NUMER 03/2022
NUMER 03/2022
Temat numeru:
Wojna w Ukrainie
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

Łódź: Drugi tor na linii nr 16 w kierunku Zgierza?

| Kasper Fiszer 06.09.2021 5,2k

Łódź: Drugi tor na linii nr 16 w kierunku Zgierza?
Przystanek kolejowy na linii nr 16fot. Kasper Fiszer
Czy problemy z przepustowością linii kolejowej nr 16 na jej początkowym odcinku Łódź-Widzew – Zgierz zostaną wkrótce rozwiązane w sposób definitywny? Być może ten fragment tzw. kolei obwodowej zostanie ponownie przebudowany. W ramach inwestycji na całej trasie dobudowany zostałby drugi tor.
Linia kolejowa nr 16 biegnie z Łodzi-Widzewa do Kutna, a jej trasę można podzielić na dwa różniące się istotnie charakterem odcinki. Dłuższy z nich rozpoczyna się na węzłowej stacji Zgierz, gdzie tor krzyżuje się z linią nr 15 Łódź Kaliska – Bednary biegnącą w kierunku Łowicza: to trasa będąca podstawowym wylotem z aglomeracji łódzkiej na północ. Jednotorowy charakter odcinka jest dużym problemem przy konstrukcji rozkładu jazdy, a PKP Polskie Linie Kolejowe wstępnie planują dobudowę drugiego toru.

Niedawno przepustowość została już zwiększona

Drugi z odcinków łączy natomiast Zgierz z Łodzią-Widzewem. Przez lata nie był on wykorzystywany w ruchu pasażerskim, ale od 2014 r. jest obsługiwany przez pociągi Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej. Korzysta zeń również PKP Intercity, a z biegiem czasu połączeń – zarówno tych aglomeracyjnych, jak i dalekobieżnych – przybywało. Doprowadziło to do istotnych problemów z przepustowością, które przekładały się na jakość rozkładu jazdy.

W zeszłym roku zakończyła się więc budowa mijanki Łódź-Marysin, która umożliwiła uruchamianie większej liczby kursów, co jest wykorzystywane głównie w godzinach szczytu. Nowy punkt znajduje się w pobliżu zlikwidowanej w 2014 r. mijanki Łódź-Radogoszcz, którą rozebrano podczas remontu trasy, gdy nie przewidziano skali jej wykorzystania. Nawet odtworzenie dawnego układu torowego (z przeniesieniem mijanki) nie rozwiązało jednak wszystkich problemów z konstrukcją rozkładu.

Losy projektu zależą od dostępności środków

Być może te wkrótce zostaną jednak rozwiązane. – Analizujemy możliwość budowy drugiego toru na [całym] odcinku Łódź-Widzew – Zgierz – powiedział nam bowiem Rafał Wilgusiak z Zespołu Prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych. Zastrzegł przy tym, że realizacja inwestycji będzie uzależniona od dostępności środków zewnętrznych na projekty kolejowe.

Ewentualna dobudowa drugiego toru wydaje się szczególnie istotna dla rozwoju połączeń aglomeracyjnych, kursy dalekobieżne docelowo zostaną bowiem skierowane przez drążony tunel średnicowy. Obecnie jeżdżą one po linii nr 16 głównie z uwagi na to, że wykorzystanie dowolnej innej trasy wiązałoby się z koniecznością zmiany czoła i z wydłużeniem czasu przejazdu przez aglomerację łódzką.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU


Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 03/2022
NUMER 03/2022
Oddajemy w Państwa ręce wyjątkowy numer "Rynku Kolejowego". Tematem głównym miesięcznika po raz pierwszy jest bowiem wojna. Nie mogło być jednak inaczej, skoro ta tragiczna sytuacja wpływa nie tylko na naszych sąsiadów, ale i na nas, na tak wiele sposobów. W numerze podsumowaliśmy zarówno działania podejmowane przez polskie koleje, w tym przewóz uchodźców i pomocy, jak i niesamowitą odwagę i poświęcenie kolejarzy Ukrzaliznyci. Wiele uwagi poświęcamy też wpływowi wojny na logistykę i gospodarkę. W pozostałej części numeru szczególnie polecamy naszą rozmowę z prezesem PKP PLK i materiały o programie Kolej Plus.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5