NUMER 07-08/2021
NUMER 07-08/2021
Temat numeru:
Renesans nocnych pociągów
szukaj
Śledź nas:

"Pociągi z Łodzi do Torunia to kompetencja marszałków, a nie rządu"

| Kasper Fiszer 30.06.2021 2,7k

"Pociągi z Łodzi do Torunia to kompetencja marszałków, a nie rządu"
Pociąg do Torunia w Kutniefot. Kasper Fiszer
Nie będzie finansowanych z budżetu państwa pociągów z Łodzi do Torunia zatrzymujących się w mniejszych miejscowościach. MI nie zleci ich obsługi PKP Intercity, bo twierdzi, że takiej potrzeby nie ujęto w krajowym planie transportowym. Propozycja marszałka województwa kujawsko-pomorskiego została więc odrzucona.
Samorząd województwa kujawsko-pomorskiego ogłosił niedawno, że w jego opinii organizacją połączeń kolejowych z Torunia do Łodzi powinien zająć się minister infrastruktury. Region złożył więc na ręce rządowego pełnomocnika ds. przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu propozycję, by to właśnie władze centralne uruchomiły dodatkowe kursy w zamian za zawieszone połączenia funkcjonujące wcześniej dzięki finansowaniu urzędów marszałkowskich. Województwo miałoby współpracować w zakresie rozkładu jazdy, taryfy i innych aspektów organizacyjnych, by można było mówić o jednolitej ofercie, na którą składałyby się także pociągi regionalne, np. w relacji Kutno – Toruń czy Włocławek – Toruń.

To regiony powinny uzupełniać ofertę dalekobieżną, a nie odwrotnie

Resort przyznał, że otrzymuje od pasażerów dużo sygnałów o potrzebie interwencji w związku z zeszłoroczną likwidacją kursów regionalnych. Poinformował też, że wysłał do urzędów marszałkowskich województw kujawsko-pomorskiego i łódzkiego pismo, w którym zwraca się z prośbą o wznowieie obsługi połączenia, które miałoby być finansowane przez marszałków. Szymon Huptyś, rzecznik prasowy Ministerstwa Infrastruktury, zaznacza przy tym, że samorządy mają zagwarantowaną konstytucyjnie samodzielność w kształtowaniu swojej polityki w zakresie transportu, a minister nie może w nią ingerować. List miał być więc jedynie rodzajem sugestii.

Oba samorządy miały odpowiedzieć, że zawieszenie przewozów wynikało z prowadzenia prac infrastrukturalnych, a Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego rzeczywiście przedstawił resortowi propozycję obsługi dotowanej z budżetu centralnego linii przez PKP Intercity. Przedstawiciel MI zwraca jednak uwagę, że minister zamawia kursy na trasach uwzględnionych w krajowym planie zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego, tzw. planie transportowym, który jest skonstruowany tak, by zapewniać optymalną siatkę połączeń dalekobieżnych. – Relacje, które nie są zamawiane przez ministra właściwego ds. transportu, ale mimo to są istotne z uwagi na potrzeby lokalnej społeczności, powinny stanowić uzupełnienie oferty ministra na poziomie regionalnym, a nie odwrotnie – ocenia rzecznik.

Odmowa jest jednoznaczna: propozycja nie ma poparcia w dokumentach strategicznych

Resort przekonuje, że podstawowym celem oferty połączeń dalekobieżnych finansowanych przez MI jest zapewnienie możliwości bezpośredniego przejazdu między głównymi węzłami komunikacyjnymi, skomunikowanie miast wojewódzkich ze stolicą i zwiększanie mobilności społecznej w skali kraju. Minister ma przy tym brać pod uwagę m.in. skalę popytu w odniesieniu do pór dnia, tygodnia i roku. – Propozycja przedstawiona przez Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego jest niezgodna z dokumentami dotyczącymi funkcjonowania połączeń regionalnych oraz międzywojewódzkich i międzynarodowych – twierdzi nasz rozmówca, wskazując m.in. na wspomniany już plan transportowy.

Resort nie deklaruje jednocześnie, ile kursów na trasie z Łodzi oraz z Kutna do Torunia planuje uruchomić w ramach kolejnego rocznego rozkładu jazdy, który wejdzie w życie w połowie grudnia. MI twierdzi, że trwa dopiero konstrukcja grafiku połączeń. – Nie jest możliwe udzielenie wiążących informacji na temat przyszłej oferty przewozowej – stwierdza jedynie Szymon Huptyś.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Pasażer
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 07-08/2021
NUMER 07-08/2021
Europejska może niezbyt szybko, ale dość konsekwentnie zmierza w kierunku gospodarki przyjaznej dla środowiska i nieuzależnionej od paliw kopalnych. Oczywiście największe znaczenie mają tu zmiany w energetyce, ale i do transportu przykłada się bardzo dużą wagę. Stąd od lat realizowane są projekty promujące rozbudowę infrastruktury kolejowej czy rozwijające transport publiczny. Jednym z małych kroków prowadzących do ograniczenia emisji ma być także ograniczenie ruchu lotniczego na rzecz kolejowego – tam, gdzie jest to możliwe. Oczywiście na niektórych trasach „wystarczy” wybudować koleje dużych prędkości, ale przy większych odległościach alternatywą mają być pociągi nocne. Na razie pojawiają się pierwsze po latach nowe dalekobieżne nocne połączenia – plany są bardzo ambitne, ale czy okażą się skuteczne? 

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5