Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Linia 35 Szczytno – Ostrołęka odżywa. Kolejny odcinek i bocznica dla biznesu

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
06-02-2016
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

Świetna wiadomość dla linii nr 35 łączącej niegdyś Ostrołękę ze Szczytnem. Wyremontowano kolejny odcinek linii do Chorzeli w starostwie przasnyskim. Powstała też nowa bocznica kolejowa. Po linii od niedawna kursują pociągi z Olsztyna do lotniska Szymany.

Linia kolejowa nr 35 ze Szczytna do Ostrołęki przeżyła w ostatnich latach prawdziwą huśtawkę. W 2001 roku została wyłączona z eksploatacji, a w 2010 roku – przeznaczona do likwidacji na stanowiącym 2/3 długości odcinku Ostrołęka – Wielbark w ramach „optymalizacji” sieci kolejowej. Na szczęście jak się okazało, to wcale nie był jej koniec, a likwidacja nie doszła do skutku.

Jeszcze w tym samym roku podjęto decyzję o poprowadzeniu przez odcinek Szczytno – Szymany połączenia do nowego lotniska Olsztyn–Mazury. Po niedawnym otwarciu portu pojawiły się już pociągi (choć sensowność ich rozkładu jazdy jest ograniczona, o czym piszemy tutaj). To jednak zaledwie ośmiokilometrowy odcinek linii o długości 92 kilometrów. Co z resztą?

Ikea i miłośnicy ratują linię

W 2011 roku miała miejsce głośna sprawa remontu linii kolejowej na odcinku Szczytno – Wielbark. Należąca do Ikei fabryka Swedwood za własne pieniądze (ponad 150 tys. zł) w dwa miesiące naprawiła linię kolejową. Zarządca infrastruktury dołożył tylko warte 80 tysięcy złotych materiały staroużyteczne. Ikea marzyła o zastąpieniu dziesiątek tysięcy ciężarówek wożących drewno do fabryki pociągami, ale ceny za przewozy podyktowane przez PKP Cargo były zbyt wysokie. Udało się tylko przywrócić pociągi pasażerskie, ale i je wkrótce wycofano. Po tym jak zmieniono rozkład jazdy upadła bowiem synchronizacja z godzinami zmian w fabryce, więc pasażerów nie było.

O kolejny odcinek, od Grabowa pod Ostrołęką do Chorzeli dba Towarzystwo Dróg Żelaznych w Ostrołęce. Od kilku lat chroni ją przed zarastaniem i kradzieżami w nadziei na przywrócenie pociągów, o czym można przeczytać tutaj. Wygląda na to, że romantyczne wysiłki miłośników i Ikei zostaną nagrodzone.

Specjalna strefa ekonomiczna z bocznicą

Firma Domost z Małkini Górnej wykonała w zeszłym roku na zlecenie PKP PLK remont toru na odcinku od km 56,7 (Chorzele) do km 72,1 (Wielbark) wraz z odgałęzieniem do kolejowej bocznicy szlakowej Przasnyskiej Strefy Gospodarczej w gminie Chorzele. Koszt robót – 2,48 mln zł netto – poniosło Starostwo Powiatowe, które zlokalizowało tu jeden z obszarów wspomnianej strefy. – Włączenie specjalnej strefy gospodarczej do linii nr 35 Ostrołęka – Wielbark nastąpiło 31 grudnia – informuje "Rynek Kolejowy" Łukasz Kwasiborski z wydziału prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe.

Powstała też sama bocznica. Jej budowę zlecił z kolei Powiatowy Zarząd Dróg w Przasnyszu. Dyrektor PZD mgr inż. Kazimierz Pióro mówi "Rynkowi Kolejowemu", że w ramach wartego 2 mln zl kontraktu z firmą Pribex pozostały do zrobienia jedynie drobne prace  Do wykonania jest jeszcze kolejny etap – na budowę toru pozwalającego na objazd bocznicy. Ale i bez niego z bocznicy można korzystać – i są na to chętni.

– Jest już przygotowany przetarg na sprzedaż tego terenu. Zainteresowanie wyraziło szereg dużych firm – mówi dyr. Pióro zaznaczając, że teren jest w pełni uzbrojony, nie tylko "kolejowo". Wybór firmy, która zasiedli tą część strefy gospodarczej powinien nastąpić w połowie marca.

Remont aż do Ostrołęki i nowa linia kolejowa?

W Kontrakcie Terytorialnym województwa mazowieckiego zapisano modernizację linii 35 na odcinku Ostrołęka – Chorzele. Co ciekawe, zapis przewiduje również budowę nowej linii Ciechanów – Przasnysz – Chorzele. – Te dwie inwestycje powinny być rozpatrywane łącznie, ponieważ odpowiadają na szereg wyzwań, przed którymi stoi północna część województwa mazowieckiego. Jednym z nich jest niska dostępność transportu szynowego – zapewniało "RK" biuro prasowe Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego.

Przed rokiem Zarząd Województwa Mazowieckiego i PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały list intencyjny na realizację programu polepszenia przewozów przy wsparciu unijnych środków z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata 2014-2020 w kwocie 135 mln euro. Na liście inwestycji ujęto m. in.: modernizację linii kolejowej nr 35 na odcinku Ostrołęka – Chorzele.

– Rewitalizacja linii nr 35 jest wpisana na listę podstawową projektów RPO objętych Krajowym Programem Kolejowym i planowana jest na lata 2016-2021. Obecnie przygotowywane jest postępowanie przetargowe na wybór wykonawcy dokumentacji przedprojektowej. Przewidujemy, że przetarg zostanie ogłoszony na początku drugiego kwartału tego roku – zapowiada Łukasz Kwasiborski z PKP PLK.

Linia kolejowa nr 35 to obecnie prawdziwy patchwork. Idąc od strony Szczytna, remontowały ją już: województwo i PLK w ramach połączenia do lotniska Mazury; Ikea (która jak się okazuje za własne pieniądze pomogła uzbroić strefę ekonomiczną Przasnysz); następnie starostwo powiatowe, a na dalszym odcinku miłośnicy kolei. Jeśli ten ostatni, największy fragment uda się zmodernizować w ramach RPO, byłby to imponujący sukces wszystkich zaangażowanych w utrzymanie wybudowanej w 1915 roku linii.

Szlakiem zapomnianej linii nr 35 Ostrołęka - Szczytno. Film z 2012 r.

Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Budimex zmodernizuje kolejny odcinek E65 na Śląsku?

Infrastruktura

Budimex zmodernizuje kolejny odcinek E65 na Śląsku?

Jakub Madrjas 05 maja 2023

PKP PLK zmodernizuje fragment linii 275 od Miłkowic do Leszna Górnego

Infrastruktura

Czechy: Pociągi z Liberca do Czeskiej Lipy pojadą w godzinę

Infrastruktura

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Budimex zmodernizuje kolejny odcinek E65 na Śląsku?

Infrastruktura

Budimex zmodernizuje kolejny odcinek E65 na Śląsku?

Jakub Madrjas 05 maja 2023

PKP PLK zmodernizuje fragment linii 275 od Miłkowic do Leszna Górnego

Infrastruktura

Czechy: Pociągi z Liberca do Czeskiej Lipy pojadą w godzinę

Infrastruktura

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5