Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

Co z bezpieczeństwem Vectronów? Jest stanowisko DB Cargo

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Rawag
Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
3M
Aste
R&G Plus

Data publikacji:
14-12-2016
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

TABOR I TECHNIKA
Co z bezpieczeństwem Vectronów? Jest stanowisko DB Cargo
fot. MS
Na stronie zarządzanej przez Europejską Agencję Kolejową pojawił się niedawno alert bezpieczeństwa związany z układem hamulcowym lokomotywy Vectron Siemensa. Związany jest on z wydarzeniem w Budapeszcie, gdzie lokomotywa tego producenta, pomimo prawidłowego unieruchomienia, samoistnie stoczyła się aż 4 km. Siemens zapewnia jednak, że lokomotywy są bezpieczne.

Krajowa Władza Bezpieczeństwa Węgier umieściła na stronie Europejskiej Agencji Kolejowej alert bezpieczeństwa dotyczący układu hamulcowego lokomotyw Vectron X4 Family A Siemensa. Ma on związek z niebezpiecznym zdarzeniem, jakie miało miejsce w Budapeszcie na stacji Ferencvaros.

Stoczyła się 4 km

Z alertu wynika, że prawidłowo zatrzymana oraz unieruchomiona i pozostawiona przez maszynistę lokomotywa Siemens Vectron, zaczęła się samoistnie przemieszczać. Bez osób na pokładzie przejechała ona 4 km aż do stacji Soroksári. Tam lokomotywa uderzyła w kozioł oporowy i uległa wykolejeniu.

Po badaniach stwierdzono powtarzający się problem występujący w typie zastosowanego układu hamulcowego. Okazuje się, że w pewnych sytuacjach może on doprowadzić do niespodziewanego wyluzowania hamulca dodatkowego lokomotywy wskutek ucieczki sprężonego powietrza z układu pneumatycznego poprzez podwójny zawór zwrotny. W powstałej sytuacji ciśnienie w cylindrze hamulcowym może zostać obniżone, co spowoduje zluzowanie hamulca postojowego. W pewnych warunkach może to doprowadzić do zbiegnięcia lokomotywy.

Usterka możliwa we wszystkich Vectronach

– Ponieważ ta nieszczelność, zdaniem węgierskiego odpowiednika UTK, może dotyczyć wszystkich lokomotyw, to ten alert jest adresowany do wszystkich przewoźników kolejowych, a przede wszystkim do producenta – wyjaśnia Ignacy Góra, prezes Urzędu Transportu Kolejowego. – To oni powinni podjąć działania związane z wyeliminowaniem tej nieprawidłowości – dodaje.

Jak podaje, Urząd Transportu Kolejowego wystąpił do przewoźników kolejowych, którzy eksploatują wymienione w alercie lokomotywy, aby zwrócili na to uwagę. – Chcielibyśmy również, żeby podmioty poinformowały prezesa UTK o podjętych działaniach. Chociaż, w tym przypadku wydaje się, że działania powinien podjąć przede wszystkim producent – mówi prezes UTK.

Lokomotywy nadal bezpieczne

Producent zapewnia nas, że eksploatacja lokomotyw jest całkowicie bezpieczna i mogą być one nadal używane bez żadnych ograniczeń. – Zidentyfikowaliśmy wyjątkowo rzadką sytuację, która może wystąpić w lokomotywach Vectron przy parkowaniu w bardzo specyficznych okolicznościach – wyjaśnia Kinga Jabłonowska-Hieronimczuk, rzeczniczka prasowa Siemensa.

Jak dodaje, producent podjął już działania mające zapobiegać ewentualnym kolejnym podobnym zdarzeniom. – Poinformowaliśmy o tym naszych klientów wraz z dokładną instrukcją postępowania przy parkowaniu lokomotywy – mówi Jabłonowska-Hieronimczuk. – Nadal pracujemy nad ulepszeniem systemu, które uwzględnia takie przypadki – podkreśla.

Lokomotywy Vectron w Polsce eksploatuje dwóch przewoźników. PKP Cargo poinformowało, że ten układ hamowania nie występuje w użytkowanych przez przewoźnika Vectronach. Otrzymaliśmy w końcu odpowiedź w sprawie lokomotyw z DB Cargo.

Aktualizacja: DB Cargo Polska wdrożyło środki zaradcze

W środę, 14 grudnia rzecznik prasowy DB Cargo Polska Katarzyna Marciniak poinformowała "Rynek Kolejowy", że spółka na bieżąco monitoruje informacje dotyczące problemów zaistniałych na eksploatowanych lokomotywach Vectron. – Dodatkowo o jakichkolwiek sytuacjach związanych z bezpieczeństwem eksploatacji lokomotyw Vectron i ich zapobieganiu DB Cargo Polska jest na bieżąco informowana przez producenta, firmę Siemens. W związku z zaistniałą sytuacją, w porozumieniu z producentem DB Cargo Polska wdrożyła środki zaradcze i zapobiegawcze, które w całości eliminują ryzyko wystąpienia opisanego w alercie ryzyka – powiedziała Marciniak.
Partnerzy działu

Rawag
Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
3M
Aste
R&G Plus

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Vectron na nietypowych testach w Żmigrodzie [zdjęcia]

Tabor i technika

Vectron na nietypowych testach w Żmigrodzie [zdjęcia]

Jakub Madrjas 19 lipca 2023

Siemens z zamówieniem na Vectrony za 300 mln euro

Tabor i technika

Siemens z zamówieniem na Vectrony za 300 mln euro

inf. pras oprac. JM 11 maja 2023

Jest 25 Vectronów w PKP Cargo. Dostawy zakończone

Tabor i technika

Vectron otrzymuje zgodę na cały Korytarz Skandynawski

Tabor i technika

ČD Cargo zamówiły Vectrony ze spalinowym silnikiem dojazdowym

Tabor i technika

Zobacz również:

Vectron na nietypowych testach w Żmigrodzie [zdjęcia]

Tabor i technika

Vectron na nietypowych testach w Żmigrodzie [zdjęcia]

Jakub Madrjas 19 lipca 2023

Siemens z zamówieniem na Vectrony za 300 mln euro

Tabor i technika

Siemens z zamówieniem na Vectrony za 300 mln euro

inf. pras oprac. JM 11 maja 2023

Jest 25 Vectronów w PKP Cargo. Dostawy zakończone

Tabor i technika

Vectron otrzymuje zgodę na cały Korytarz Skandynawski

Tabor i technika

ČD Cargo zamówiły Vectrony ze spalinowym silnikiem dojazdowym

Tabor i technika

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5