Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Gmina Głogówek zainteresowana linią do Głubczyc

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
20-06-2015
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Kasper Fiszer, Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Gmina Głogówek zainteresowana linią do Głubczyc
Czy linia nr 294 zostanie rozebrana? Los niewykorzystywanego szlaku z Racławic Śląskich do Głubczyc nie jest przesądzony, bo przejęciem trasy zainteresowana jest gmina Głogówek. Wciąż nie ma jednak żadnych konkretów dotyczących możliwości wykorzystania torów w przyszłości, samorząd nie podaje też jakichkolwiek terminów ewentualnego przekazania trasy czy choćby rozpoczęcia odpowiedniej procedury.

W maju PKP PLK poinformowała o zamiarze wyłączenia ze swoich struktur linii nr 294 z Racławic Śląskich do Głubczyc. Jeśli zarządca infrastruktury podjąłby taką decyzję, mogłoby to oznaczać fizyczną likwidację nieczynnej od piętnastu lat podopolskiej trasy. – Zainteresowanie samorządów lokalnych i przewoźników ewentualnym przejęciem trasy jest nikłe, nie ma w tej sprawie konkretnych propozycji – argumentował wówczas Mirosław Siemieniec, rzecznik prasowy PKP Polskich Linii Kolejowych.

Zaistniała jednak szansa ocalenia linii, choć nie są na razie znane żadne szczegóły dotyczące roli, jaką mogłaby ona pełnić po zmianach właścicielskich. Przejęcie zarządu nad infrastrukturą wstępnie rozważa bowiem gmina Głogówek, przez teren której prowadzi początkowy fragment trasy do Głubczyc.

Ocaleje cała linia, czy jedynie krótki odcinek?

 – Nasza gmina jest w trakcie ustalenia warunków przejęcia przedmiotowej trasy – potwierdza w krótkim komunikacie przesłanym „Rynkowi Kolejowemu” Andrzej Kałamarz, burmistrz Głogówka. – Nie mamy jeszcze określonego terminu przejęcia ani rozpoczęcia procedury przekazania – zaznacza jednak.

Na terenie gminy znajdują się zaledwie dwa z piętnastu kilometrów nieczynnych torów. Samorząd nie podjął jeszcze decyzji, jak długim fragmentem linii mógłby być zainteresowany. – Długość przejmowanej trasy i sposób jej zagospodarowania będziemy uzgadniać po ustaleniu wstępnych warunków – zapowiada Andrzej Kałamarz. Trudno jednak spodziewać się, by lokalny samorząd chciał przeznaczyć trasę do obsługi codziennych, rozkładowych pociągów pasażerskich. By przywrócić możliwość przejazdu z rozsądnymi prędkościami, należałoby bowiem wykonać gruntowny remont torów, które leżą głównie na terenie sąsiedniej gminy Głubczyce.

Część infrastruktury objęta opieką konserwatorską

Pewną formą ochrony uznawanej za mającą duże walory historyczne trasy przed jej całkowitą likwidacją są obok planów samorządu z Głogówka także wpisy do spisów zabytków różnego szczebla. W 2013 roku w rejestrze zabytków ujęto dworzec kolejowy w Głubczycach. – Do ewidencji zabytków wpisane są także wiadukty i most – wskazuje burmistrz Głogówka (chodzi tu o okazały most na Osobłodze w Racławicach Śląskich). Na liście tworzonej przez Wojewódzki Urząd Ochrony Zabytków w Opolu znajdziemy także budynek ekspedycji kolejowej w Głubczycach.

W czasie planowej eksploatacji w ruchu pasażerskim linia stanowiła fragment ciągu Racławice – Głubczyce – Baborów – Racibórz. Pociągi towarowe przestały docierać do Głubczyc przed około dziesięcioma laty.

Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Czy linię kolejową do Góry można było tak po prostu zlikwidować?

Infrastruktura

Czy linię kolejową do Góry można było tak po prostu zlikwidować?

Jakub Rösler, Jakub Madrjas 27 lipca 2022

Trwa wykluczenie transportowe Gorzowa

Pasażer

Trwa wykluczenie transportowe Gorzowa

Jakub Rösler 09 października 2021

Linia Racławice Śl. – Głubczyce do likwidacji?

Infrastruktura

Linia Racławice Śl. – Głubczyce do likwidacji?

Kasper Fiszer, Rynek Kolejowy 13 maja 2015

Zobacz również:

Czy linię kolejową do Góry można było tak po prostu zlikwidować?

Infrastruktura

Czy linię kolejową do Góry można było tak po prostu zlikwidować?

Jakub Rösler, Jakub Madrjas 27 lipca 2022

Trwa wykluczenie transportowe Gorzowa

Pasażer

Trwa wykluczenie transportowe Gorzowa

Jakub Rösler 09 października 2021

Linia Racławice Śl. – Głubczyce do likwidacji?

Infrastruktura

Linia Racławice Śl. – Głubczyce do likwidacji?

Kasper Fiszer, Rynek Kolejowy 13 maja 2015

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5