| ew, Rynek Infrastruktury / Newseria.pl ⚫ 17.11.2014 ⚫
25
‒ Obecnie dzieją się równolegle dwie rzeczy. Z jednej strony mamy negocjacje kontraktów regionalnych między rządem a samorządem. Z drugiej strony samorządy negocjują regionalne programy operacyjne z Komisją Europejską. Te drugie negocjacje są ważniejsze, bo tam decydują się pewne poziomy finansowania w różnego rodzaju dziedzinach – podkreśla w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Zbigniew Klepacki, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju.
Do tej pory ostateczne projekty kontraktów regionalnych do Brukseli przesłały województwa dolnośląskie, lubelskie, podkarpackie, podlaskie, pomorskie oraz zachodniopomorskie, a dziś zrobi to wielkopolskie. Projekty mogą zostać zatwierdzone jeszcze w tym roku, co pozwoli na ogłoszenie pierwszych konkursów w pierwszym kwartale 2015 r. Łącznie wszystkie 16 województw ma do dyspozycji ponad 31,2 mld euro. Najwięcej – prawie 3,5 mld euro – trafi na Śląsk; najmniej (900 mln euro) do województwa lubuskiego.
Równolegle trwają negocjacje kontraktów terytorialnych, które określają współpracę rządu z samorządami przy alokacji środków unijnych przeznaczonych dla Polski. Zostały one już zawarte dla województwa śląskiego, podlaskiego, lubuskiego, małopolskiego, opolskiego, dolnośląskiego, świętokrzyskiego, warmińsko-mazurskiego oraz zachodniopomorskiego.
‒ Finansowanie dróg i kolei to jest nasz priorytet, to są wartościowo największe programy finansowane ze środków unijnych. Jest duży nacisk Komisji Europejskiej na inwestycje kolejowe, ponieważ kolej jest dużo bardziej ekologiczna niż transport drogowy – mówi Klepacki.
W ostatnich latach większość inwestycji infrastrukturalnych była współfinansowana z środków unijnych. Dotyczy to nawet ponad 90% projektów. Wiceminister podkreśla, że fundusze europejskie już wywołały silny, pozytywny impuls, a nowa perspektywa budżetowa będzie nadal napędzać dynamikę inwestycji.
‒ Na pewno najistotniejszy dla nas jest program Connecting Europe Facility. W jego ramach będą finansowane linie kolejowe i drogowe, które wpisują się w dwa główne korytarze transportowe biegnące przez Polskę, czyli z zachodu na wschód, do Łotwy, Litwy i Estonii, oraz korytarz północ-południe, czyli z polskich portów do portów adriatyckich. Tam te inwestycje będą rozlokowane – zapowiada Klepacki.
Dodaje, że w poprzedniej perspektywie duży nacisk był kładziony na transport kolejowy pasażerski. Dzięki temu udało się rozpocząć i przeprowadzić wiele modernizacji linii kolejowych, a także wymienić tabor zarówno przewoźników regionalnych, jak i PKP Intercity. Jednym z najbardziej widocznych i odczuwalnych dla pasażerów efektów tych inwestycji będzie wprowadzenie 14 grudnia pociągów Pendolino.
Klepacki przypomina, że to jednak nie jedyny projekt. Zapewnia, że na koniec przyszłego roku, po zamknięciu finansowania z perspektywy 2007-2013, nowy lub gruntownie zmodernizowany tabor będzie stanowił 70% pojazdów PKP Intercity. W rozpoczynającej się perspektywie na większe wsparcie mogą jednak liczyć te projekty, które wiążą się z poprawą warunków przewoźników towarowych.
Więcej z regionu:
Polska (46250)Katowice: Ponad 250 tys. pasażerów w kwietniu. "Proces odbudowy przyspiesza"
436
Pasażer Górnośląskie Towarzystwo Lotnicze SA, czyli spółka zarządzająca Międzynarodowym Portem Lotniczym „Katowice” im. Wojciecha Korfantego w Pyrzowicach, podsumowało przewozy pasażerskie oraz cargo za czwarty miesiąc 2022 roku.
Łódź: Tramwaje wróciły na Przybyszewskiego przed wiaduktem. Coraz bliżej przebudowy
505
Zintegrowany transport Władze Łodzi otworzyły oferty w przetargu na przebudowę kolejnego odcinka ul. Przybyszewskiego. Zakres zadania obejmuje też ważne skrzyżowanie z ul. Kilińskiego, które odzyska pełną funkcjonalność. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, tramwaje będą mogły powrócić na Przybyszewskiego i Kilińskiego w pierwszej połowie przyszłego roku.
PKP SA wyremontują dworzec w Wolbromie
394
Infrastruktura PKP SA prowadzą przetarg na remont dworca w Wolbromie w województwie małopolskim. Prace obejmą dach, schody i elewacje.
Olsztyn: Zmiany w PIT wymuszą rezygnację z planów inwestycyjnych?
669
Zintegrowany transport Zmiany w opodatkowaniu osób fizycznych i prawnych, problemy wywołane pandemią i rosnąca inflacja sprawiają, że budżet Olsztyna jest nie tylko bardziej napięty, ale i niepewny. Nie ulega wątpliwości, że wzrosną koszty prowadzenia inwestycji tramwajowych, w tym realizowanej w ramach zawartego już kontraktu. Czy wkrótce miasto stanie przed koniecznością zmniejszenia skali zaplanowanych przedsięwzięć, w tym transportowych?
Aplikacja mPay umożliwia opłacanie parkowania przy dworcach PKP
199
Pasażer Firma mPay wprowadza kolejne usługi w swojej aplikacji – regulowanie opłaty za parkowanie przy dworcach kolejowych w Gdańsku, Gnieźnie, Kołobrzegu, Opolu, Wrocławiu, Warszawie – Gdańskiej oraz Warszawie – Wschodniej.
Ujęcie sprawcy kradzieży sieci trakcyjnej
1,5k
Infrastruktura 16 maja 2022 r., na stacji Bielsko-Biała Zachód funkcjonariusze Straży Ochrony Kolei ujęli sprawcę kradzieży elementów infrastruktury kolejowej. Mężczyzna wyciął 30 metrów drutu jezdnego oraz 90 metrów liny nośnej.
Nowe stroje służbowe gdańskich motorniczych i kierowców
827
Zintegrowany transport Błękitne koszule z haftem „Gdańskie Autobusy i Tramwaje”, dla panów – granatowe krawaty, dla pań – granatowe apaszki. Zgodnie z zapowiedzią, spółka GAiT wprowadza ujednolicony strój służbowy dla prowadzących pojazdy. W ciągu najbliższego miesiąca wszyscy kierowcy i motorniczowie GAiT wyposażeni zostaną w nowe elementy garderoby.
Tramwaj na Naramowice: W I tygodniu po otwarciu średnio 10 tys. pasażerów dziennie
2,6k
Zintegrowany transport Zapytaliśmy Zarząd Transportu Miejskiego z Poznania o to, jak prezentują się statystyki przewozowe na linii numer 10, która kursuje na nowo otwartym odcinku na Naramowice. W pierwszym tygodniu funkcjonowania trasy, w dni robocze z tramwajów korzystało średnio od 10 do 11 tysięcy osób.
Wrocław: Zmiany na pl. Jana Pawła II. Niebawem ostatni etap remontu
429
Zintegrowany transport MPK Wrocław oddaje do użytku ważny komunikacyjnie fragment placu Jana Pawła II wraz z wyremontowanym torowiskiem w Podwalu oraz ulicy Mostowej. Zakończenie tych prac pozwoli na rozpoczęcie piątego i ostatniego etapu: remontu rozjazdów oraz torowiska w Podwalu od strony pl. Orląt Lwowskich.
Charków szykuje się do powrotu metra po blisko trzymiesięcznej przerwie
1k
Pasażer Metro w Charkowie nie jeździ od blisko trzech miesięcy. Jego stacje i tunele od początku służą za schron dla ludności. Teraz władze miasta zapowiedziały, że kolej podziemna ma wznowić kursowanie w ciągu 1,5-2 tygodni.
ew, Rynek Infrastruktury / Newseria.pl - redaktor
Wiecej z regionu:
Polska (46250)
Oferty pracy w branżach infrastrukturalnych >