Jak informuje „Gazeta Wyborcza”, spółka PKP SA wycofuje się z planów likwidacji linii kolejowej prowadzącej przez Beskidy - z Chabówki do Nowego Sącza. O linię walczyły lokalne samorządy oraz m.in. Nowosądeckie Stowarzyszenie Miłośników Kolei.
Na początku kwietnia ze wstępnie planowanych do czasowego wyłączenia 90 odcinków spółka PKP PLK przywróciła 49 o długości ponad 1100 km. Nie było wśród nich linii Nowy Sącz - Chabówka. W dalszym ciągu planowane było się wyłączenie jej z eksploatacji w grudniu 2013 roku.
Przeciwko tej decyzji protestowały lokalne władze oraz miłośnicy kolei. „ Jeszcze pod koniec maja sejmik Małopolski apelował do ministra Sławomira Nowaka o zmianę decyzji w tej sprawie. I resort wycofał się z planów likwidacji. Na początku czerwca wiceminister transportu Andrzej Massel wystąpił do Polskich Linii Kolejowych - spółki należącej do Polskich Kolei Państwowych, która odpowiada za tory - o zaprzestanie działań zmierzających do wyłączenia z eksploatacji linii kolejowej z Chabówki do Nowego Sącza” – podaje „Gazeta Wyborcza”.
- To bardzo dobra wiadomość dla regionu. Bo ta linia może napędzać rozwój turystyki w Małopolsce – informuje „Gazetę Wyborczą” Kazimierz Czekaj, szef sejmikowej komisji budżetu, autor rezolucji radnych Małopolski w sprawie ocalenia tej linii kolejowego.
Więcej
2013-06-12 11:43:03 Autor: Szymon Komusinski
---.arcelorlogistics.com
Uff! Tylko ciekawe na jak dlugo? Ruchu pasazerskiego nie ma od prawie dziesieciu lat, towarowy miedzy N. Saczem a Limanowa dogorywa, tory w stanie tragicznym... Jesli nie ruszy budowa linii "piekielnej" albo znow nie podmyje torow pod Tuchowem, to czarno to widze...
O kolejach w Polsce i Beneluksie: railwayparadise.blox.pl
2013-06-12 11:57:57 Autor: Raszczypacha
---.dynamic.gprs.plus.pl
Wiadomość od tygodnia krąży po sieci, faktycznie to dobra wiadomość.
Przy okazji jak mantrę powtórzę po raz nie wiem który - cieszcie się z Waszego kawałeczka kolei transwersalnej bo tylko tyle z niej zostanie - Żywiec-Sucha Beskidzka niestety idzie do uwalenia od grudnia, PLK odrzuciła wniosek PR o wytrasowanie IR Giewont od grudnia...
Zagórz-Łupków - out
Zagórz-Ustrzyki - out....
Kolej Transwersalna - Bye bye :(((
2013-06-12 12:04:02 Autor: G o r a l
---.neoplus.adsl.tpnet.pl
@ Raszczypacha
No właśnie, uwaliła. A twierdzili, że rzekomo to "przewoźnicy nie wyrażali zainteresowania prowadzenia ruchu" po linii Żywiec-Sucha...
2013-06-12 12:04:34 Autor: wdr
---.emea.ibm.com
wdr @Raszczypacha
wiesz jaka podstawa prawna jest podana przez PLK do odmowy trasowania IR Giewont przez Żywiec? masz może kopię decyzji odmownej?
2013-06-12 12:04:42 Autor: Szymon Komusinski
---.arcelorlogistics.com
@Raszczypacha:
No, zostaje jeszcze Sucha - Rabka i Jaslo Biecz (plus Stroze - Biecz na towarach).
Wydaje mi sie, ze PLK zgodzila sie laskawie na nieuwalanie Ch. - N.S. bo utrzymanie tej linii nic ich po prostu nie kosztuje. Tory zarastaja (ale sa przejezdne), rogatki uruchamiane od wielkiego dzwona jak turystyczny pojedzie, sygalizacja nieczynna. A na Sucha - Zywiec, gdyby utrzymac Giewonta, to musieliby, biedacy, uruchamiac rogatki i pilnowac zeby ktos trakcji nie buchnal.
O kolei w Poslce i Beneluksie: railwayparadise.blox.pl
2013-06-12 12:18:44 Autor: Tomek Janiszewski
---.ip.netia.com.pl
Co z tego że nie uwalą linii, skoro zimą znów ułożą betonowe płyty na torach stacyjnych w Kasinie Wielkiej aby blachosmrody narciarzy miały gdzie parkowac, zamiast uruchomić pociąg z Chabówki, skomunikowany z kiblami i TLKami do Zakopca?
2013-06-12 12:25:42 Autor: Raszczypacha
---.dynamic.gprs.plus.pl
@wdr
Niestety, tak głęboko nie udało mi się dokopać, za słabe znajomości...
@Szymon Komusiński
Fakt, zapomniałem o odcinkach, które podałeś.
2013-06-12 12:32:24 Autor: Raszczypacha
---.dynamic.gprs.plus.pl
Redakcja RK przegapiła bodajże, a konkurencja nie śpi ;)
http://www.rynek-kolejowy.pl/aktualnosci/14159/Ostatni-sezon-dla-Giewonta.html
2013-06-12 13:40:28 Autor: .Piotr
---.imir.agh.edu.pl
Kurier napisał tak:
"- W rozkładzie 2013/2014 założyliśmy kursowanie "Giewonta" w takiej relacji i w takich terminach jak dotychczas – mówi Michał Stilger z biura prasowego przewoźnika. - W kwietniu złożyliśmy wnioski do zarządcy infrastruktury o przydzielenie tras, ale nie zostały one przyjęte – dodaje."
No. Teraz czas na wygrzebanie decyzji PLK z uzasadnieniem i podstawą prawną. Redakcjo - do dzieła!
2013-06-12 15:13:40 Autor: Janko
---.telico.pl
każdy może zwrócić się do PLK o informację publiczną w tej sprawie.
2013-06-12 16:31:01 Autor: blue
---.dynamic.gprs.plus.pl
A tego do ch...ry nie rozumiem , jak można taką linie likwidować , mieszkam w Zywcu i widzę co jest ta linia jest potrzebna z ŻYWCA nie da się nigdzie ruszyć poza kierunkiem Katowice ,Co za głupek kasuję tą linie !! to najszybszy dojazd ze śląska do zakopanego , Nowego Targu , Nowego Śacza , ja my mamy dojechać w te miejsca??
Do Krakowa nie da się bo trzeba na około na Bielsko do Zakopanego nie da się bo by jechać TLK trzeba jechać w kierunku Katowic i nadkładać drogi bo pociągi jadą Przez Kraków , Najszybszy jest Giewont Przez Bielsko-B. Zywiec , Sucha Beskidzka .
czemu likwiduje się linię kolejową ktora łaczy ślask z małopolska , tendy można puścić śmiał pociagi do Rzeszowa lub Lublina .
Widać PLK nie myśli!!!!
2013-06-12 17:07:11 Autor: PDF
---.internetia.net.pl
W odpowiedzi na post blue:
"A tego do ch...ry nie rozumiem , jak można taką linie likwidować , mieszkam w Zywcu i widzę co jest ta linia jest potrzebna z ŻYWCA nie da się nigdzie ruszyć poza kierunkiem Katowice ,Co za głupek kasuję tą linie !! to najszybszy dojazd ze śląska do zakopanego , Nowego Targu , Nowego Śacza , ja my mamy dojechać w te miejsca??
Do Krakowa nie da się bo trzeba na około na Bielsko do Zakopanego nie da się bo by jechać TLK trzeba jechać w kierunku Katowic i nadkładać drogi bo pociągi jadą Przez Kraków , Najszybszy jest Giewont Przez Bielsko-B. Zywiec , Sucha Beskidzka .
czemu likwiduje się linię kolejową ktora łaczy ślask z małopolska , tendy można puścić śmiał pociagi do Rzeszowa lub Lublina .
Widać PLK nie myśli!!!!"
Do niemal żadnego polskiego kurortu górskiego nie da się dojechać koleją, albo dojazd jest nie opłacalny....Lepiej zrobić autostrady i S-ki bo można postawić Via-smrol i będzie się inwestycja zwracać, a do kolei państwo musi dopłacać....Oto masz odpowiedź na swe pytanie... Po za tym myślenie boli....jak myślisz to masz robotę, a tak możesz spokojnie pierdzieć w stołek - kasa i tak wpadnie :)
2013-06-12 21:59:56 Autor: Schabowy
---.centertel.pl
Jakoś dziwnie ta wspaniała decyzja zbiegła się w czasie z opublikowaniem rozporządzenia o wykazie linii kolejowych o znaczeniu strategicznym/obronnym dla RP. Zgadnijcie, czy jest tam linia Chabówka - Nowy Sącz.
2013-06-12 22:55:22 Autor: mathewicforum
---.centertel.pl
Oj, ale Ciule... Już w sobotę o tym trąbili!
Decyzja zapadła na szczeblu rządowym. Linia została wpisana jako strategiczna z punktu widzenia interesów Państwa.
Czyli jest uwzględniona także już realnie budowa "linii piekielnej" a Chabówka - Nowy Sącz, ma być jej przedłużeniem do Zakopca.
2013-06-12 22:57:42 Autor: mathewicforum
---.centertel.pl
@blue:
No, jeszcze na Dolnym Śląsku i ciut w na Podkarpaciu myślą o liniach górskich, a reszta, cóż, myśli o czym innym :D.
2013-06-13 10:12:07 Autor: Piotr_Chylinski
---.133.192.36
@PDF
Zgoda, że dojazd do wczasowisk w polskich górach jest coraz gorszy. Bieszczady praktycznie odcięte, Krynica i Wisła tylko sezonowo a tak to 3 pociągi na dobę, Karpacz dawno zarosły drzewami, Szklarska Poręba odcięta bo remont...
Być może lekarstwem na ten problem byłby powrót pociągów zmieniających kategorię(TLK/Osobowe), co zostało zasygnalizowane w innym wątku.
2013-06-13 10:19:11 Autor: Synth
---.neoplus.adsl.tpnet.pl
Znowu to samo
Ciekawe czemu dróg się nie zamyka tylko linie kolejowe. Nic się nie opłaca w tej Polsce. Co tu za ludzie rządzą. Taka linia do kasacji. Linia turystyczna. Naprawić tory i ludzie przyjdą nie bójta się.
PLK jakby mogła to by tylko zostawiła wschód - zachód i północ - południe. Osobiście uważam że temu kto wymyślił kasację linii do chabówki należy się najpierw chłosta na rynku w Krakowie a potem zsyłka na sybir bez możliwości powrotu.
2013-06-13 21:43:53 Autor: Maciek z Lublina
---.dynamic.chello.pl
W okresie międzywojennym były na tej linii pociągi pospieszne . Potencjał na uruchomienie sezonowych pociągów dalekobieżnych Rzeszowa do Zakopanego .
Ciekawe , czy geometria jest tam na 80km/h ?
2013-06-17 16:34:08 Autor: Sebo
---.199.162.2
Super że linia zostaje! Ale jak na razie to koniec dobrych informacji. Wybieram się w wakacje w Beskid Wyspowy, chciałbym pojechać z rodziną koleją ale jest to utrudnione lub niemożliwe. Giewont kursuje praktycznie tylko w 6 i 7 oraz święta a w pozostałe dni wakacji już nie a szkoda. Od Rabki w kierunku Limanowej nie ma nic. Nawet retro kursuje tylko do Mszany i też tylko w 6 i 7. Pozostaje niestety bus :(
Szkoda linii Żywiec - Sucha. Ale może nie wszystko stracone. Były zbierane podpisy za jej pozostawieniem. Ktoś wie jak sprawa wygląda?