NUMER 07-08/2021
NUMER 07-08/2021
Temat numeru:
Renesans nocnych pociągów
szukaj
Śledź nas:

Łódź – Toruń: Kto odpowiada za połączenia? Ciąg dalszy patu organizacyjnego

| Kasper Fiszer 02.08.2021 2,4k

Łódź – Toruń: Kto odpowiada za połączenia? Ciąg dalszy patu organizacyjnego
Stacja Kaliska Kujawskiefot. pozdziarski, lic. CC BY-SA 3.0
Do wejścia w życie kolejnego rocznego rozkładu jazdy pozostało coraz mniej czasu. Wciąż nie znamy jednak odpowiedzi na pytanie, czy ponownie uruchomione zostaną bezpośrednie pociągi regionalne z Łodzi do Torunia. Nieustannie w sprawie przybywa jednak wątków dotyczących podziału kompetencji.
Trwa konstrukcja kolejnego rocznego rozkładu jazdy, który wejdzie w życie w połowie grudnia i będzie obowiązywał przez kolejnych dwanaście miesięcy. Choć urzędy marszałkowskie z Łodzi i Torunia informowały, że zawieszenie kursów pociągów Regio związane jest z zamknięciem linii kolejowej nr 16 na czas prowadzenia prac infrastrukturalnych, wciąż nie wiadomo, czy we wspomnianym grafiku połączeń kursy znajdą się ponownie, choć trasa wiodąca przez Zgierz, Łęczycę i Kutno powinna być już wówczas przejezdna. Województwo kujawsko-pomorskie oczekiwało wsparcia finansowego ze strony Ministerstwa Infrastruktury, argumentując, że to ono odpowiada za finansowanie pociągów międzywojewódzkich. To nie zamierza jednak dofinansować połączeń.

Województwo: o pociągi trzeba pytać przewoźnika. Polregio: o ofercie decyduje przecież województwo

Nie jest to jednak jedyne pole nieporozumień. – W sprawie obsługi połączeń z Łodzi do Torunia należy kontaktować się ze spółką Polregio – poinformowała nas bowiem Kancelaria Marszałka w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Łódzkiego. Samorząd zasugerował więc, że to przewoźnik będzie odpowiadać za kształt oferty rozkładowej (pytaliśmy m.in. o liczbę planowanych kursów, ich godziny odjazdów czy uzgodnienia finansowe).

Tymczasem wszystko wskazuje na to, że województwo nie przekazało spółce kompetencji w tej sprawie, a ta wciąż nie otrzymała formalnego zlecenia organizacji przewozów. – Decyzje związane z uruchomieniem regionalnych połączeń kolejowych, ich ilością oraz wyborem przewoźnika, który będzie obsługiwał kursy, są podejmowane przez organizatorów publicznego transportu zbiorowego – mówi pytany o pociągi z Łodzi do Torunia Dominik Lebda, rzecznik prasowy Polregio. Przypomina, że za organizację przewozów w tym przypadku odpowiadają urzędy marszałkowskie województw łódzkiego i kujawsko-pomorskiego.

Wciąż nie znamy założeń rozkładowych UMWKP

Dodajmy, że wciąż nie został ogłoszony zapowiadany przetarg na obsługę połączeń kolejowych na terenie województwa kujawsko-pomorskiego. Nadal nie znamy więc szczegółowych zamierzeń także tego regionu. Dopiero postępowanie powinno bowiem przynieść odpowiedź na pytanie o ofertę na trasie Kaliska Kujawskie – Toruń oraz na styku województw (Kutno – Kaliska Kujawsloe).

Obecnie na stykowym odcinku międzywojewódzkim swoje pociągi uruchamia Polregio. W przeszłości dwukrotnie dochodziło jednak do okresowego wstrzymywania obsługi trasy, bo z finansowania kursów czasowo rezygnował Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego. Kilka lat temu przewozy zlecano natomiast Arrivie.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Pasażer
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 07-08/2021
NUMER 07-08/2021
Europejska może niezbyt szybko, ale dość konsekwentnie zmierza w kierunku gospodarki przyjaznej dla środowiska i nieuzależnionej od paliw kopalnych. Oczywiście największe znaczenie mają tu zmiany w energetyce, ale i do transportu przykłada się bardzo dużą wagę. Stąd od lat realizowane są projekty promujące rozbudowę infrastruktury kolejowej czy rozwijające transport publiczny. Jednym z małych kroków prowadzących do ograniczenia emisji ma być także ograniczenie ruchu lotniczego na rzecz kolejowego – tam, gdzie jest to możliwe. Oczywiście na niektórych trasach „wystarczy” wybudować koleje dużych prędkości, ale przy większych odległościach alternatywą mają być pociągi nocne. Na razie pojawiają się pierwsze po latach nowe dalekobieżne nocne połączenia – plany są bardzo ambitne, ale czy okażą się skuteczne? 

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5