NUMER 03/2022
NUMER 04/2022
Temat numeru:
Inwestycje infrastrukturalne
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

ŁKA podsumowała 2021 rok. Wyniki lepsze niż przed pandemią

| inf. pras., oprac. ms. 23.02.2022 1k

ŁKA podsumowała 2021 rok. Wyniki lepsze niż przed pandemią
Fot. M. Szymajda
Rok 2021 był okresem dalszego rozwoju działalności przewozowej spółki. Łódzka kolej zwiększyła liczbę połączeń oraz rozpoczęła obsługę nowych relacji – czytamy w podsumowaniu działalności łódzkiego operatora. 
Nowe przystanki na terenie Łodzi (Łódź Andrzejów Szosa, Łódź Radogoszcz Wschód, Łódź Warszawska, Łódź Retkinia) polepszyły możliwości dojazdu mieszkańców osiedli do centrum miasta. Rozbudowana została oferta przewozowa na linii Łódź – Radomsko przez Piotrków Trybunalski. Wraz z wejściem w życie nowego rozkładu jazdy 2021/2022 spółka wprowadziła także nowe połączenia z Łodzi do Włocławka, Poznania i Radomia.

ŁKA obsługiwała w 2021 roku 153 przystanki w województwach: łódzkim, mazowieckim i wielkopolskim. Z przejazdów skorzystało 6,04 mln pasażerów, co w porównaniu z rokiem 2020 stanowi wynik lepszy o 1,39 mln osób, natomiast w porównaniu do 2019, to wzrost o 35 tys. podróżnych.



Integracja taryfowa kluczem do sukcesu

Jak podkreśla przewoźnik, od rozpoczęcia działalności, szczególną rolę w funkcjonowaniu ŁKA odgrywa integracja taryfowa i rozkładowa z innymi uczestnikami transportu zbiorowego. Spółka, na przestrzeni lat, wprowadziła na skalę niestosowaną dotąd w kraju integrację różnych środków transportu.

W związku z rozwojem oferty „Bilet zintegrowany ŁKA + PKS” Spółka zaczęła obsługę nowych punktów styku w Piotrkowie Trybunalskim i Radomsku, które zostały wprowadzone do oferty w grudniu 2020 r. Kontynuowano współpracę z władzami samorządowymi Tomaszowa Mazowieckiego i Piotrkowa Trybunalskiego – przez cały rok obowiązywała oferta umożliwiająca bezpłatną komunikację miejską dla pasażerów ŁKA oraz zniżki na zakup biletów przewoźnika dla posiadaczy kart mieszkańca.

Wraz z wejściem w życie nowego rozkładu jazdy 2021/2022, ze względu na liczne prace modernizacyjne na terenie Łódzkiego Węzła Kolejowego, wprowadzono honorowanie biletów na przejazdy pociągami Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej w pociągach PKP Intercity na terenie Łodzi oraz na liniach ograniczonych stacjami Pabianice, Ozorków oraz Koluszki.

W 2021 r. zgodnie z realizowaną strategią produktową wprowadzone zostały oferty specjalne i promocyjne, m.in. „Dzień Bez Samochodu”, „Dzień Dziecka z ŁKA”, „Studencki za ZETA”. W sezonie turystycznym Spółka wdrożyła oferty: „ŁKA na Skierniewickie Święto Kwiatów, Owoców i Warzyw”, „ŁKA na Dożynki w Rogowie”, „Powrót gratis z Open Hair Festival”, „ŁKA w Drzewicy”, „ŁKA + Kolej Wąskotorowa”, czy „Parowozownia Skierniewice”. Dzięki nim pasażerowie udający się do tych miejsc pociągami łódzkiej kolei mogli podróżować taniej.

Od 12 grudnia 2021 r. ŁKA wprowadziła „Taryfę województwa łódzkiego”. Dzięki ofercie ceny biletów łódzkiej kolei dla podróżujących po obszarze naszego województwa pozostały na niezmienionym poziomie. Taryfa objęła także ceny biletów na połączenia ŁKA Sprinter Łódź – Warszawa.

Inwestycje w tabor i zaplecze

Pierwszy wydłużony o jeden człon Flirt3 wyjechał na trasy województwa łódzkiego 15 listopada 2021 r. Łódzka Kolej Aglomeracyjna posiada 20 pojazdów typu Flirt, z czego 10 zostało przeznaczonych do rozbudowy o trzeci, dodatkowy człon. Do końca 2021 r. roku Spółka odebrała od producenta 3 takie składy. Rozbudowa pozostałych odbywa się sukcesywnie – docelowo do końca czerwca 2022 r.

Dzięki inwestycji liczba miejsc siedzących w pociągu zwiększyła się ze 120 do 186. Długość dodatkowego przedziału pasażerskiego wynosi 17,5 metra, a całego rozbudowanego pojazdu 63,2 metra. W członie znajduje się 66 miejsc siedzących i dwie pary drzwi (po jednej na stronę). W ramach umowy producent pociągu – firma Stadler – zobowiązała się także do utrzymania pociągów do 2029 r.

Rozbudowa pojazdów Flirt3 to projekt innowacyjny w skali Polski i Europy. Inwestycja ta, realizowana w ramach projektu „Budowa Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej Etap III”, została dofinansowana z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Łódzkiego.

Nowe hybrydy

W dniu 6 kwietnia 2021 r. został rozstrzygnięty przetarg na dostawę 3 dwunapędowych zespołów trakcyjnych wraz ze świadczeniem usług ich utrzymania w ramach projektu „Budowa Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej Etap IV”. Pociągi dostarczy nowosądecki Newag. ŁKA skorzystała z prawa opcji, dzięki któremu Spółka mogła zamówić dodatkowe 2 pociągi. Pojazdy trafią do łódzkiej kolei już w I połowie 2022 r.

Po zakupie hybryd ŁKA uruchomi połączenia pasażerskie na liniach kolejowych, które nie są zelektryfikowane: nr 25 – relacji Łódź/Zgierz – Tomaszów Maz. – Opoczno oraz nr 53 – relacji Łódź/Zgierz – Tomaszów Mazowiecki – Spała. I tak z Łodzi do Tomaszowa Mazowieckiego będzie kursowało 36 pociągów, z Łodzi do Opoczna pojedzie 20 składów, a z Łodzi do Spały pojadą 4 weekendowe pociągi.

29 listopada 2021 r. została też zawarta umowa na zaprojektowanie oraz budowę małej instalacji fotowoltaicznej o mocy 250 kW na terenie bocznicy kolejowej Zaplecze Techniczne Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej w Łodzi. Termin realizacji to 28 kwietnia 2022 r. Inwestycja pozwoli na produkcję zielonej energii nietrakcyjnej na potrzeby ZT.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Biznes
PARTNERZY DZIAŁU


Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 04/2022
NUMER 04/2022
Wojna w Ukrainie siłą rzeczy powraca i w tym numerze. Tym razem przyglądamy się jej wpływowi na bieżącą sytuację na krajowym rynku budowlanym oraz perspektywie dla inwestycji kolejowych – oprócz wszystkich tragicznych skutków rosyjskiej inwazji mamy bowiem jeszcze na głowie brak zatwierdzenia dla środków z KPO, który skutecznie powstrzymuje inwestycje w branży. Staramy się też spojrzeć dalej i poszukać odpowiedzi na pytanie, jak pandemia oraz konflikt wpłyną na rolę kolei w świecie, który chce coraz mniej polegać na paliwach kopalnych. W numerze sporo uwagi poświęcamy także projektowi Kolej Plus oraz kwestiom mobilności miejskiej. 

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5