Urząd Transportu Kolejowego wydał bezterminowe zezwolenie na włączenie do eksploatacji na terenie Polski lokomotyw Vectron MS wyposażonych w europejski system sterowania pociągiem (ETCS) Baseline 3.4.0. Do tej pory takie zezwolenie funkcjonowało w kilku krajach europejskich – m.in. Niemczech i Szwecji. Od początku 2021 r. wszystkie nowe Vectrony MS dostarczone w Polsce i w Europie będą zgodne z najnowszą wersją systemu ETCS.
System ETCS zapewnia ujednolicenie komunikacji pokładowych systemów kontroli ruchu pociągów, zastępując lokalne systemy i tworząc podstawy interoperacyjności między pociągami a infrastrukturą przytorową. ETCS stał się w ostatnim czasie globalnym standardem w przemyśle kolejowym.
- Certyfikat zgodności z systemem ETCS Baseline 3.4.0 to kolejny krok w kierunku rozwoju wielosystemowych lokomotyw w Polsce. Już w styczniu 2021 r. dostarczymy pierwszego Vectrona dla Laude Smart Intermodal z najnowszą wersją systemu ETCS – powiedział Waldemar Lorbiecki, starszy specjalista ds. wsparcia sprzedaży lokomotyw w Siemens Mobility Sp. z o.o.
System ETCS na poziomie 2 pozwala na nieustanną komunikację między lokomotywą i drogą kolejową. Dzięki temu systemowi maszynista otrzymuje komunikaty dotyczące jazdy, takie jak dozwolona prędkość, prędkość zalecana oraz dystans bezpośrednio na wyświetlaczu, a nie jak wcześniej - pośrednio poprzez sygnalizację przytorową. Wszelkie dane wymagane do prowadzenia ruchu są przesyłane do lokomotywy z radiowego blokowego centrum sterowania ruchem kolejowym (RBC), z wykorzystaniem systemu kolejowej cyfrowej łączności radiowej GSM-R. Prędkość pociągu, jego położenie oraz kierunek jazdy są rejestrowane przez komputer pokładowy lokomotywy, a dane - nieustannie przesyłane do centrum sterowania.
W porównaniu do systemu ETSC Baseline 2, który jest obecnie używany w większości krajów, ETCS Baseline 3 ma wiele nowych funkcji, w tym zoptymalizowany uniwersalny model krzywej hamowania. To pozwoli na uproszczenie wprowadzenia pokładowych urządzeń ETCS
Do dziś Siemens Mobility sprzedał ponad 1000 lokomotyw Vectron do 50 klientów z całej Europy, uzyskując dopuszczenie do eksploatacji w 20 krajach, w tym w Polsce.
Na co dzień z lokomotyw Vectron, zarejestrowanych w Polsce, korzystają PKP CARGO, DB Cargo Polska, CARGOUNIT i Lotos Kolej. Łącznie w rękach polskich przewoźników i operatorów znajduje się 50 Vectronów, a kilkaset posiada zezwolenie na eksploatacje w Polsce.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.