NUMER 07-08/2021
NUMER 07-08/2021
Temat numeru:
Renesans nocnych pociągów
szukaj
Śledź nas:

Linia 207: Do końca roku przywrócenie ruchu

| Roman Czubiński 22.06.2020 4,7k

Linia 207: Do końca roku przywrócenie ruchu
Dworzec w Kwidzyniefot. Karina Pietuszyńska - Own Work, CC BY-SA 3.0, Wikimedia Commons
Odcinek Malbork – Kwidzyn zostanie oddany po modernizacji do użytku pod koniec bieżącego roku – zapewniają PKP PLK. Wykonawca koncentruje teraz prace na stacjach Kwidzyn i Ryjewo. Wykonanie zasadniczej części prac, umożliwiającej wznowienie ruchu, ma nastąpić z rocznym opóźnieniem w stosunku do pierwotnych planów – pod koniec bieżącego roku.
Według Przemysława Zielińskiego z biura prasowego PKP PLK znaczna część robót jest już ukończona. – W Kwidzynie gotowa jest konstrukcja nowego przejścia podziemnego wraz z wyjściami na perony oraz szybami windowymi nowego przejścia podziemnego, które połączy budynek dworca z dwoma peronami – podaje przykład. Trwa układanie okładzin granitowych na schodach i płytek ceramicznych na ścianach przejścia. – Gotowa jest konstrukcja obu peronów, które są wyższe, co ułatwi podróżnym wsiadanie i wysiadanie z pociągów. Montowane jest nowe, energooszczędne oświetlenie LED. Wyremontowano dwie zabytkowe wiaty, które ochronią podróżnych przed niekorzystnymi warunkami atmosferycznymi. Gotowy jest nowy układ torowy stacji – wylicza. W Kwidzynie ułożono prawie 8 km nowych torów i zamontowano 29 rozjazdów. Trwają też prace wykończeniowe w budynku nowej nastawni.

Co jeszcze udało się zbudować?

Również na innych stacjach i przystankach powstają kolejne elementy nowej infrastruktury. Gotowe są konstrukcje przebudowanych peronów w Gościszewie, Sztumskiej Wsi i Brachlewie wraz z pochylniami i oświetleniem. – Zamontowane zostaną jeszcze wiaty, ławki i gabloty informacyjne – uzupełnia Zieliński. W Ryjewie wykonawca ukończył plac przydworcowy oraz peron wyspowy z antypoślizgową nawierzchnią i oświetleniem. – Po ustabilizowaniu podłoża ułożono większość nowych torów oraz zabudowano 3 z 5 rozjazdów. Dodatkowy tor na stacji umożliwi sprawne mijanie się pociągów – informuje przedstawiciel inwestora.

Mniej zaawansowane są natomiast prace na stacji w Sztumie: wykonawca gromadzi tam materiały potrzebne do budowy nowego układu torowego stacji oraz peronu wyspowego. – Trwa budowa torów na dojeździe do stacji. Po wykonaniu prac ziemnych i wzmocnieniu gruntu oraz uzyskaniu niezbędnych pozwoleń rozpocznie się układanie torów i rozjazdów – zapowiada Zieliński.

Między Malborkiem a Kwidzynem wymieniono dotychczas prawie 32 km torów (mają one umożliwiać po modernizacji jazdę z prędkością 120 km/h). – Prowadzone są prace okołotorowe, związane z regulacją odwodnienia oraz profilowaniem skarp. Pod Kwidzynem i pod Malborkiem na łącznej długości 1,5 km wykonawca wzmacnia podtorze – kontynuuje przedstawiciel PKP PLK. Wykonawca deklaruje zakończenie zasadniczych prac budowlanych i przywrócenie ruchu pociągów do końca bieżącego roku.

Między Malborkiem a granicą województwa PKP Polskie Linie Kolejowe zmodernizują 70 km torów. Komfort obsługi pasażerów poprawi się na 9 przystankach osobowych i stacjach. Inwestycja obejmuje przebudowę 120 obiektów inżynieryjnych – mostów, wiaduktów i przepustów. Poziom bezpieczeństwa zostanie podniesiony na 36 przejazdach kolejowo-drogowych. Urządzenia systemu sterowania ruchem kolejowym są wymieniane na nowe. Po zakończeniu prac i uzyskaniu niezbędnych pozwoleń pociągi pasażerskie na trasie pojadą z maksymalną prędkością do 120 km/h (przed modernizacją 60-80 km/h), a towarowe do 100 km/h. Czas przejazdu najszybszych pociągów między Malborkiem a Gardeją skróci się o 11 minut.

Trzy lata od podpisania kontraktu

Umowę w sprawie modernizacji linii 207 na odcinku Malbork – Grudziądz podpisano przed trzema laty. Kontrakt o wartości netto 212 mln zł (w tym 85% z unijnego Regionalnego Programu Operacyjnego) zdobyło konsorcjum NDI SA i Pomorskiego Przedsiębiorstwa Mechaniczno-Torowego. Wykonawca zapowiadał zakończenie prac jesienią 2019 r. Wkrótce jednak zaczęły pojawiać się sygnały o problemach na placu budowy, wywołanych – według NDI – nieprawidłowościami w rozliczeniach z zamawiającym oraz wewnątrz konsorcjum. W maju ubiegłego roku pracownicy NDI zeszli z placu budowy. Protest zapowiedzieli też podwykonawcy. Tempo inwestycji budzi krytykę mieszkańców regionu, w tym – jednego z posłów.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU


Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 07-08/2021
NUMER 07-08/2021
Europejska może niezbyt szybko, ale dość konsekwentnie zmierza w kierunku gospodarki przyjaznej dla środowiska i nieuzależnionej od paliw kopalnych. Oczywiście największe znaczenie mają tu zmiany w energetyce, ale i do transportu przykłada się bardzo dużą wagę. Stąd od lat realizowane są projekty promujące rozbudowę infrastruktury kolejowej czy rozwijające transport publiczny. Jednym z małych kroków prowadzących do ograniczenia emisji ma być także ograniczenie ruchu lotniczego na rzecz kolejowego – tam, gdzie jest to możliwe. Oczywiście na niektórych trasach „wystarczy” wybudować koleje dużych prędkości, ale przy większych odległościach alternatywą mają być pociągi nocne. Na razie pojawiają się pierwsze po latach nowe dalekobieżne nocne połączenia – plany są bardzo ambitne, ale czy okażą się skuteczne? 

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5