Czy linia nr 294 zostanie rozebrana? Los niewykorzystywanego szlaku z Racławic Śląskich do Głubczyc nie jest przesądzony, bo przejęciem trasy zainteresowana jest gmina Głogówek. Wciąż nie ma jednak żadnych konkretów dotyczących możliwości wykorzystania torów w przyszłości, samorząd nie podaje też jakichkolwiek terminów ewentualnego przekazania trasy czy choćby rozpoczęcia odpowiedniej procedury.
W maju PKP PLK poinformowała o zamiarze wyłączenia ze swoich struktur linii nr 294 z Racławic Śląskich do Głubczyc. Jeśli zarządca infrastruktury podjąłby taką decyzję, mogłoby to oznaczać fizyczną likwidację nieczynnej od piętnastu lat podopolskiej trasy. – Zainteresowanie samorządów lokalnych i przewoźników ewentualnym przejęciem trasy jest nikłe, nie ma w tej sprawie konkretnych propozycji – argumentował wówczas Mirosław Siemieniec, rzecznik prasowy PKP Polskich Linii Kolejowych.
Zaistniała jednak szansa ocalenia linii, choć nie są na razie znane żadne szczegóły dotyczące roli, jaką mogłaby ona pełnić po zmianach właścicielskich. Przejęcie zarządu nad infrastrukturą wstępnie rozważa bowiem gmina Głogówek, przez teren której prowadzi początkowy fragment trasy do Głubczyc.
Ocaleje cała linia, czy jedynie krótki odcinek?
– Nasza gmina jest w trakcie ustalenia warunków przejęcia przedmiotowej trasy – potwierdza w krótkim komunikacie przesłanym „Rynkowi Kolejowemu” Andrzej Kałamarz, burmistrz Głogówka. – Nie mamy jeszcze określonego terminu przejęcia ani rozpoczęcia procedury przekazania – zaznacza jednak.
Na terenie gminy znajdują się zaledwie dwa z piętnastu kilometrów nieczynnych torów. Samorząd nie podjął jeszcze decyzji, jak długim fragmentem linii mógłby być zainteresowany. – Długość przejmowanej trasy i sposób jej zagospodarowania będziemy uzgadniać po ustaleniu wstępnych warunków – zapowiada Andrzej Kałamarz. Trudno jednak spodziewać się, by lokalny samorząd chciał przeznaczyć trasę do obsługi codziennych, rozkładowych pociągów pasażerskich. By przywrócić możliwość przejazdu z rozsądnymi prędkościami, należałoby bowiem wykonać gruntowny remont torów, które leżą głównie na terenie sąsiedniej gminy Głubczyce.
Część infrastruktury objęta opieką konserwatorską
Pewną formą ochrony uznawanej za mającą duże walory historyczne trasy przed jej całkowitą likwidacją są obok planów samorządu z Głogówka także wpisy do spisów zabytków różnego szczebla. W 2013 roku w rejestrze zabytków ujęto dworzec kolejowy w Głubczycach. – Do ewidencji zabytków wpisane są także wiadukty i most – wskazuje burmistrz Głogówka (chodzi tu o okazały most na Osobłodze w Racławicach Śląskich). Na liście tworzonej przez Wojewódzki Urząd Ochrony Zabytków w Opolu znajdziemy także budynek ekspedycji kolejowej w Głubczycach.
W czasie planowej eksploatacji w ruchu pasażerskim linia stanowiła fragment ciągu Racławice – Głubczyce – Baborów – Racibórz. Pociągi towarowe przestały docierać do Głubczyc przed około dziesięcioma laty.