szukaj
Śledź nas:

Łódzkie: CPK szansą na kolej do Brzezin?

| Kasper Fiszer 20.11.2018 17

Łódzkie: CPK szansą na kolej do Brzezin?
Przystanek autobusowy w Brzezinachfot. Grzegorz W. Tężycki, lic. CC BY-SA 4.0
Czy podłódzkie Brzeziny doczekają się komunikacji kolejowej? Pociągi mogłyby zacząć kursować tam w związku z powstaniem nowego układu tras do Centralnego Portu Komunikacyjnego. Ministerstwo Infrastruktury zaznacza jednak, że nie ma na razie przygotowanego dokładnego przebiegu planowanych linii kolejowych.
Leżące ok. 20 km od Łodzi Brzeziny określane bywają jako jedna z tzw. białych plam transportowych na mapie województwa łódzkiego. Do miasta dociera co prawda nawet łódzka komunikacja miejska, ale liczba jej kursów nie jest duża, a z uwagi na zatłoczenie dróg dojazdowych do Łodzi podróż bywa dłuższa, niż wynikałoby to z odległości. Swoją ofertę ograniczają zaś prywatni przewoźnicy autobusowi, których linie stanowiły przez lata podstawę funkcjonowania komunikacji zbiorowej. Niedawno swoje połączenie zlikwidował PKS Łódź.

Tramwaj nie powstał, bo wybuchła wojna

Niespełna 13-tysięczne miasto rozwijało się z dala od dróg kolei żelaznej. W dwudziestoleciu międzywojennym planowano więc dociągnięcie tam kolejnej – po budowie odcinków do Pabianic, Zgierza, Ozorkowa, Rzgowa, Tuszyna, Konstantynowa Łódzkiego, Aleksandrowa Łódzkiego i Lutomierska – podmiejskiej linii tramwajowej. W realizacji tych zamierzeń przeszkodził jednak wybuch II wojny światowej.

Obecnie pojawiła się kolejna szansa, by transport szynowy dotarł do Brzezin – w postaci planów budowy nowej linii kolejowej z Łodzi do Warszawy, która miałaby obsługiwać Centralny Port Komunikacyjny. Mówił o tym w październiku cytowany przez Radio Łódź prezes Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej Janusz Malinowski, podkreślając, że na liniach kolei dużych prędkości można prowadzić ruch mieszany. Stwierdził on, że „przy pewnych inwestycjach moglibyśmy pokryć białą plamę kolejową, jaką są Brzeziny, i stworzyć dla tego miasta ofertę”.

Szczegółowy przebieg linii dopiero ustali spółka celowa CPK

Na razie jednak rząd nie przedstawia szczegółowych zamierzeń w sprawie projektowanego połączenia i nie potwierdza, że mogłoby ono pozwolić na obsługę podłódzkich Brzezin. – Planowana nowa linia kolejowa Warszawa – CPK – Łódź zgodnie z założeniami ma obsługiwać połączenia o parametrach kolei dużych prędkości pomiędzy dwiema aglomeracjami (Warszawy i Łodzi) z uwzględnieniem Centralnego Portu Komunikacyjnego. Jej przebieg został wstępnie określony w studium wykonalności linii KDP „Y” – wskazuje Wydział Prasowy Ministerstwa Infrastruktury.

– Dokładny przebieg wraz z lokalizacją stacji docelowych zostanie określony w aktualizacji studium wykonalności, która będzie przeprowadzona przez spółkę celową CPK – odpowiedziały nam służby prasowe resortu pytane o obsługę Brzezin. W obliczu trudności komunikacyjnych, z jakimi dziś borykają się mieszkańcy tego miasta, uzyskanie dostępu do kolei bez wątpienia byłoby dużą szansą rozwoju podłódzkiego ośrodka.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 01-02/2019
NUMER 01-02/2019
W najnowszym numerze miesięcznika podsumowujemy 2018 rok na kolei i jak zawsze – stawiamy pytania o przyszłość. Wspólnie z RBF piszemy o konkurencji kolei, a także o potrzebie waloryzacji kontraktów na budowach. Rozmawiamy m. in. z J. Malinowskim, prezesem ŁKA i K. Magierowskim, prezesem KZŁ. Zapraszamy do lektury!

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5