NUMER 11/2022
NUMER 11/2022
Temat numeru:
Przewozy intermodalne
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

Łódź – Kutno: Drugi tor na linii nr 16? Jest koncepcja

| Kasper Fiszer 08.11.2019 3,4k

Łódź – Kutno: Drugi tor na linii nr 16? Jest koncepcja
Pociąg ŁKA w Kutniefot. Kasper Fiszer
W najbliższych latach PKP PLK planują przeprowadzić remont trasy kolejowej ze Zgierza do Kutna. Być może o wiele szersze prace zostaną na niej wykonane w ramach kolejnej perspektywy budżetowej UE. Zarządca infrastruktury przygotował koncepcję dobudowy drugiego toru i podniesienia maksymalnej dopuszczalnej prędkości do 160 km/godz.
Podczas październikowego posiedzenia Wojewódzkiej Rady Dialogu Społecznego łódzki urząd marszałkowski poinformował o koncepcji budowy drugiego toru na linii kolejowej nr 16 pomiędzy Zgierzem a Kutnem. To inwestycja wyczekiwana od lat, bo fragment ten jest podstawowym szlakiem wybiegającym z aglomeracji łódzkiej w kierunku północnym. Prowadzony jest tam zarówno ruch regionalny, jak i dalekobieżny, i to w dwóch kierunkach: Torunia i Poznania. Do tego linia wykorzystywana jest w ruchu towarowym.

Jest studium wykonalności. Planowana realizacja do 2027 r.

– W ramach studium wykonalności dla projektu „Usprawnienie kolejowego połączenia Łódź – Kutno poprzez budowę linii kolejowej lub modernizację istniejących” PKP PLK przedstawiły wariant, który zakłada budowę drugiego toru od Zgierza do Kutna oraz podniesienie prędkości pociągów do 160 km/godz. – potwierdza istnienie takich planów Karol Jakubowski z Zespołu Prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych. Zaznacza przy tym, że na razie jest to jedynie koncepcja, a nie zatwierdzony projekt. Wspomniane przedsięwzięcie, ale bez wskazania konkretnego wariantu realizacyjnego, znalazło sie na wstępnej liście inwestycji do realizacji w przyszłej perspektywie finansowej UE.

– Znaczy to, że jego przeprowadzenie planowane jest na lata 2021 – 2027. Ostateczne decyzje dotyczące rozpoczęcia realizacji tego zadania są uzależnione od dalszych uzgodnień na szczeblu ministerialnym oraz konsultacji – zaznacza przy tym nasz rozmówca. Na razie nie wiemy, kiedy sprawa znajdzie swoje ostateczne rozstrzygnięcie.

Priorytet? Zwiększenie przepustowości na „wąskim gardle”

PKP PLK podkreśla, że w wyniku przeprowadzenia inwestycji istotnie zwiększyć ma się przepustowość trasy. To skutkować ma lepszym dostępem mieszkańców województwa do kolei oraz poprawą jakości transportu towarowego. – Pojawi się bowiem możliwość uruchomienia większej liczby kursów – tłumaczy Karol Jakubowski.

Odcinek linii nr 16 pomiędzy Zgierzem a Kutnem ma ok. 57 km długości. Jego znaczenie istotnie wzrosło wraz z przejęciem obsługi trasy przez Łódzką Kolej Aglomeracyjną. Po okresie stagnacji oferty liczba połączeń regionalnych znacząco wzrosła, a spora część kursów realizowana jest w relacjach wydłużonych do stacji Łódź-Widzew przez Łódź Kaliską.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej na temat:

Linia 16 (74)
(765)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej na temat:

Linia 16 (74)
(765)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 12/2022
NUMER 12/2022
Tematem grudniowego numeru są polsko-ukraińskie relacje kolejowe. Analizujemy to, co dzieje się obecnie na granicy, a także perspektywy rozwoju transportu kolejowego dla dwóch krajów. Gratką numeru jest rozmowa z byłym prezesem Kolei Ukraińskich - Wojciechem Balczunem. Sporo miejsca w numerze poświęcamy trudnej sytuacji na rynku wykonawców, wobec ciągłego braku unijnych środków na modernizację infrastrukturę i taboru.

Wiele miejsca poświęcamy efektom debat na kolejnym listopadowym Kongresie Kolejowym. Rozmawiamy też z prezydentem Poznania o przyszłości transportu w tym mieście. Niezwykle ciekawy jest tekst Michała Szymajdy, który opisał eksperyment jaki miał miejsce na jednej z polskich uczelni, gdzie studenci próbowali kupować bilety kolejowe na rozmaite relacje z Polski za granicę. Jak im poszło?

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5