Jak wiadomo, budowa nowego dworca w miejscu Łodzi Fabrycznej zakłada schowanie stacji pod ziemią. W ramach tej inwestycji tory mają kończyć się na stacji. Budowa tunelu, dzięki któremu dworzec byłby stacją przelotową, wymaga ogromnego wsparcia Unii Europejskiej. Czy znajdą się na to pieniądze? Okaże się niebawem.
Przez obszar dworca mają przebiegać tory zarówno dla tradycyjnych pociągów, jak i dla linii KDP, która połączy Łódź z Warszawą, Poznaniem i Wrocławiem. Po zakończeniu przebudowy dworca tory mają kończyć się w centrum miasta, a takie rozwiązanie dla szybkich pociągów jest niedopuszczalne. W związku z tym muszą być wydrążone dwa tunele – jeden dla KDP, a drugi dla pociągów tradycyjnych. Są już koncepcje ich poprowadzenia.
Na realizację przedsięwzięcia potrzeba być może nawet więcej pieniędzy, niż na budowę podziemnej stacji Łódź Fabryczna. Jeżeli Komisja Europejska w latach 2014-2020 rzeczywiście zamierza wesprzeć połączenia między największymi miastami, to PKP PLK ma szansę starać się o środki na budowę m. in. tunelu w Łodzi właśnie w ramach tych funduszy.
Więcej