NUMER 01-02/2019
NUMER 01-02/2019
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
Konkurencja na kolei
szukaj
Śledź nas:

Łódzkie: Będą powtórne przetargi na inwestycje kolejowe

| Roman Czubiński 11.07.2018 34

Łódzkie: Będą powtórne przetargi na inwestycje kolejowe
fot. PKP PLK
Modernizacja fragmentów linii kolejowych nr 15 i 16 oraz budowa nowych przystanków na terenie Łodzi – to inwestycje infrastrukturalne, których wykonawców w ostatnim czasie nie udało się wybrać. Samorząd województwa oraz Ministerstwo Infrastruktury chcą rozwiązać problem, ponownie ogłaszając przetargi. Nie wiadomo jednak, czy po ich powtórzeniu poprawi się sytuacja na rynku budowlanym – ani skąd będą pochodziły ewentualne dodatkowe środki, o które być może będzie trzeba zwiększyć kosztorysy.
O trudnościach z wyborem wykonawcy trzech ważnych dla regionu inwestycji pisaliśmy już na naszych łamach. W przypadku linii nr 15 najtańsza oferta przewyższała kosztorys o 26 mln zł. Podobnie było z odcinkiem Ozorków – Łęczyca na linii 16. Natomiast do realizacji tzw. projektu przystankowego (budowa przystanków: Łódź Retkinia, Łódź Radogoszcz Wschód i Łódź Warszawska wraz z rozbudową istniejącego obiektu na Marysinie) nie zgłosiła się żadna firma. Fakt ten budzi obawy co do terminu ukończenia inwestycji, mogących znacząco podnieść atrakcyjność kolei w Łodzi i regionie.

Dyrektor Departamentu Infrastruktury w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Łódzkiego, Teresa Woźniak ma w przyszłym tygodniu spotkać się z zarządcą infrastruktury w sprawie powtórzenia przetargu. – Wartość kosztorysowa wynosiła 27 mln zł. Na pewno będziemy z PKP PLK ogłaszać szybko kolejny przetarg i zastanawiać się nad kolejnymi krokami. Jesteśmy w czasie, kiedy rynek budowlany jest bardzo rozgrzany. Musimy to trochę przeczekać – przekonuje urzędniczka.

– Nie znam szczegółów sprawy. Mogę powiedzieć tylko tyle, że przetarg na pewno będzie powtarzany – potwierdza marszałek województwa łódzkiego Witold Stępień. – Nie mieliśmy do tej pory informacji w tej sprawie. Zadeklarowaliśmy zaangażowanie naszych funduszy, a PKP PLK nie zasygnalizowały do tej pory zmian w harmonogramie ani wykorzystaniu środków – dodaje.

Czy UMWŁ bierze pod uwagę możliwość dołożenia kolejnych środków? – Nie sądzę, by to, że nie została złożona żadna oferta, było kwestią zbyt niskiego kosztorysu – odpowiada Woźniak. Jak uzasadnia, w całej Polsce w wielu przetargach oferty przekraczają kosztorys o 20-30%. – Wtedy wszyscy zastanawiają się, czy brakującą sumę ma dołożyć PKP PLK, czy Urząd Marszałkowski. Dziś jednak za wcześnie, by o tym mówić – twierdzi.

Z tezą o konieczności ogłoszenia nowego postępowania mimo trudnej sytuacji na rynku zgadza się minister infrastruktury Andrzej Adamczyk. – Przetargi, które nie mogą być realizowane ze względu na zbyt wysoką wartość ofert albo z braku jakiejkolwiek oferty, nie są dziś zjawiskiem wyjątkowym – przyznaje minister. Jak ocenia, wynika to z jednoczesnej realizacji kilku dużych programów inwestycyjnych, prowadzonych przez wiele różnych podmiotów. – Na realizację Programu Budowy Dróg Krajowych nałożył się Krajowy Program Kolejowy oraz wzmożona aktywność inwestycyjna samorządów – tłumaczy.

Adamczyk podkreśla, że ważne dla kolei w aglomeracji łódzkiej inwestycje muszą zostać zrealizowane. – Będziemy szacowali możliwości finansowe i postaramy się ponownie ogłosić przetarg. Mamy nadzieję, że w końcu uda się pozyskać wykonawcę, który w uzasadnionych, akceptowalnych przez PKP PLK kwotach wykona konieczne prace – deklaruje.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 01-02/2019
NUMER 01-02/2019
W najnowszym numerze miesięcznika podsumowujemy 2018 rok na kolei i jak zawsze – stawiamy pytania o przyszłość. Wspólnie z RBF piszemy o konkurencji kolei, a także o potrzebie waloryzacji kontraktów na budowach. Rozmawiamy m. in. z J. Malinowskim, prezesem ŁKA i K. Magierowskim, prezesem KZŁ. Zapraszamy do lektury!

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5