NUMER 12/2022
NUMER 12/2022
Temat numeru:
Polska-Ukraina
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

Linia 104: Budimex z najkorzystniejszą ofertą

| Roman Czubiński 20.09.2022 7,8k

Linia 104: Budimex z najkorzystniejszą ofertą
Pociąg turystyczny na przystanku Rabka Zdrójfot. Roman Czubiński
PKP PLK wybrały naszą ofertę na modernizację linii 104 między Chabówką a Rabką jako najkorzystniejszą – informuje Budimex. Prace mają rozpocząć się następnego dnia po podpisaniu kontraktu. Na ich wykonanie firma ma 24 miesiące z uwzględnieniem okresów zimowych.
Odcinek A1 obejmuje pierwszych 6 km linii 104 (Chabówka – km 6,1 za stacją Rabka Zaryte), a także samą stację Chabówka oraz przyległy do niej fragment linii 98 w kierunku Suchej Beskidzkiej. Zakres prac będzie polegał – między innymi – na całkowitej wymianie torowiska i sieci trakcyjnej oraz budowie drugiego toru. Cel to ożywienie linii dla pasażerskiego ruchu regionalnego od strony Zakopanego i wydłużenie pociągów Podhalańskiej Kolei Regionalnej do Rabki Zaryte.

Drożej, niż w kosztorysie, ale najkorzystniej

Wartość netto oferty wynosi 360 122 484,33 zł (zakres podstawowy) i 366 057 633,33 zł (całość, wraz z dwiema opcjami). Choć – podobnie jak w przypadku pozostałych odcinków linii – wszystkie złożone oferty przekraczały kosztorys, PKP PLK wybrały propozycję Budimeksu jako najkorzystniejszą.

Budimex zapewnia, że roboty budowlane rozpoczną się już następnego dnia po podpisaniu umowy. Termin na realizację zakresu podstawowego wynosi dwa lata, z uwzględnieniem okresów zimowych. Na realizację prawa opcji dla pierwszego zamówienia dodatkowego inwestor zastrzegł sobie aż 108 miesięcy od dnia upływu okresu zgłaszania wad dla zakresu podstawowego, a dla drugiego – czas do końca okresu zgłaszania wad lub do zakończenia realizacji opcji nr 1.

Podhalański gamechanger

Przetargi na modernizację linii 104 miały zostać ogłoszone jeszcze w ubiegłym roku. Ostatecznie nastąpiło to dopiero 10 lutego. W lipcu podczas debaty w Sejmie wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel zapewniał, że wykonawcy zostaną wybrani do końca trzeciego kwartału bieżącego roku – jak widać, w przypadku początkowego odcinka nadal są szanse na dotrzymanie tej obietnicy.

Docelowo cała linia 104 ma zostać przystosowana do prędkości maksymalnej – w zależności od odcinka – od 100 do 150 km/h. W celu dostosowania parametrów linii do standardów Transeuropejskiej Sieci Transportowej TEN-T zostanie wykonana korekta przebiegu odcinka Tymbark – Nowy Sącz. Konieczna będzie budowa tuneli o łącznej długości ok. 6 km i ok. 2 km estakad. Istniejące dziś obiekty inżynieryjne zostaną przebudowane, a przejazdy – zmodernizowane.

W skład inwestycji wchodzi ponadto budowa nowej, 58-kilometrowej linii kolejowej Podłęże – Szczyrzyc – Tymbark/Mszana Dolna (znanej powszechnie jako „linia Podłęże – Piekiełko”). Ma ona rozpocząć się w roku 2024. Nowy odcinek skróci odległość i czas przejazdu z Krakowa do Chabówki i Nowego Sącza, wpisując się ponadto w korytarz Bałtyk – Adriatyk sieci TEN-T. Wizualizacje nowych obiektów na obydwu trasach opublikowaliśmy tutaj.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU


Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 12/2022
NUMER 12/2022
Tematem grudniowego numeru są polsko-ukraińskie relacje kolejowe. Analizujemy to, co dzieje się obecnie na granicy, a także perspektywy rozwoju transportu kolejowego dla dwóch krajów. Gratką numeru jest rozmowa z byłym prezesem Kolei Ukraińskich - Wojciechem Balczunem. Sporo miejsca w numerze poświęcamy trudnej sytuacji na rynku wykonawców, wobec ciągłego braku unijnych środków na modernizację infrastrukturę i taboru.

Wiele miejsca poświęcamy efektom debat na kolejnym listopadowym Kongresie Kolejowym. Rozmawiamy też z prezydentem Poznania o przyszłości transportu w tym mieście. Niezwykle ciekawy jest tekst Michała Szymajdy, który opisał eksperyment jaki miał miejsce na jednej z polskich uczelni, gdzie studenci próbowali kupować bilety kolejowe na rozmaite relacje z Polski za granicę. Jak im poszło?

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5