Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

Lokomotywa wodorowa Pesy na testach w Ciech Cargo

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus

Data publikacji:
15-11-2023
Ostatnia modyfikacja:
16-11-2023
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. pras. Ciech Cargo

Podziel się ze znajomymi:

W czwartek 9 listopada na terenie bocznicy kolejowej w Inowrocławiu, należącej do Grupy Ciech, odbyły się testy pierwszej manewrowej lokomotyw wodorowej w Polsce. Testowana lokomotywa SM42-6Dn została wyprodukowana przez Pesę Bydgoszcz. Zbiorniki lokomotywy mieszczą 175 kg wodoru, a w skład systemu trakcyjnego wchodzą również dwa ogniwa paliwowe, z których każde ma moc 85kW, bateria oraz cztery silniki trakcyjne. To pierwsza tego typu lokomotywa wodorowa w Europie, dopuszczona do eksploatacji przez polski Urząd Transportu Kolejowego.

– Z punktu widzenia PESA mamy dwa powody do satysfakcji: po pierwsze kolejny klient jest zainteresowany naszą SM42-6Dn, a po drugie na testach na bocznicy w Inowrocławiu lokomotywa, w ramach normalnej pracy manewrowej, pociągnęła z prędkością 10 km/h 43 wagonowym składem z bruttem powyżej 2 200 ton w jeździe ciągłej, potwierdzając swoje wysokie parametry eksploatacyjne – podkreślił Maciej Grześkowiak, dyrektor ds. projektów strategicznych i komunikacji w Pesie.

Prowadzone testy miały za zadanie sprawdzenie funkcjonalności lokomotywy w warunkach pracy manewrowej, do której została zaprojektowana. Ze względu na specyfikę obsługi bocznicy, realizowanej przez Ciech Cargo, przetestowane mogły być różne konfiguracje zestawienia składów. Podczas testów wykonywano prace manewrowe, które na co dzień są wykonywane na bocznicy przez obecnie eksploatowane przez Ciech Cargo lokomotywy manewrowe. Testowano różne zestawienia, poczynając od całych składów ładownych wprowadzanych na bocznice po przyjeździe pociągu z kraju, prace manewrowe na bocznicy oraz wyprowadzanie po rozładunku składów próżnych z bocznicy na stację Inowroclaw Chemia.

– Ciech Cargo stawia sobie za cel prowadzenie działalności w sposób odpowiedzialny dążąc do redukcji śladu węglowego. Testując nowoczesną technologię wodorową, nie tylko chcemy zadbać o środowisko, ale również podnieść standard pracy naszych pracowników, który obok bezpieczeństwa jest dla nas priorytetem. Jesteśmy przekonani, że nasza współpraca z PESA Bydgoszcz i innowacyjne podejście pozwoli na osiągnięcie kolejnego sukcesu i rozwój firmy – powiedział Maciej Kempski, członek zarządu Ciech Cargo.

W Grupie Ciech został powołany specjalny zespół pod przewodnictwem Macieja Kempskiego, członka zarządu Ciech Cargo, który ma zbadać zasadność wykorzystania technologii wodorowej przy wykonywaniu prac manewrowych na bocznicach w Inowrocławiu i Janikowie. Doświadczenia z przeprowadzonych testów będą wykorzystane przez Ciech Cargo przy podejmowaniu decyzji o wymianie eksploatowanych od wielu lat spalinowych lokomotyw manewrowych na inne nowoczesne lokomotywy, a przez producenta na kolejnych etapach rozwoju technologii wodorowej.

– Po wymianie wysłużonych lokomotyw elektrycznych na nowe, szukamy alternatywy, która mogłaby zastąpić również eksploatowane już przez dziesiątki lat lokomotywy spalinowe. Nowoczesne lokomotywy to z jednej strony ograniczenie emisji spalin, z drugiej to poprawa warunków pracy naszych pracowników. Obydwa wpisują się w działania Grupy Ciech w ramach strategii ESG – powiedział Andrzej Pawłowski, prezes zarządu Ciech Cargo.

Ciech Cargo z siedzibą w Inowrocławiu zatrudnia około 280 osób, realizując usługi kolejowe za pomocą 19 lokomotyw i 1500 wagonów towarowych. Przedsiębiorstwo świadczy usługi transportu kolejowego w kraju, w zakresie: wynajmu wagonów kolejowych, kolejowych przewozów towarowych, obsługi i utrzymania bocznic, a także utrzymania lokomotyw i naprawy wagonów. W jej taborze znajdują się m.in. nowoczesne lokomotywy elektryczne, takie jak Bombardier E594 TRAXX, Bombardier E483 Traxx, Newag E6ACTa „Dragon 2” czy Pesa Gama. Spółka realizuje około 80 proc. oferowanych przez siebie usług w ramach Grupy Ciech, budując tym samym przewagi konkurencyjne koncernu w obszarze logistyki i transportu. Spółka sukcesywnie zwiększa skalę swojej działalności i pozyskuje coraz więcej zleceń z zewnątrz, wykorzystując do tego swoje przewagi: doświadczoną kadrę, nowoczesną flotę lokomotyw elektrycznych, a także pełne zaplecze serwisowe dla przeglądów taboru.
Partnerzy działu

Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Rumunia: Trzeci przetarg na wodorowe zespoły trakcyjne. Tym razem się uda?

Tabor i technika

Rumunia: Trzeci przetarg na wodorowe zespoły trakcyjne. Tym razem się uda?

Roman Czubiński 12 stycznia 2024

Alstom z umową na wodorowe Coradie na południe Włoch

Tabor i technika

Cyza: Gdy pojawią się pieniądze z KPO, wodór znów wzbudzi zainteresowanie

Biznes

Cyza: Gdy pojawią się pieniądze z KPO, wodór znów wzbudzi zainteresowanie

Jakub Madrjas, współpraca: Kasper Fiszer 23 grudnia 2023

Zobacz również:

Ciech Cargo z systemem operacyjnym RailSoft

Tabor i technika

Ciech Cargo z systemem operacyjnym RailSoft

inf. pras. Ciech Cargo 16 stycznia 2024

Ciech Cargo z własnym ośrodkiem szkoleniowym

Biznes

Ciech Cargo testuje lokomotywę 20D

Tabor i technika

Ciech Cargo testuje lokomotywę 20D

inf. pras. Ciech, oprac. ms. 11 maja 2023

Pozostałe z wątku:

Rumunia: Trzeci przetarg na wodorowe zespoły trakcyjne. Tym razem się uda?

Tabor i technika

Rumunia: Trzeci przetarg na wodorowe zespoły trakcyjne. Tym razem się uda?

Roman Czubiński 12 stycznia 2024

Alstom z umową na wodorowe Coradie na południe Włoch

Tabor i technika

Cyza: Gdy pojawią się pieniądze z KPO, wodór znów wzbudzi zainteresowanie

Biznes

Cyza: Gdy pojawią się pieniądze z KPO, wodór znów wzbudzi zainteresowanie

Jakub Madrjas, współpraca: Kasper Fiszer 23 grudnia 2023

Zobacz również:

Ciech Cargo z systemem operacyjnym RailSoft

Tabor i technika

Ciech Cargo z systemem operacyjnym RailSoft

inf. pras. Ciech Cargo 16 stycznia 2024

Ciech Cargo z własnym ośrodkiem szkoleniowym

Biznes

Ciech Cargo testuje lokomotywę 20D

Tabor i technika

Ciech Cargo testuje lokomotywę 20D

inf. pras. Ciech, oprac. ms. 11 maja 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5