Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Łódzkie wykorzysta nowe perony na „Węglówce”, jeśli powstanie łącznik z linią nr 181

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
08-03-2022
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Łódzkie wykorzysta nowe perony na „Węglówce”, jeśli powstanie łącznik z linią nr 181
fot. Travelarz, lic. CC BY-SA 3.0 PL
Samorząd województwa łódzkiego ma plan uruchomienia pociągów na odcinku Zduńska Wola – Chorzew-Siemkowice po wybudowaniu nowego łącznika pomiędzy liniami kolejowymi 131 i 181. Jeśli zrealizowany zostanie złożony w ramach programu Kolej Plus projekt, wykorzystane zostaną więc nowe perony budowane teraz przy historycznej „Węglówce”. Pociągi z Łodzi do Wielunia, Wieruszowa i Kępna mogłyby jednak ruszyć najwcześniej za kilka lat.

Trwa modernizacja linii kolejowej nr 131 stanowiącej tzw. Magistralę Węglową Śląsk – Porty na terenie województwa łódzkiego. Prace są obecnie prowadzone na południe od Zduńskiej Woli, a także na terenie samego zduńskowolskiego węzła. Obejmują m.in. budowę infrastruktury pasażerskiej na kilku stacjach i przystankach, nie tylko w Zduńskiej Woli-Karsznicach.

Tymczasem „Węglówka” jest wykorzystywana w ruchu pasażerskim w stopniu marginalnym. Obok licznych pociągów towarowych po trasie kursują tylko pojedyncze pociągi pospieszne uruchamiane wyłącznie w sezonie letnim. Od około dekady kursy regionalne na terenie województwa łódzkiego w relacjach wybiegających poza Zduńską Wolę nie są prowadzone w ogóle, a próby uruchomienia przewozów wewnątrz tego miasta zakończyły się niepowodzeniem. Czy oznacza to więc, że z nowo wybudowanych peronów, choćby na przystanku Zduńska Wola-Karsznice Południowe, nie będą odjeżdżać żadne pociągi?

Szansa na wykorzystanie nowych peronów w perspektywie kilku lat

Wykorzystanie nowej infrastruktury może być w dużej mierze uzależnione od dalszych dużych inwestycji. – Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom mieszkańców, zabiegamy u zarządcy infrastruktury, PKP PLK, o wybudowanie łącznika kolejowego pomiędzy stacją Wieluń a stacją Chorzew-Siemkowice – stwierdza Wydział Komunikacji Społecznej Urzędu Marszałkowskiego Województwa Łódzkiego. Region przypomina, że złożył w ramach rządowego programu Kolej Plus projekt budowy odcinka łączącego linię nr 131 z linią nr 181 przebiegającą przez Wieluń i Wieruszów i liczy na możliwość realizacji prac w horyzoncie czasowym roku 2028.

Otwarcie nowej odnogi miałoby zaś skutkować przywróceniem obsługi odcinka „Węglówki” pomiędzy stacjami Chorzew-Siemkowice i Zduńska Wola-Karsznice. – Realizacja projektu złożonego w ramach programu Kolej Plus umożliwi utworzenie zintegrowanej oferty przewozowej z Łodzi przez Zduńską Wolę, Chorzew-Siemkowice, Wieluń do Wieruszowa i dalej w kierunku Kępna – zapowiadają służby prasowe regionu. Bezpośrednie połączenie ze stolicą województwa uzyskałyby więc m.in. pozbawione go od dziesięcioleci miejscowości południowo-zachodniej części regionu leżące przy „Węglówce”.

Wieluń ma pociągi regionalne, ale tylko na Śląsk

Oczywiście dużo lepiej skomunikowane z Łodzią byłyby także miasta Wieluń i Wieruszów, których aktualne związki transportowe z centralną częścią regionu są raczej słabe. Po zaprzestaniu przed kilkoma laty finansowania rachutycznej oferty przewozowej na międzywojewódzkim odcinku Wieluń-Dąbrowa – Kępno Wieruszów jest pozbawiony dostępu do kolei regionalnej całkowicie. Likwidacja przewozów nie przyniosła zresztą radykalnego pogorszenia sytuacji transportowej, bo wcześniej realizowano tylko jedną parę kursów.

Położony nieco na południe Wieluń ma zaś relatywnie dobre połączenia kolejowe z Górnym Śląskiem – rozpoczynają tam bieg pociągi regionalne do Tarnowskich Gór, gdzie można przesiąść się do składów jadących do Katowic. Z uwagi na kształt aktualnej sieci kolejowej połączeń z Łodzią nie realizowano praktycznie nigdy. Te zapewniane są obecnie głównie przez PKS Wieluń, który uruchamia kilkapar połączeń komercyjnych dziennie.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Jest umowa na projekt linii do Bełchatowa z Kolej Plus

Pasażer

Trzy dodatkowe tory na stacji Małaszewicze gotowe

Infrastruktura

Trzy dodatkowe tory na stacji Małaszewicze gotowe

inf. pras PKP PLK 25 lipca 2023

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Jest umowa na projekt linii do Bełchatowa z Kolej Plus

Pasażer

Trzy dodatkowe tory na stacji Małaszewicze gotowe

Infrastruktura

Trzy dodatkowe tory na stacji Małaszewicze gotowe

inf. pras PKP PLK 25 lipca 2023

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5