w tym samym czasie linii kolejowych. Zabrakło również wymienionej w innych dokumentach regionalnych (strategicznych, planistycznych) budowy kolejowego przejścia granicznego we Włodawie, którego powstanie wymaga współpracy na linii rząd – samorząd.

Partner działu

Hanton

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Coraz więcej województw z Kontraktami Terytorialnymi i zatwierdzonymi programami operacyjnymi

Prawo i polityka

Coraz więcej województw z Kontraktami Terytorialnymi i zatwierdzonymi programami operacyjnymi

ew, Rynek Infrastruktury / Newseria.pl 17 listopada 2014

Kontrakt terytorialny dla Mazowsza podpisany

Prawo i polityka

Kontrakt terytorialny dla Mazowsza podpisany

wu, Rynek Kolejowy 25 listopada 2014

Co w kontrakcie terytorialnym dla Mazowsza?

Infrastruktura

Co w kontrakcie terytorialnym dla Mazowsza?

wu, Rynek Kolejowy 26 listopada 2014

Jest Kontrakt Terytorialny dla woj. podkarpackiego

Biznes

Jest Kontrakt Terytorialny dla woj. podkarpackiego

ew, Rynek Infrastruktury 15 grudnia 2014

Wszystkie Kontrakty Terytorialne podpisane

Prawo i polityka

Zobacz również:

Coraz więcej województw z Kontraktami Terytorialnymi i zatwierdzonymi programami operacyjnymi

Prawo i polityka

Coraz więcej województw z Kontraktami Terytorialnymi i zatwierdzonymi programami operacyjnymi

ew, Rynek Infrastruktury / Newseria.pl 17 listopada 2014

Kontrakt terytorialny dla Mazowsza podpisany

Prawo i polityka

Kontrakt terytorialny dla Mazowsza podpisany

wu, Rynek Kolejowy 25 listopada 2014

Co w kontrakcie terytorialnym dla Mazowsza?

Infrastruktura

Co w kontrakcie terytorialnym dla Mazowsza?

wu, Rynek Kolejowy 26 listopada 2014

Jest Kontrakt Terytorialny dla woj. podkarpackiego

Biznes

Jest Kontrakt Terytorialny dla woj. podkarpackiego

ew, Rynek Infrastruktury 15 grudnia 2014

Wszystkie Kontrakty Terytorialne podpisane

Prawo i polityka

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5