NUMER 08-09/2020
NUMER 08-09/2020
Temat numeru:
IV pakiet kolejowy
szukaj
Śledź nas:

Litwa odbuduje kolej do Grodna i Druskiennik?

| Jakub Madrjas 26.08.2020 33

Litwa odbuduje kolej do Grodna i Druskiennik?
stacja Marcinkańce Fot. Watas, GFDL
Litwa odbuduje kolej do Grodna i Druskiennik?
Litwa odbuduje kolej do Grodna i Druskiennik?
Litwa odbuduje kolej do Grodna i Druskiennik?
Ministerstwo Transportu Litwy proponuje odbudowę linii kolejowych do granicy z Białorusią oraz do uzdrowiska Druskienniki. Umożliwiłoby to reaktywację ciągu transportowego Grodno – Wilno.
Najkrótsza droga kolejowa z Warszawy do Wilna prowadzi śladem dawnej Kolei Warszawsko-Petersburskiej przez Grodno. To łącznie 387 kilometrów – dużo mniej, niż prowadzoną dookoła Białorusi linią Rail Baltica. W Grodnie zaczyna się szerokotorowa część linii, prowadząca do granicy z Litwą. Jednak nie dalej – na początku XXI wieku po stronie Litewskiej linię zlikwidowano. Kolej utraciło też położone kilkanaście kilometrów dalej duże miasto uzdrowiskowe Druskienniki. Obecnie stacją końcową są położone kilkanaście kilometrów od granicy Marcinkańce (lt. Marcinkonys), skąd można dojechać do Wilna trzy razy na dobę.

Litewskie Ministerstwo Transportu proponuje teraz przywrócenie komunikacji kolejowej do Grodna i Druskiennik. Pomysł nie jest nowy – analizowano go na również 10 lat temu. Jak informuje ministerstwo, po odbudowie linii kolejowych Marcinkańce –Druskienniki–granica państwowa z Białorusią, mieszkańcy naszego Litwy i zagraniczni turyści zyskają szereg interesujących połączeń w relacjach: Wilno–Druskienniki, Wilno–Grodno, Druskienniki–Grodno czy Orany–Druskienniki. Ministerstwo podkreśla, że zmniejszyłoby to liczbę pojazdów na drogach i pozytywnie wpłynęło na zmniejszenie emisji zanieczyszczeń i liczby wypadków.

Według litewskich mediów, możliwe są trzy warianty takiej inwestycji. Pierwszym jest odbudowa linii w pierwotnym układzie, w którym do Druskiennik prowadzi odnoga z miejscowości Porzecze na Białorusi. Na zdjęciach satelitarnych widoczny jest pas dawnej linii kolejowej Porzecze – Druskienniki, więc inwestycja byłaby prawdopodobnie stosunkowo prosta; jednak ten układ wydaje się najmniej korzystny pod kątem przewozów pasażerskich. Alternatywą jest budowa bezpośredniej linii Marcinkańce – Druskienniki na Litwie oraz odbudowa linii do granicy z Białorusią – z Druskiennik lub z Marcinkańców. Według ministerstwa, projekt mógłby zostać zrealizowany w ciągu czterech lat. Koszty szacuje się na 20 mln euro. 

Ministerstwo przewiduje, że czas przejazdu do Wilna z Druskiennik mógłby wynieść około godziny, a po realizacji prac przewozy mogłyby wzrosnąć do około 180 tys. pasażerów rocznie. Ciekawe są perspektywy rozwoju ruchu towarowego, którego potencjał szacowany jest na 1,5 mln ton rocznie. Rozbudowę planuje m.in. fabryka nawozów towarowych w Grodnie, która chciałaby eksportować produkty do Polski. Litwini zastanawiają się też nad przewozem surowców dla przemysłu spożywczego z Białorusi.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 08-09/2020
NUMER 08-09/2020
W najnowszym raporcie przyglądamysię bieżącej sytuacji związanej z otwartym dostępem do torów, prezentujemy uwagi Railway Business Forum do projektu nowelizacji ustawy o transporcie kolejowym. Były minister transportu, Tadeusz Syryjczyk, zastanawia się, czy IV pakiet kolejowy wprowadzi rewolucję na kolei, czy jednak będzie tylko zalążkiem umiarkowanych zmian.

Jak zawsze zachęcamy do czytania rozmów z osobami na co dzień związanymi ze środowiskiem kolejowym. Tym razem na nasze pytania odpowiadają – Artur Martyniuk, prezes Polregio, Cezary Mączka, członek zarządu i dyrektor zarządzania zasobami ludzkimi w Budimeksie, oraz Thomas Gratez, odpowiedzialny za szybką kolej w Siemens Mobility.

 Zachęcamy również do sięgnięcia do pozostałych artykułów, w tym m.in. tekstu Pawła Rydzyńskiego o pociągach nocnych, artykułu Witolda Urbanowicza podsumowującego status tramwaju na warszawski Gocław, czy materiału Kaspra Fiszera o potrzebie rozwoju połączeń kolejowych z Wielunia.

W dziale historia Włodzimierz Winek wprowadzi czytelników w tematykę pierwszych autobusów kolejowych.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5