Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Za mała przepustowość trasy z Kutna do Łodzi. PLK: Czekamy na finansowanie prac

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
15-02-2024
Ostatnia modyfikacja:
15-02-2024
Źródło:
RK

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Za mała przepustowość trasy z Kutna do Łodzi. PLK: Czekamy na finansowanie prac
fot. PKP PLKStacja Kutno, czerwiec 2017 r.
Przepustowość linii kolejowych prowadzących z Kutna do Łodzi stała się przyczyną nieuruchomienia bezpośredniego pociągu z Bydgoszczy do Łodzi. Na aktualne możliwości techniczne wpływa budowa łódzkiego tunelu średnicowego, ale problematyczny jest także jednotorowy charakter szlaku ze Zgierza w kierunku Kutna. Czy doczekamy się rozbudowy jednego z najważniejszych ciągów w regionie?

W grudniu zeszłego roku miał zostać uruchomiony bezpośredni pociąg regionalny z Bydgoszczy przez Toruń, Kutno i Łęczycę do Łodzi. Ostatecznie w rozkładzie jazdy pojawiły się jednak dwa oddzielne kursy kategorii Regio: z Bydgoszczy do Kutna i z Kutna do Łodzi. Przyczyną miała być niewystarczająca przepustowość jednotorowej trasy prowadzącej z Kutna do stolicy województwa, która uniemożliwiła wyjazd z Kutna kilka minut po przyjeździe do węzłowej stacji. Gdyby zdecydowano się na nierozdzielanie kursów, pasażerowie Polregio musieliby spędzić w wagonach kilkudziesięciominutowy postój.

Budowa tunelu wciąż powoduje ograniczenia

Przyczynę rezygnacji z bezprzesiadkowego kursu, którą podawał wcześniej przewoźnik, potwierdził także zarządca infrastruktury. Zwraca on jednak uwagę, że bezpośrednim powodem rozdzielenia relacji była zmniejszona przepustowość łódzkiego węzła kolejowego, a nie linii nr 16 pomiędzy Kutnem a Zgierzem, która ma charakter jednotorowy. – Jest to spowodowane budową połączenia [tunelu] średnicowego Łódź Fabryczna – Łódź Kaliska/Łódź-Żabieniec – mówi Rafał Wilgusiak z Zespołu Prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych.

Nasz rozmówca podkreśla, że zgodnie z przepisami PKP PLK poinformowały o zmianach w rozkładzie jazdy przewoźnika, a także podróżnych, zamieszczając zaktualizowany grafik na łamach Portalu Pasażera. – Mniejsza przepustowość łódzkiego węzła wynika z ruchu po jednym torze na odcinku Łódź Kaliska – Łódź-Żabieniec. Oznacza to konieczność wprowadzenia ograniczeń w ruchu pociągów na trasie Łódź Kaliska – Zgierz – Kutno – tłumaczy. W efekcie bezpośredni pociąg z Bydgoszczy do Łodzi musiałby oczekiwać w Kutnie ponad 40 min. PLK proponują pasażerom przesiadkę do odjeżdżającego z Kutna wcześniej niż pociąg Regio IC „Barbakan”, co jednak wiąże się z koniecznością zakupu osobnego biletu.

Alternatywna trasa także z odcinkiem jednotorowym

Zakończenie drążenia tunelu średnicowego nie będzie jednak oznaczać końca problemów z przepustowością trasy do Kutna. Najważniejsza linia wybiegająca z aglomeracji łódzkiej na północ ma bowiem charakter jednotorowy, co wymusza duże kompromisy w planowaniu dość intensywnego ruchu regionalnego i dalekobieżnego. Ogranicza też potencjalny rozwój oferty, który mógłby okazać się zasadny po otwarciu wspomnianego połączenia średnicowego w Łodzi. Przedstawiciel PLK przypomina, że w Krajowym Programie Kolejowym do roku 2030 ujęta została inwestycja obejmująca dobudowę drugiego toru pomiędzy Zgierzem a Kutnem. – Jest ona na liście rezerwowej. Jej realizacja będzie możliwa po zapewnieniu finansowania – dodaje. Plany są więc obecnie bardzo niekonkretne.

Aktualnie alternatywę stanowi zatem jedynie wykorzystanie ciągu przez Łowicz i Koluszki, przy czym pomiędzy Łowiczem a Skierniewicami również ma on charakter jednotorowy. – Uruchomienie alternatywnego połączenia tą trasą zależy od Polregio – zaznacza Rafał Wilgusiak. Póki co w rozkładzie pozostaną jednak dwa rozdzielone kursy Bydgoszcz – Kutno i Kutno – Łódź. Należy przy tym wskazać, że w kierunku przeciwnym od grudnia funkcjonuje bezpośredni pociąg Regio relacji Łódź Kaliska – Bydgoszcz Główna.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Autobusy do Rabki do 2025. Dawna infrastruktura rozebrana

Infrastruktura

Autobusy do Rabki do 2025. Dawna infrastruktura rozebrana

Kasper Fiszer 12 lutego 2024

Po latach modernizacji E20 Warszawa - Poznań pasażer zyska minutę

Infrastruktura

Zobacz również:

Z Bydgoszczy do Warszawy koleją najszybciej w historii

Tabor i technika

Z Bydgoszczy do Warszawy koleją najszybciej w historii

Michał Szymajda 09 listopada 2023

Po wykolejeniu TLK Chemik w Zgierzu. Zawinił zwrotniczy?

Infrastruktura

Pozostałe z wątku:

Autobusy do Rabki do 2025. Dawna infrastruktura rozebrana

Infrastruktura

Autobusy do Rabki do 2025. Dawna infrastruktura rozebrana

Kasper Fiszer 12 lutego 2024

Po latach modernizacji E20 Warszawa - Poznań pasażer zyska minutę

Infrastruktura

Zobacz również:

Z Bydgoszczy do Warszawy koleją najszybciej w historii

Tabor i technika

Z Bydgoszczy do Warszawy koleją najszybciej w historii

Michał Szymajda 09 listopada 2023

Po wykolejeniu TLK Chemik w Zgierzu. Zawinił zwrotniczy?

Infrastruktura

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5