Partnerzy serwisu:
Pasażer

"Pociągi z Łodzi do Torunia to kompetencja marszałków, a nie rządu"

Dalej Wstecz
Data publikacji:
30-06-2021
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PASAŻER
"Pociągi z Łodzi do Torunia to kompetencja marszałków, a nie rządu"
fot. Kasper FiszerPociąg do Torunia w Kutnie
Nie będzie finansowanych z budżetu państwa pociągów z Łodzi do Torunia zatrzymujących się w mniejszych miejscowościach. MI nie zleci ich obsługi PKP Intercity, bo twierdzi, że takiej potrzeby nie ujęto w krajowym planie transportowym. Propozycja marszałka województwa kujawsko-pomorskiego została więc odrzucona.

Samorząd województwa kujawsko-pomorskiego ogłosił niedawno, że w jego opinii organizacją połączeń kolejowych z Torunia do Łodzi powinien zająć się minister infrastruktury. Region złożył więc na ręce rządowego pełnomocnika ds. przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu propozycję, by to właśnie władze centralne uruchomiły dodatkowe kursy w zamian za zawieszone połączenia funkcjonujące wcześniej dzięki finansowaniu urzędów marszałkowskich. Województwo miałoby współpracować w zakresie rozkładu jazdy, taryfy i innych aspektów organizacyjnych, by można było mówić o jednolitej ofercie, na którą składałyby się także pociągi regionalne, np. w relacji Kutno – Toruń czy Włocławek – Toruń.

To regiony powinny uzupełniać ofertę dalekobieżną, a nie odwrotnie

Resort przyznał, że otrzymuje od pasażerów dużo sygnałów o potrzebie interwencji w związku z zeszłoroczną likwidacją kursów regionalnych. Poinformował też, że wysłał do urzędów marszałkowskich województw kujawsko-pomorskiego i łódzkiego pismo, w którym zwraca się z prośbą o wznowieie obsługi połączenia, które miałoby być finansowane przez marszałków. Szymon Huptyś, rzecznik prasowy Ministerstwa Infrastruktury, zaznacza przy tym, że samorządy mają zagwarantowaną konstytucyjnie samodzielność w kształtowaniu swojej polityki w zakresie transportu, a minister nie może w nią ingerować. List miał być więc jedynie rodzajem sugestii.

Oba samorządy miały odpowiedzieć, że zawieszenie przewozów wynikało z prowadzenia prac infrastrukturalnych, a Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego rzeczywiście przedstawił resortowi propozycję obsługi dotowanej z budżetu centralnego linii przez PKP Intercity. Przedstawiciel MI zwraca jednak uwagę, że minister zamawia kursy na trasach uwzględnionych w krajowym planie zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego, tzw. planie transportowym, który jest skonstruowany tak, by zapewniać optymalną siatkę połączeń dalekobieżnych. – Relacje, które nie są zamawiane przez ministra właściwego ds. transportu, ale mimo to są istotne z uwagi na potrzeby lokalnej społeczności, powinny stanowić uzupełnienie oferty ministra na poziomie regionalnym, a nie odwrotnie – ocenia rzecznik.

Odmowa jest jednoznaczna: propozycja nie ma poparcia w dokumentach strategicznych

Resort przekonuje, że podstawowym celem oferty połączeń dalekobieżnych finansowanych przez MI jest zapewnienie możliwości bezpośredniego przejazdu między głównymi węzłami komunikacyjnymi, skomunikowanie miast wojewódzkich ze stolicą i zwiększanie mobilności społecznej w skali kraju. Minister ma przy tym brać pod uwagę m.in. skalę popytu w odniesieniu do pór dnia, tygodnia i roku. – Propozycja przedstawiona przez Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego jest niezgodna z dokumentami dotyczącymi funkcjonowania połączeń regionalnych oraz międzywojewódzkich i międzynarodowych – twierdzi nasz rozmówca, wskazując m.in. na wspomniany już plan transportowy.

Resort nie deklaruje jednocześnie, ile kursów na trasie z Łodzi oraz z Kutna do Torunia planuje uruchomić w ramach kolejnego rocznego rozkładu jazdy, który wejdzie w życie w połowie grudnia. MI twierdzi, że trwa dopiero konstrukcja grafiku połączeń. – Nie jest możliwe udzielenie wiążących informacji na temat przyszłej oferty przewozowej – stwierdza jedynie Szymon Huptyś.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Zachodniopomorskie chce kupić nowy tabor

Tabor i technika

Zachodniopomorskie chce kupić nowy tabor

Roman Czubiński 23 października 2025

MPK Kraków. Kiedy kolejne zakupy tramwajowe?

Zintegrowany transport

MPK Kraków. Kiedy kolejne zakupy tramwajowe?

Jakub Rösler 13 października 2025

Zobacz również:

Nowy przystanek kolejowy pomiędzy Piłą a Bydgoszczą

Infrastruktura

Nowy przystanek kolejowy pomiędzy Piłą a Bydgoszczą

PKP PLK 29 sierpnia 2025

Stacja Nakło nad Notecią po modernizacji

Infrastruktura

Pozostałe z wątku:

Zachodniopomorskie chce kupić nowy tabor

Tabor i technika

Zachodniopomorskie chce kupić nowy tabor

Roman Czubiński 23 października 2025

MPK Kraków. Kiedy kolejne zakupy tramwajowe?

Zintegrowany transport

MPK Kraków. Kiedy kolejne zakupy tramwajowe?

Jakub Rösler 13 października 2025

Zobacz również:

Nowy przystanek kolejowy pomiędzy Piłą a Bydgoszczą

Infrastruktura

Nowy przystanek kolejowy pomiędzy Piłą a Bydgoszczą

PKP PLK 29 sierpnia 2025

Stacja Nakło nad Notecią po modernizacji

Infrastruktura

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij