NUMER 07-08/2021
NUMER 07-08/2021
Temat numeru:
Renesans nocnych pociągów
szukaj
Śledź nas:

Kujawsko-pomorskie: Czy pociągi regionalne wrócą do Lipna i Rypina?

| Kasper Fiszer 29.07.2021 3,6k

Kujawsko-pomorskie: Czy pociągi regionalne wrócą do Lipna i Rypina?
Stacja Rypin fot. Andrzej Błaszczak, lic. CC BY-SA 4.0
Pomimo toczących się tam prac remontowych samorząd województwa kujawsko-pomorskiego nie planuje uruchamiać pociągów do Rypina jadących z kierunku Sierpca. Być może przywrócona zostanie natomiast obsługa odcinka Brodnica – Rypin. Wstępne założenia mówią także o wznowieniu połączeń z Torunia do Sierpca przez Lipno, ale na razie trudno mówić o konkretnych datach ewentualnych otwarć.
Trwają przygotowania do wznowienia ruchu pasażerskiego pomiędzy Sierpcem a Brodnicą. Od grudnia tego roku po niewykorzystywanym dotychczas fragmencie linii nr 33 ma kursować jedna para pociągów spółki PKP Intercity relacji Katowice – Gdynia przez Łódź, Płock i Grudziądz. W związku z tym zarządca infrastruktury prowadzi remont niespełna 30-kilometrowego odcinka Sierpc – Rypin. Jego część znajduje się na terenie województwa kujawsko-pomorskiego. W tym regionie administracyjnym leży też torowisko końcowego odcinka linii – z Rypina do Brodnicy.

Ruch dalekobieżny potencjalnie utrudnia ułożenie regionalnego rozkładu jazdy

– Efektem prac ma być szybszy przejazd między Płockiem a Brodnicą. Roboty mają przede wszystkim umożliwić uruchomienie pociągów dalekobieżnych na linii nr 33. To z kolei może uniemożliwić prowadzenie połączeń regionalnych w porach odpowiadających mieszkańcom – komentuje Tomasz Moraczewski, dyrektor Departamentu Transportu w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Kujawsko-Pomorskiego. Przypomnijmy, że obecne założenia rozkładowe mówią o wyłącznie jednej parze pociągów spółki PKP Intercity – połączenie ma wystartować w grudniu.

Tym niemniej odcinek z Brodnicy do Rypina (a więc nieremontowany obecnie przez PKP PLK) został ujęty w siatce połączeń regionalnych, której obsługa ma być przedmiotem postępowania przetargowego. Zamówienie ma objąć też pociągi na krzyżującej się z linią nr 33 linii nr 27 pomiędzy Toruniem a Sierpcem. Ruch został tam wstrzymany na początku pandemii koronawirusa. – Długotrwałe obostrzenia w zakresie przemieszczania ludności, wprowadzenie nauki w systemie zdalnym oraz organiczenia w handlu, gastronomii i rekreacji przełożyły się na zmniejszenie zapotrzebowania na przewozy, na niektórych odcinkach nawet o 90 proc. – tłumaczy nasz rozmówca.

Województwo obawia się rozwoju sytuacji epidemicznej

Dotychczas jednak kursów nie wznowiono. – Nasze plany przywracania połączeń musiały zostać poddane weryfikacji – przyznaje przedstawiciel UMWKP. Argumentuje on, że wciąż wprowadzane są zmiany regulacji prawnych, a poza tym możliwy jest ponowny wzrost zachorowań. Samorząd nie jest więc obecnie w stanie podać daty ponownego otwarcia połączenia, nie wiadomo też, czy stanie się to w ramach obowiązującego teraz rocznego rozkładu jazdy. Do Lipna i Skępego, a także do Rypina czy Golubia-Dobrzynia uruchomione zostały natomiast połączenia autobusowe dofinansowane z Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych. Linie obsługuje Kujawsko-Pomorski Transport Samochodowy.

Kiedy możemy spodziewać się zapowiadanego pierwotnie na kwiecień ogłoszenia przetargu, którego rozstrzygnięcie być może oznaczać będzie przywrócenie kursów z Torunia do Sierpca, a także – po wieloletniej przerwie – z Brodnicy do Rypina? Tomasz Moraczewski mówi, że region zamknął etap konsultacji z podmiotami rynku kolejowego, a obecnie finalizuje etap ekspercki przygotowań do postępowania, w ramach którego analizowane były m.in. zgłoszone w konsultacjach propozycje zmian względem pierwotnych założeń. – Ostateczny kształt siatki połączeń będący wynikiem tych prac będzie upubliczniony w formie opisu zamówienia – zapowiada dyrektor w urzędzie marszałkowskim. Sprawę wznowienia obsługi obu odcinków należy więc na razie traktować jako niepewną, a termin rozstrzygnięcia tej kwestii jest wciąż nieznany.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Pasażer
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 07-08/2021
NUMER 07-08/2021
Europejska może niezbyt szybko, ale dość konsekwentnie zmierza w kierunku gospodarki przyjaznej dla środowiska i nieuzależnionej od paliw kopalnych. Oczywiście największe znaczenie mają tu zmiany w energetyce, ale i do transportu przykłada się bardzo dużą wagę. Stąd od lat realizowane są projekty promujące rozbudowę infrastruktury kolejowej czy rozwijające transport publiczny. Jednym z małych kroków prowadzących do ograniczenia emisji ma być także ograniczenie ruchu lotniczego na rzecz kolejowego – tam, gdzie jest to możliwe. Oczywiście na niektórych trasach „wystarczy” wybudować koleje dużych prędkości, ale przy większych odległościach alternatywą mają być pociągi nocne. Na razie pojawiają się pierwsze po latach nowe dalekobieżne nocne połączenia – plany są bardzo ambitne, ale czy okażą się skuteczne? 

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5