NUMER 11/2022
NUMER 11/2022
Temat numeru:
Przewozy intermodalne
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

ŁKA miała być początkowo spółką taborową

| Kasper Fiszer 25.05.2018 2,1k

ŁKA miała być początkowo spółką taborową
Pociąg Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnejfot. Kasper Fiszer
Samorząd województwa łódzkiego podsumował krótko dotychczasową działalność własnej spółki przewozowej. Powołanie Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej – choć było decyzją podjętą w warunkach dużej niepewności – zakończyło się w opinii władz regionu sukcesem, którego wyrazem są dobre wyniki przewozowe.
– Na początku planowaliśmy Łódzką Kolej Aglomeracyjną jako spółkę taborową. Chcieliśmy iść w układ „europejski”: jako organizator mielibyśmy tabor i szukalibyśmy jak najtańszych operatorów – mówiła niedawno na Uniwersytecie Łódzkim Teresa Woźniak, dyrektor w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Łódzkiego. Ostateczny kształt przedsiębiorstwa miał być wynikiem warunków przyznawania dotacji unijnych, z których skorzystało województwo, by zakupić m.in. 20 jednostek Stadler Flirt.

Zakup taboru rozwiązaniem lepszym niż modernizacja starego

Teresa Woźniak podkreślała, że koncepcja stworzenia ŁKA powstawała w czasach niepewności, gdy prawdopodobna wydawała się likwidacja Przewozów Regionalnych. W jej opinii ostatecznie osiągnięto jednak – pomimo konieczności szybkiej zmiany koncepcji formalnej i reagowania na ówczesne problemy rynku – znaczący sukces. – Z perspektywy czasu powiedziałabym, że najważniejsze jest zdanie pasażera. A pasażerowie, kupując bilety, opowiedzieli się za tą spółką – podkreślała uczestniczka konferencji „Konsument na rynku kolejowych przewozów pasażerskich”.

Wskazywała też, że właściwa okazała się koncepcja oparcia floty przewoźnika o jednostki fabrycznie nowe. – Pasażer takiego taboru oczekuje. Początkowo próbowaliśmy modernizować tabor [mowa tu o jednostkach EN57 eksploatowanych przez Przewozy Regionalne], ale okazało się, że podróżny chce podróżować m.in. z Wi-Fi, z klimatyzacją, z zamkniętym obiegiem [w toaletach] – stwierdziła (choć zmodernizowane EN57 są wyposażone w te udogodnienia). Jej zdaniem jakość taboru bywa nawet ważniejsza od czasu przejazdu.

Dzięki ŁKA łatwiej było zintegrować kolej z komunikacją miejską

– Mieliśmy badanie ankietowe, [z którego wynikało, że] pasażer skłonny jest pojechać 10 minut dłużej [w bardziej komfortowych warunkach] – opisywała. Stwierdziła też, że powołanie własnego przewoźnika ułatwiło integrację taryfową z innymi środkami transportu. – Wprowadziliśmy Wspólny Bilet Aglomeracyjny z miastami, które są na trasie – opisywała. – Oczywiście napotkaliśmy na szereg problemów, m.in. związanych z wysokością ulg ustawowych. Tu trudność związana jest z tym, że jeśli się chce naprawdę zintegrować ofertę, można nie mieć dopłaty do biletów kolejowych [rekompensaty budżetowej do biletów ulgowych] – wskazywała.

– Krok po kroku doszliśmy do tego, że mając dwóch przewoźników, wprowadziliśmy na swoim terenie wzajemne honorowanie biletów – podsumowała dotychczasowe działania przedstawicielka UMWŁ. – Pasażer nie musi się więc zastanawiać, czy jedzie pociągiem PR, czy ŁKA. Jedyne, co musi mieć, to bilet na tę trasę – tłumaczyła. Na koniec swojego wystąpienia podkreśliła, że ułatwieniem w poprawie stanu komunikacji kolejowej była możliwość podejmowania decyzji przy współpracy z przewoźnikiem działającym na miejscu bez konieczności dodatkowych uzgodnień w tym zakresie.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Łódzkie (1796)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Biznes
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Łódzkie (1796)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 11/2022
NUMER 11/2022
Najnowszy numer miesięcznika „Rynek Kolejowy” dedykowany jest wyzwaniom, które stawia przed branżą zmiana otaczającej nas rzeczywistości… wcale zresztą nie pierwsza w ostatnich latach. Oprócz tego jak zwykle zapraszamy do lektury ciekawych wywiadów z samą czołówką producentów taboru i wykonawców infrastruktury. Nie brakuje również aktualności, takich jak rozbudowa portów, powrót pociągów na Litwę czy sytuacji transportu miejskiego.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5