NUMER 11/2022
NUMER 11/2022
Temat numeru:
Przewozy intermodalne
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

Łotwa rusza z dużym programem elektryfikacji. Kolejarze ogłaszają przetargi

| Tomasz Kościelny 13.08.2018 2,5k

Łotwa rusza z dużym programem elektryfikacji. Kolejarze ogłaszają przetargi
Fot. Marcin Szala/CC BY-SA 3.0/Wikimedia Commons
Koleje Łotewskie przymierzają się do pierwszego etapu rozbudowy sieci trakcyjnej na terenie całego kraju. Zostało już ogłoszone postępowanie na wykonawcę pierwszego etapu inwestycji. Łącznie kolejarze chcą zelektryfikować prawie 600 km linii, a istniejącą sieć prądu stałego chcą zastąpić siecią prądu zmiennego.
W tej chwili zelektryfikowana sieć kolejowa Łotwy liczy 257 km. Jest to w większości sieć prądu stałego, która niebawem zostanie przebudowana na sieć prądu zmiennego. Program obejmuje także elektryfikację 582 km sieci.

Podzielony na trzy etapy program będzie kosztował 1,3 mld euro. Prace nad nim rozpoczęły się w listopadzie 2016 roku. 347 mln euro będzie pochodziło z unijnego Funduszu Spójności. Wartość pierwszego etapu prac to ok. 440 mln euro. Obejmie on przebudowę sieci prądu stałego 3,3 kV między Rygą a miastem Aizkraukle na 25 kV prądu zmiennego. Sieć zostanie zbudowana także na linii Aizkraukle – Krustpils – Rzeżyca. Przetarg obejmuje kompleksową budowę sieci oraz infrastruktury towarzyszącej. Inwestycja ma zostać zrealizowana do roku 2023.

Wraz z tym projektem wiąże się zakup pociągów elektrycznych do obsługi sieci. Firma Pasažieru vilciens jest w trakcie wyłaniania podmiotu, który dostarczy 32 elektryczne zespoły trakcyjne. Będą one kursowały na liniach z Rygi do Aizkraukle, Tukums, Skulte oraz Jełgawy. Na tory wyjadą w latach 2020–2023. Przewoźnik przeanalizował już część techniczną ofert. Teraz ocenia zaproponowane ceny pojazdów.

Koleje Łotewskie liczą na to, że m.in. dzięki elektryfikacji linii i nowemu taborowi będzie można uruchamiać więcej połączeń kolejowych. Dalekosiężnym efektem inwestycji ma być zwiększenie liczby pasażerów przewiezionych w ciągu roku z 17 mln do 25 mln.

Projekt elektryfikacji nie obejmuje trasy Rail Baltica, która połączy Litwę, Łotwę i Estonię z Polską. To zadanie jest realizowane oddzielnie.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Łotwa (67)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Łotwa (67)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 12/2022
NUMER 12/2022
Tematem grudniowego numeru są polsko-ukraińskie relacje kolejowe. Analizujemy to, co dzieje się obecnie na granicy, a także perspektywy rozwoju transportu kolejowego dla dwóch krajów. Gratką numeru jest rozmowa z byłym prezesem Kolei Ukraińskich - Wojciechem Balczunem. Sporo miejsca w numerze poświęcamy trudnej sytuacji na rynku wykonawców, wobec ciągłego braku unijnych środków na modernizację infrastrukturę i taboru.

Wiele miejsca poświęcamy efektom debat na kolejnym listopadowym Kongresie Kolejowym. Rozmawiamy też z prezydentem Poznania o przyszłości transportu w tym mieście. Niezwykle ciekawy jest tekst Michała Szymajdy, który opisał eksperyment jaki miał miejsce na jednej z polskich uczelni, gdzie studenci próbowali kupować bilety kolejowe na rozmaite relacje z Polski za granicę. Jak im poszło?

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5