NUMER 09/2021
NUMER 09/2021
Temat numeru:
Kolej 2021
szukaj
Śledź nas:

Linia 146 do Częstochowy w Programie Przystankowym? PLK chce deklaracji samorządu

| Kasper Fiszer 08.06.2021 2,5k

Linia 146 do Częstochowy w Programie Przystankowym? PLK chce deklaracji samorządu
Peron przystanku Rząsawafot. Paweł "pbm" Szubert (talk), lic. CC BY-SA 3.0
Czy rozebrane w ostatnich latach perony położone wzdłuż linii nr 146 Chorzew-Siemkowice – Wyczerpy zostaną odtworzone? PKP PLK podają konkretny warunek: samorządy musiałyby zadeklarować, że po zakończeniu inwestycji będą uruchamiać co najmniej cztery pary pociągów dziennie. Władze regionu łódzkiego póki co nie złożyły takiego zobowiązania.
Nie milkną echa niedawnej likwidacji przystanków pasażerskich położonych wzdłuż linii 146 Chorzew-Siemkowice – Wyczerpy łączącej Magistralę Węglową z Częstochową. Podczas remontu trasy przeprowadzonego z myślą o ruchu towarowym zarządca infrastruktury wyburzył nieużywane od niemal dekady perony, argumentując, że żaden przewoźnik pasażerski ani organizator połączeń nie zgłosił zamiaru wznowienia ruchu planowego. Teraz Urząd Marszałkowski Województwa Łódzkiego poinformował, że wstępnie rozważa przywrócenie obsługi linii 131 na odcinku Zduńska Wola-Karsznice – Chorzew-Siemkowice, ale jednym z warunków reaktywacji ma być odbudowa infrastruktury pasażerskiej na linii nr 146, którą kierowane miałyby być pociągi ze Zduńskiej Woli jadące w kierunku południowym.

Wstępne założenia: przystanki także w nowych miejscowościach

– Linią kolejową na odcinku Częstochowa – Chorzew-Siemkowice mogą przejeżdżać wszystkie pociągi, także pasażerskie – podkreśla Katarzyna Głowacka z Zespołu Prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych. Dodaje jednak, że na całym tym odcinku nie ma obecnie żadnego punktu odprawy podróżnych. Spółka nie wyklucza przy tym odtworzenia ich sieci. Byłoby to możliwe w ramach rządowego Programu budowy lub modernizacji przystanków kolejowych na lata 2021 – 2025, tzw. programu przystankowego.

Infrastruktura pasażerska wzdłuż linii nr 146 znalazła się jednak tylko na liście rezerwowej przedsięwzięcia. Umieszczono tam 12 przystanków, spośród których część zostałaby odbudowana w dawnej lokalizacji, a część powstałaby w nowych miejscach. Dostęp do kolei uzyskałyby Radostków-Kolonia i Stary Broniszew, zaś w Cykarzewie otwarty zostałby nowy przystanek Cykarzew Północny. Peron w Cykarzewie Starym miałby natomiast zostać przeniesiony w pobliże drogi wojewódzkiej nr 483.

Oferta musiałaby być znacznie szersza niż przed zawieszeniem ruchu

– Budowa i odbudowa przystanków wymaga m.in. zadeklarowania przez organizatorów regionalnych przewozów pasażerskich, że codziennie uruchamiane będą co najmniej cztery pary pociągów – zaznacza przy tym nasza rozmówczyni. Oznaczałoby to istotny wzrost oferty względem ostatniego okresu obsługi linii. Pociągi osobowe na tej trasie kursowały do 2012 r., a przez kilka lat samorządy województw łódzkiego i śląskiego finansowały realizację maksymalnie dwóch par.

Póki co stanowiska obu stron są trudne do pogodzenia, choć zarówno UMWŁ, jak i PKP PLK informują o możliwości przywrócenia obsługi pasażerskiej. Samorząd chciałby bowiem podjąć decyzję w tej sprawie, gdy będzie pewny możliwości korzystania z infrastruktury. Zarządca nie zamierza jej natomiast budować, jeśli województwo nie zadeklaruje z wyprzedzeniem, że wznowi przewozy. Ewentualne przywrócenie kursów nastąpi przy tym nie wcześniej niż za kilka lat, bo procedura odbudowy peronów nie została nawet rozpoczęta. W tym czasie polityka transportowa regionu może zaś ulec pewnym istotnym korektom.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU


Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 09/2021
NUMER 09/2021
Oddajemy w Państwa ręce specjalny, dedykowany TRAKO numer miesięcznika "Rynek Kolejowy"! Będzie on dostępny na targach w Gdańsku. Zachęcamy do odwiedzenia nas na stoisku nr 38 w hali B. To jedna z niewielu okazji, by spotkać się z naszymi ekspertami oraz zespołem redakcyjnym i sprzedażowo-konferencyjnym!

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5