NUMER 06/2022
NUMER 06/2022
Temat numeru:
Logistyka między Polską a Ukrainą
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

Lombardia sprzedaje dwa ATR220 z Pesy. Cena wyjściowa jest atrakcyjna

| Michał Szymajda 29.06.2022 10k

Lombardia sprzedaje dwa ATR220 z Pesy. Cena wyjściowa jest atrakcyjna
ATR 220 w górach na północy WłochFot. Pesa
Lombardia sprzeda dwa trójczłonowe spalinowe zespoły trakcyjne ATR 220. Dzięki pojazdom 12 lat temu udało się zwiększyć przewozy na górskiej linii z Brescii do Edolo w północnych Włoszech.
Historia zakupu pojazdów z Pesy zaczyna się w 2009 roku. Wówczas złożono w Pesie bezpośrednie zamówienie na dwie jednostki trakcyjne. Dlaczego zdecydowano się na takie rozwiązanie? Ponieważ duży przetarg na dostawę ośmiu pojazdów utknął w sądach, a Pesa zaoferowała krótkie terminy dostaw. Nowe pojazdy były konieczne dla linii, gdzie występowały problemy z dużymi potokami pasażerskimi. Dzięki pojazdom z Bydgoszczy udało się nie stracić pasażerów.

Pesa sprzedała dwa pojazdy za 8 milionów euro, co z dzisiejszego punktu widzenia wydaje się ofertą bardzo korzystną. Na górskiej linii pojazdy miały jednak pewne problemy, które od czasu do czasu powodowały ich odstawienie. W kilka lat po dostawie ATR-ów zakończyły się dostawy ośmiu pojazdów dedykowanych dla linii od innego producenta. W 2015 roku ATR-y odstawiono definitywnie. Jak informuje włoski portal ferrovie.info, Pesom w karierze nie pomógł alert Państwowej Kolejowej Agencji Bezpieczeństwa, która opisała problemy z wózkami podobnymi do tych z ATR2020, które miały miejsce w Polsce w 2016 roku. Ważne jest jednak także to, że to Ferrovienord odpowiadał za bieżące utrzymanie pojazdów, a nie Pesa.

Formalna decyzja o wycofaniu pojazdów z ruchu zapadła w 2020 roku, jednak dopiero teraz Lombardia upoważniła swojego operatora – Ferrovienord, do sprzedaży pojazdów. Lombardia jest w przededniu dostaw nowoczesnych spalinowo-bateryjnych zespołów trakcyjnych Colleoni od Stadlera, więc wiadomo, że ATR-y nie będą już potrzebne.

Dwa stosunkowo krótko eksploatowane pojazdy można kupić za 403 tysiące euro. Pojazdy wymagają przeglądów i napraw, by wróciły na tory. Wyposażone są we włoskie systemy bezpieczeństwa, których zamiana na krajowe byłaby kosztowna. Chociaż ich cena, wynosząca w przeliczeniu około 2 miliony złotych za dwa pojazdy, jest bardzo kusząca. Sprzedający zapowiedział jednak, że to cena wyjściowa w aukcji.

We Włoszech podobnymi pojazdami jeździ jeszcze Ferrovie del Sud Est z Apulii. Spółka jest częścią Trenitalii. Na jej liniach postępuje jednak elektryfikacja, wprowadzane są tam na tory nowe elektryczne pociągi Newagu.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Tabor i technika
PARTNERZY DZIAŁU


Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 06/2022
NUMER 06/2022
Najnowszy numer Rynku Kolejowego poświęcony jest logistyce pomiędzy Polską a Ukrainą, a szczególnie palącemu problemowi przewozu zbóż. Czy kolej jest w stanie wywieźć zbiory ze „spichlerza Europy”? Oprócz tego piszemy m. in. o problemach kolei w sezonie wakacyjnym, układzie węzła kolejowego CPK i drugim torze WKD. W numerze prezentujemy też najnowszy raport ZDG TOR; nie brakuje również ciekawych rozmów.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5