PKP PLK przygotowują się do wyłączenia ze swoich struktur linii nr 294 do Głubczyc. Zarządca tłumaczy, że od lat nie prowadzi się tam ruchu kolejowego, a ani lokalne samorządy, ani przewoźnicy nie mają konkretnych planów wykorzystania nieczynnego toru. Ruch pasażerski zlikwidowano tam w 2000 roku.
PKP Polskie Linie Kolejowe chcą wszcząć procedurę wyłączenia ze swoich struktur 15-kilometrowej linii nr 294 prowadzącej z Racławic Śląskich do powiatowych Głubczyc. Linia jest obecnie nieczynna. Choć deklaracje zainteresowania podopolską trasą ze strony lokalnych samorządów pojawiają się od lat, do dziś plany przejęcia torów nie zostały skonkretyzowane. Decyzja zarządcy infrastruktury może więc oznaczać fizyczną likwidację otwartej w 1876 roku linii.
– Na etapie wstępnym są działania zmierzające do wszczęcia procedury o wyłączenie tej linii z zarządu spółki PKP Polskie Linie Kolejowe i w dalszej perspektywie jej likwidacji – potwierdził „Rynkowi Kolejowemu” Mirosław Siemieniec, rzecznik prasowy PLK. Póki co trudno mówić o dacie ewentualnej rozbiórki torowiska.
Zainteresowanie samorządu nie doprowadziło do konkretnych propozycji
Zarządzająca infrastrukturą spółka tłumaczy swoje działania brakiem perspektyw wykorzystania połączenia w przyszłości. – Od 10 lat na linii nr 294 nie ma prowadzonego ruchu kolejowego – przypomina Mirosław Siemieniec. – Zainteresowanie samorządów lokalnych i przewoźników ewentualnym przejęciem nieczynnej trasy Racławice Śląskie – Głubczyce jest nikłe, nie ma w tej sprawie konkretnych propozycji – mówi przedstawiciel PLK.
Nigdy nie zostały bowiem ostatecznie skonkretyzowane plany zagospodarowania trasy przez powiat głubczycki. W 2012 roku ówczesny (i obecny) starosta głubczycki Józef Kozina deklarował na łamach „Nowej Trybuny Opolskiej", że powiat chce doprowadzić do wznowienia ruchu towarowego w związku z trudnościami w wywozie płodów rolnych. Rok później samorząd debatował nad propozycją przejęcia trasy, jaką złożył opolski Zakład Linii Kolejowych, ale do wiążących rozmów nie doszło.
Piętnaście lat bez pociągów osobowych
Mirosław Siemieniec zaznacza, że likwidacja linii nie jest jeszcze przesądzona, ale by do niej nie doszło, konieczne jest zaangażowanie się w sprawę lokalnych władz. – Procedura wyłączenia linii i dalej możliwość wszczęcia procedury likwidacji zależy od zainteresowania np. samorządu przejęciem linii. Jeśli pojawią się propozycje przejęcia trasy, takie opcje będą rozważane – deklaruje. – Procedura wyłączenia odbywa się przy uwzględnieniu zamierzeń przewoźników oraz opinii samorządu – zaznacza.
Ruch pasażerski w ciągu Racławice Śląskie – Głubczyce – Baborów – Racibórz ustał w kwietniu 2000 roku i został zlikwidowany w ramach dużej fali cięć połączeń regionalnych przez ówczesne PKP. Do końca istnienia połączenia uruchamiano tam stosunkowo dużą liczbę pociągów. Ostatni rozkład wprowadzony w maju 1999 roku zakładał osiem par kursów w dni robocze i sześć w soboty i niedziele. Pokonanie 15-kilometrowego odcinka do Głubczyc zajmowało 19 minut, a całej 54-kilometrowej trasy – niecałe półtorej godziny. Kilka lat później wstrzymany został także ruch towarów.